نگاهی به تلسکوپی که قرار است جهان تاریک را رمزگشایی کند

«جیسون رودز» (Jason Rhodes)، کیهان‌شناس رصدی «آزمایشگاه پیش‌رانش جت» (JPL) ناسا و سرپرست علمی اقلیدس گفت: این تلسکوپ دو نوع تجهیزات علمی دارد که یکی از نور مرئی و دیگری از نور فروسرخ می‌کند. یک عنصر نوری به نام «دیکروییک» (Dichroic) وجود دارد که ورودی نور را به اجزای مرئی و فروسرخ تقسیم می‌کند و آن اجزا را به تجهیزات مناسب می‌فرستد. هر دو دارای دوربین‌هایی با تعداد زیادی پیکسل هستند و هر دو می‌توانند به طور هم‌زمان آسمان را رصد کنند و به جمع آوری داده‌ها بپردازند.

ماده تاریک که حدود ۲۰ درصد کیهان را تشکیل می‌دهد، نه نور را انتشار می‌دهد و نه آن را جذب می‌کند اما از نظر گرانشی ماده معمولی را جذب می‌کند. انرژی تاریک که مسئول شتاب غیر قابل توضیح جهان در حال توسعه ما است، ۷۶ درصد از کیهان را می‌دهد. ماده معمولی، کمتر از چهار درصد کیهان را تشکیل می‌دهد.

با فرض پرتاب عادی اقلیدس در ماه ژوئیه، این مأموریت علمی شش ساله در دسامبر امسال از موقعیت گرانشی «نقطه لاگرانژ ۲»(L2) آغاز خواهد شد. اقلیدس در ماموریت خود، ۱۵ هزار درجه از آسمان را پوشش خواهد داد و یک اطلس بسیار بزرگ با نمای بالا را در طول موج‌های مرئی و مادون قرمز نزدیک تولید خواهد کرد.

«ماموریت اقلیدس» که قرار است به زودی پرتاب شود، یک تلسکوپ را برای کاوش در مورد ماهیت ماده ماده تاریک و انرژی تاریک، بر فراز جو بالای زمین خواهد فرستاد.

اقلیدس ابتدا تاثیر ماده تاریک را بر روی کهکشان‌ها اندازه‌گیری می‌کند و سپس، از این اندازه‌گیری‌ها برای توصیف بهتر انرژی تاریک استفاده می‌کند.

بخوان  نشتی مجدد یک فضای روسی!

«هانس وینثر» (هانس وینتر)، فیزیک‌دان نظری «دانشگاه اسلو» (دانشگاه اسلو) گفت: ما با مطالعه ساختار کیهان در مقیاس بزرگ تلاش می‌کنیم تا بفهمیم انرژی تاریک چیست. وقتی شکل‌گیری ساختار را مطالعه می‌کنید، فقط دو موضوع وجود دارد که به آنها می‌دهید. آن دو موضوع، گرانش و انبساط جهان هستی هستند.

چرا اقلیدس یک تلسکوپ ویژه است؟

موتا از این هم فراتر رفت و ادعا کرد همه نظریه‌هایی که برای تعریف کیهان به گونه‌ای قابل درک استفاده می‌شوند، احتمالا نادرست هستند.

وی افزود: اما در آینده، انرژی تاریک غالب خواهد شد و ماده تاریک یک بخش بسیار کوچکتر خواهد بود. ماهیت انرژی تاریک، سرنوشت جهان را نیز تعیین خواهد کرد.

«دیوید موتا» (دیوید موتا)، فیزیک‌دان نظری دانشگاه اسلو و یکی از اعضای گروه علمی اقلیدس گفت: بین مقداری که از فیزیک ذرات محاسبه می‌کنیم و مقداری که به صورت نجومی مشاهده می‌کنیم، اختلاف زیادی وجود دارد. وقتی محاسبات را می‌دهید، این انرژی در خلاء تا 100 برابر بیشتر از مقداری است که از مشاهدات جمع‌آوری می‌شود.

بزرگ‌ترین چالش فنی پیش روی اقلیدس چیست؟

پرتاب «ماموریت اقلیدس» متعلق به «آژانس فضایی»(ESA) در ماه آینده که به سازه های فروسرخ ارائه شده توسط ناسا عرضه شده است، احتمالا سرنهای اروپا را در مورد ماهیت ماده سازنده ماده تاریک و انرژی تاریک ارائه خواهد کرد. . هیچ‌کس انتظاری که مسئول این تلسکوپ ۱.۲ متری نیست، به همه چیز پاسخ می‌دهد، اما احتمالاً می‌تواند تعداد زیادی را به نظریه‌پردازان ارائه کند.

بزرگترین راز

آژانس فضایی اروپا می‌گوید که اقلیدس، ساختاری را در بزرگی در طول زمان کیهانی ۱۰ میلیون سال گذشته ترسیم خواهد کرد. آژانس می‌گوید که اقلیدس در این فرآیند، ۱.۵ میلیارد کهکشان را با وضوح مشابه وضوح «تلسکوپ فضایی هابل» به تصویر می‌کشد و در عین حال، داده‌های طیف‌سنجی پدیده «انتقال به سرخ» حدود ۵۰ میلیون کهکشان را می‌گیرد.

بخوان  xrOS چیست؟ نرم افزار شایعه شده هدست واقعیت مجازی اپل توضیح داد

وی افزود: امیدوارم که یک میلیون سال بعد، نوع بشر به گونه‌ای باشد که از نظر ریاضی متفاوت باشد و در این مرحله، ما هنوز در حال برداشتن گام‌های کودکانه هستیم.

امید می‌رود که به زودی چیزهای بیشتری را در مورد این قلمرو تاریک بدانیم.

به گزارش ایسنا و به نقل از فوربس، رمز و راز جهان تاریک ما برای نزدیک به یک قرن، نظریه پردازان و ستاره شناسان را به شگفتی واداشته است. با این حقیقت روبه‌‌رو می‌شود که حتی با بهترین تلسکوپ‌ها نیز چه چیزی در آسمان شب قابل مشاهده است، تنها بخش کوچکی از جهان را آن گونه که ما می‌فهمیم، نشان می‌دهد.

رودز معتقد است که پژوهش‌های پیرامون انرژی تاریک، ماهیت آماری دارند. او می‌گوید اگر حتی یک تغییر سیستماتیک جزئی وجود داشته باشد، می‌توان نتیجه‌گیری کرد. وی افزود: این همان چیزی است که ما را بر آن داشت تا از یک تلسکوپ فضایی بر فراز جو زمین برای این اندازه گیری ها استفاده کنیم.

رودز گفت: من روی انرژی تاریک قرار دارد زیرا ما حتی کمتر از ماده تاریک در مورد آن می‌دانیم. در صورتی که این یک بزرگتر از جهان است.

انتهای پیام



منبع