کارشناس هوش مصنوعی متا: ChatGPT انقلابی نیست

کید متز (Cade Metz)، روزنامه‌نگار نیویورک تایمز از این دانشمند پرسید که آیا تیم هوش مصنوعی شرکت متا موسوم به FAIR با پیشرفت‌هایی مانند OpenAI در اذهان عمومی شناخته می‌شود؟ لیکان پاسخ داد: آیا ما می‌خواهیم چنین چیزی را از متا ببینیم؟ بله، ما این را می بینیم و نه فقط متن را تولید می کنیم، بلکه شامل «هنر مولد» می شود که فکر می کنم چیز بزرگی خواهد بود.

ChatGPT که در نوامبر سال گذشته (۲۰۲۲) راه‌اندازی شد، تبدیل به یک دستیار کلیدی برای عموم مردم می‌شود که پرسش‌هایی را از آن بپرسند که می‌خواهند پاسخ‌های دقیق و جزئی از آنها را بگیرند. ChatGPT به جای پاسخ به یک نتیجه‌ی جست‌وجو را می‌دهد که مثلاً در موتور جستجوی گوگل در ده‌ها صفحه پدیدار می‌شود، سؤال‌ها به سبک مکالمه‌ای پاسخ می‌دهد که کاربرپسند، به آسانی در دستیابی و درک آن است.

یان لیکان(Yann LeCun) دانشمند ارشد هوش مصنوعی شرکت متا نظرات خود را در مورد چت‌بات پر سر و صدای این روزها یعنی ChatGPT به اشتراک گذاشته شده است و معتقد است یک هوش مصنوعی انقلابی نیست، هر چند به خوبی توسعه یافته است.

یکی از ویژگی‌های کلیدی ChatGPT اجرای آن در ایجاد پاسخ‌های متنی انسان‌ها به درخواست‌ها است. این باعث می‌شود که برای برنامه‌هایی که باعث ایجاد ربات‌های چت می‌شوند، برای ارائه خدمات به کاربران، پاسخ به پرسش‌ها در انجمن‌های آنلاین یا حتی شخصی‌سازی‌شده برای پست‌های رسانه‌های اجتماعی مفید ایجاد شود.

گروه هوش مصنوعی متا در مقابل OpenAI

اما همه با لیکان موافق موافق. همین دو روز پیش، پائول باشیت(Paul Buchheit) خالق جی‌میل گفت که هوش مصنوعی مشابه ChatGPT، کسب‌وکار گوگل را تا دو سال دیگر نابود می‌کند.

بخوان  لانگ مارس ۷ موشک آماده پرتاب است

لیکان در پایان گفت: حدود ۱۲ میلیون فروشگاه وجود دارد که درسبوک تبلیغ می‌کنند و منابعی برای طراحی یک تبلیغ جدید و زیبا ندارند. بنابراین «هنر مولد» برای آنها می‌تواند کمک زیادی داشته باشد.

این هوش مصنوعی این کار را با استفاده از آنچه از مقدار حیرت‌آوری از متون موجود در اینترنت به دست می‌آورد، با راهنمایی دقیق متخصصان انسانی انجام می‌دهد. میلیون‌ها نفر در هفته‌های اخیر سؤالاتی از ChatGPT را می‌پرسند و تمام تلاش خود را برای پاسخ دادن به کار می‌گیرند، زیرا نمی‌توانند بدانند. پاسخ‌های آن با اعتماد به نفس بالا و روان ارائه می‌شوند، حتی اگر گاهی اوقات به طرز شگفت‌انگیزی اشتباه باشند.

انتهای پیام



منبع

لیکان‌ها چنین کردند که چنین سیستم‌هایی قبلاً توسط شرکت‌های دیگر ساخته شده بودند، اما این مهم است که ChatGPT را به دست نیاورده‌اند.

ChatGPT از زمان راه‌اندازی آن در سال گذشته به یک موفقیت فوق‌العاده تبدیل شده است. این برنامه مصنوعی مصنوعی که اساساً یک ربات گفتگوگر است، می‌تواند به بزرگترین و کوچکترین سؤالات زندگی پاسخ دهد و مقالات دانشگاهی، داستانهای تفسیری و حتی نامه‌های درخواست شغلی را ارائه کند.

لیکان می‌گوید: از نظر تکنیک‌های اساسی، ChatGPT به شکل ویژه نوآورانه نیست. این چیزی انقلابی نیست، این چیزی است که توسط افکار عمومی پذیرفته شده است.

ChatGPT آخرین مورد از یک مجموعه مصنوعی مصنوعی است که سازنده آن به عنوان GPTs یاد می‌کند و مخفف عبارت «مبدل از پیش آموزش دیده مولد»(Generative Pre-Trained Transformer) است.

این معناست که می تواند Chat GPT بتواند فیزیک کوانتومی را توضیح دهد یا شعری را به استفاده از فرد بنویسد، اما به گفته ها، تسخیر کامل توسط هوش مصنوعی قریب الوقوع نیست.

بخوان  «دارپا» بدون قطعات متحرک می‌سازد

وی افزود: ChatGPT فقط همین است که هست، می‌دانید، یعنی به خوبی جمع و جوری شده و کاری بسیار عالی انجام شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، ربات نویسنده و گفتگوگر ChatGPT ساخته شده توسط شرکت توسعه هوش مصنوعی OpenAI در سرتاسر جهان خبرساز شده است، اما گویا همه متخصصان این خوزه را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

وی می‌گوید: شرکت OpenAI در مقایسه با آزمایشگاه‌های دیگر اصلاً پیشرفت خاصی ندارد. فقط هم شرکت‌های گوگل و متا، بلکه ۱۲ استارتاپ دارند که اساساً فناوری بسیار مشابهی با این شرکت دارند. من نمی‌خواهم بگویم این دانش پیشرو و پیشگامانه نیست، اما حقیقت این است که یک دانش مشترک است و در واقع هیچ رازی پشت آن نیست. از بسیاری از جهات، ChatGPT یک گروه پژوهشی است، زیرا در نتیجه از فناوری را که سال‌ها توسط بسیاری از تحقیقات توسعه یافته، گردآوری شده است، استفاده می‌کند.

ربات ChatGPT یک ربات مخصوص گفتگو یا چت است که بر روی خانواده مدل‌های زبان ساخته می‌شود و با استفاده از تکنیک‌های نظارت بر روی خانواده‌ها، به خوبی تنظیم می‌شود.

لیکان افزودن: شما باید متوجه شوید که ChatGPT از معماری‌های مبدل استفاده می‌کند که به شیوه‌های خودنظارت‌شده قبل از آموزش داده شده‌اند. نظر خودنظارتی چیزی است که من برای مدت طولانی از آن حمایت کرده ام، حتی قبل از اینکه OpenAI وجود داشته باشد.

این ربات در دسامبر 2022 با نظرات مثبت اعلام شد و به عنوان مثال نیویورک تایمز را «بهترین ربات چت هوش مصنوعی که تا به حال آن برای عموم معرفی شده است» نامید و گاردین نیز گفته است که می‌توان متنی را با جزئیات چشمگیر و مانند انسان تولید کرد. .

بخوان  مایکروسافت سرویس اشتراک جدید Copilot Pro را معرفی کرد که دستیار هوش مصنوعی ویندوز 11 را با 20 دلار در ماه شارژ می کند.

وی در توضیح خود جایی گفت که FAIR واقعاً می خواهد درخشید، کمک به کسب و کارهای کوچک برای ارتقای خود است.

یان لیکان، دانشمند ارشد هوش مصنوعی شرکت متا در یک گفتگوی یک و نیم ساعتی، اظهارات تندی در مورد این ربات بیان کرد.

آیا در مورد ChatGPT بیش از حد غلو شده است؟

این ربات می‌تواند برای پردازش زبان طبیعی مانند تولید متن و ترجمه زبان استفاده و با مدل GPT-3.5 آموزش دیده شود که یکی از بزرگترین و پیشرفته‌ترین مدل‌های زبان موجود در حال حاضر است.