خرس‌ها از راز لخته نشدن خون پرده برداشتند

در حالی که مطالعه بر روی خرس‌ها، مسیری را طی می‌کند که پژوهش‌ها را برای مبارزه با خون‌هایی که بالقوه کشنده هستند، باز می‌کند، محققان می‌گویند هنوز چیزهای بیشتری برای این حیوانات وجود دارند.

انتهای پیام



منبع

مطمئناً در این آمار انسانی نیز سطح پایینی از HSP47 مشاهده شد. به همین ترتیب، زمانی که پژوهشگران ۱۰ داوطلب سالم را به مدت ۲۷ روز بستری کردند و تحت شرایط شدید قرار گرفتند، سطح HSP۴۷ آنها کاهش یافت.

آنها زمانی دریافت می‌کنند که خرس‌ها در خواب زمستانی، پرورش دهندگانی به نام HSP47 در نمونه‌های آنها خون بسیار کم است. این سطح پلاکت‌های خون را می‌پوشاند و جذب می‌کند و به گلبول‌های سفید خون متصل می‌شود، برای ایجاد ساختارهای شبکه‌هایی که در ساخت خانه نقش دارند، کمک می‌کند.

پژوهشگران با تکیه بر این دانش، موشها را طوری مهندسی کردند که HSP47 تولید نکنند. نتیجه این بود که موش‌ها برای تشکیل لخته خون به کاهش یافتن.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، اگر تا به حال یک سفر با هواپیما را تجربه کرده اید، بدون شک شنیده اید که برای جلوگیری از ایجاد خون در بدنتان باید از جای خود بلند شوید و کمی حرکت کنید. این به این دلیل است که وقتی بدن ما برای مدت طولانی ساکن می‌ماند، احتمال تجمع، انعقاد و لخته شدن خون ما بالا می‌رود.

ترومبوز سیاهرگی عمقی به معنای تشکیل لخته خونی در دیواره داخلی یک سیاهرگ عمقی است. این مشکلاتی که به DVT معروف است، بیشتر سیاه‌رگ‌ها را درگیر می‌کند. ایجاد لخته‌های خونی در مسیر مسیر خونی اندام‌ها، باعث ایجاد جریان خون می‌شود و در نتیجه به انسداد نسبی یا کامل خونی می‌گردد.

بخوان  آیا ژنها در ناباروری غیرقابل توضیح زنان نقش دارند؟

یکی از مهم‌ترین عوارض احتمالی ترومبوز سیاهرگی عمقی، آمبولی ریوی است که علت انتقال لخته خونی به دستگاه گردش خون ریوی ایجاد می‌شود. دانشگاه از آمبولی ریه مهم‌ترین دلیل برای درمان بیماری‌ها به ترومبوز سیاهرگی عمقی است، زیرا ترومبوز در مراحل احتمالی ممکن است سست و شکننده باشد و به خوبی به دیواره‌ها نباشد. آمبولی ریوی ممکن است منجر به مرگ بیمار شود. از علایم آمبولی ریه، کوتاه شدن تنفس و درد قفسه سینه است که با شدت درد شدید می‌یابد.

پژوهش‌های جدید، دلیل این امر را کشف کرده است و این یافته‌ها می‌توانند پیامدهایی برای ایجاد درمان‌های ضد لختگی خون برای انسان‌ها داشته باشند.

کیم مارود، دانشمند زیست پزشکی در دانشگاه کاتولیکه لوون در بلژیک که در این پژوهش نقشی ندارد، می‌گوید: درمان ایده‌آل برای ترومبوز سیاهرگی عمقی از تشکیل لخته‌های خون در جایی که قرار نیست، مانع می‌شود. این مطالعه این پتانسیل را دارد که راهگشا باشد.

در مطالعه‌ای که بیش از یک دهه به طول انجامید، گروهی از پژوهشگران سرپرستی پژوهشگران مؤسسات آلمان و سوئد از خرس‌های قهوه‌ای در سوئد در اعماق خواب زمستانی و همچنین در دوره‌های فعالیت‌های آنان در ماه‌های تابستانی نمونه‌های خون‌خورده بودند.

اوله فروبرت، از دپارتمان پزشکی بالینی در دانشگاه آرهوس سوئد می‌گوید: ما همچنان به پژوهش‌های خود روی خرس‌ها ادامه می‌دهیم، زیرا ممکن است به طور بالقوه ثابت شود که این موجود، یک راهگشا برای طیف گسترده‌ای از چالش‌های بزرگ است.

در حالی که از پژوهش‌ها مشخص شد که ما به طور طبیعی این بدن را طبیعی می‌دانیم که برای مدت طولانی بی‌حرکت است، می‌دانند، محققان می‌خواهند بدانند که آیا کاهش می‌دهند از این که بدن خود را انجام دهند، می‌توانند به خطر بیفتند. درمان به مشکل لخته شدن خون به نام «ترومبوز سیاهرگی عمقی» کمک کند؟ این مشکل در رخ می‌دهد که به طور مستقیم به دلیل آسیب دیدگی بی‌حرکت می‌شود.

بخوان  درگیری اقوام متوفی در مراسم تشییع جنازه + فیلم

در گام بعدی، پژوهشگرانی از انسان‌هایی که به دلیل آسیب‌های نخاعی بی‌حرکت شده بودند، نمونه‌هایی از خون رانده شدند. این افراد مانند خرس‌ها در خواب زمستانی، زندگی خود را بی‌حرکت می‌گذرانند، اما بیش از حد خون در آنها دیده نمی‌شود.

اما زمانی که خرس‌ها از خواب زمستانی برخاستند و به دوره‌های فعالیت خود بازگشتند، سطح HSP47 افزایش می‌یابد.

وی افزود: در حال حاضر ما در تلاش هستیم تا بفهمیم چرا خرس‌ها بر خلاف انسانهای غیرفعال در طول خواب زمستانی، توده عضلانی خود را از دست نمی‌دهند.

با این خرس‌ها می‌توانند ماه‌ها را در یک موقعیت در غارهای خود بگذرانند، در حالی که در طول خواب زمستانی نگران لخته شدن خون خود هستند.

نتایج این مطالعه در مجله «ساینس» (Science) منتشر شده است.

در مجموع ۱۳ خرس که در طبیعت سوئد زندگی می‌کنند، در تابستان و زمستان برای یک مطالعه جدید آزمایش قرار گرفته تا پرده از راز لخته نشدن آنها بر اثر عدم تحرک برداشته شود.

پژوهشگران می‌گویند که از یک محلول برای کمک به لخته شدن خون می‌توان استفاده کرد از داروهای رقیق‌کننده خون ایمان‌تر، چرا که این داروها می‌توانند باعث شوند که این داروها را مصرف کنند، می‌سازند.