نشتی مجدد یک فضای روسی!

نشتی پراگرس 82 پس از حادثه مشابه مربوط به فضاپیمای «سایوز ام‌اس-22»(MS-22 Soyuz) روسیه رخ داد که سه فضانورد را در ماه سپتامبر به ایستگاه فضای بین‌المللی برد و قرار بود دوباره در ماه مارس به خانه بازگرداند.

به طور تصادفی، کاهش فشار در همان روزی مشاهده شد که یک فضای روسی دیگر به نام «پراگرس ۸۳» به آزمایشگاه مداری رسید. پراگرس ۸۳ با موفقیت در اوایل صبح روز شنبه وابسته شد؛ بدون اینکه متاثر از دردسرهای پراگرس ۸۲ باشد.

«سازمان فضایی فدرال روسیه»(Roscosmos) روز ۱۱ فوریه اعلام کرد که کنترل‌کننده‌های ماموریت در مسکو کاهش فشار در فضای رباتیک «پراگرس ۸۲»(Progress ۸۲) شده‌اند.

پراگرس ۸۲ در ۲۸ اکتبر ۲۰۲۲ به ایستگاه بین‌المللی رسید و قرار بود در ۱۷ فوریه حرکت کند. مشخص نیست که آیا فضاپیما در آن تاریخ حرکت خواهد کرد یا این که کنترل کننده های مأموریت قصد دارند آن را بیش از آنچه در ابتدا برنامه ریزی می کنند، ادامه دهند. فضاهای پراگرس طوری ساخته شده اند که پس از طراحی پایان ماموریت خود، در جو بسوزند. بنابراین، مهندسان نمی توانند آنها را روی زمین بررسی کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، برای دومین بار در دو ماه گذشته، یک فضای روسی که به «ایستگاه فضای بین‌المللی» (ISS) متصل می‌شود، نشت مایع خنک‌کننده است. پیشتر فضاپیمای سایت ام‌اس-22 در ماه دسامبر دچار خشکی خنک‌کننده شد.

انتهای پیام



منبع

سایوز جایگزین که «ام‌اس-23»(MS-23) نام دارد، بدون سرنشین پرتاب خواهد شد تا خدمه ام‌اس-22 شامل «دیمیتری پتلین»(Dmitri Petelin) و «سرگی پروکوپیف»(Sergey Prokopyev)، فضاینوردان روسی و «فرانک» روبیو»(Frank Rubio)، فضانورد ناسا را ​​احتمالا در سپتامبر به بازگرداند.

بخوان  اگر 3 مشکل بزرگ را برطرف نکند، Mastodon به عنوان "توئیتر بعدی" به Hive بازنده خواهد شد

مقامات ناسا نیز می‌گویند که در سیستم خنک‌کننده فضای پراگرس، کاهش فشار رخ داده است. آنها روز شنبه در یک پست نوشتند: دلیل از بین رفتن مایع خنک کننده در فضای پراگرس ۸۲ در حال بررسی است. دریچه‌های بین پراگرس ۸۲ و ایستگاه باز هستند و وجود دما و فشار در ایستگاه‌های طبیعی است. از آنجایی که خدمه ایستگاه فضایی از نشت مایع خنک‌کننده آگاه شده بود، در خطر خطر و عملیات عادی خود در ایستگاه ادامه می‌دهند.

مقامات ناسا از نشت مایع خنک‌کننده در فضای رباتیک «پراگرس ۸۲» روسیه خبر دادند.

تمام مایع خنک‌کننده سایت ام‌اس-22 در ۱۴ دسامبر نشت کرد. این رویدادی شگرف بود که کنترل‌کننده‌ها در نهایت آن را از یک حمله ریزشهاب‌سنگ دانستند. این فضاپیما اکنون برای حمل فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی به جز در مواقع اضطراری مناسب نیست. بنابراین، سازمان فضایی فدرال روسیه قصد دارد در ماه جاری میلادی، سایت دیگری را به جای آن پرتاب کند.