یوتیوب باعث اختلال خواب در نوجوانان می‌شود



بسیاری از نوجوانان هنگام خواب به صفحه نمایش نگاه می‌کنند، اما برخی از برنامه‌ها بیشتر از سایرین آن‌ها را بیدار نگه می‌دارند که منجر به مشکلات خواب می‌شود. این نتیجه یک مطالعه جدید است که در آن محققان دریافتند طرفداران یوتیوب اثرات ثابت و منفی بر خواب را تجربه می‌کنند. با کمال تعجب، تلویزیون سنتی با زمان خواب زودتر همراه بود.

مایکل گرادیسار، یکی از نویسندگان این مقاله، رئیس علوم خواب در Sleep Cycle در آدلاید، استرالیا گفت: ما در کلینیک خود شاهد نوجوانانی بودیم که مشکلات خواب داشتند. بسیاری از آن‌ها سعی کرده‌اند از استفاده از فناوری خودداری کنند و واضح است که این برای آن‌ها کارساز نبوده است. بسیاری از آن‌ها اشاره کردند که وقتی سعی می‌کنند به خواب بروند، یوتیوب را تماشا خواهند کرد. آن‌ها آن را سرگرم کننده می‌دانند بدون اینکه بیش از حد تحریک کننده باشد.

او می‌گوید: «در حالی که مطالعات زیادی بر روی دستگاه‌ها انجام شده است، تحقیقات کمی در مورد تأثیر برنامه‌های خاص بر روی خواب انجام شده است. ما می‌خواستیم بدانیم که آیا برنامه‌های خاصی وجود دارد که افراد باید از آن‌ها اجتناب کنند تا بتوانند به استفاده از دستگاه‌های خود به شیوه‌ای سالم ادامه دهند که بر خواب تاثیر نمی‌گذارد.

برای این مطالعه، محققان از بیش از ۷۰۰ نوجوان ۱۲ تا ۱۸ ساله پرسیدند که چقدر زمان صرف استفاده از فناوری کرده‌اند، این شامل تلفن‌های همراه، کنسول‌های بازی و تلویزیون و همچنین برنامه‌های قبل از خواب بود. 

به گفته محققان، در حالی که این مطالعه سرویس پخش Netflix و همچنین یوتیوب را مورد بررسی قرار داد، یوتیوب تنها اپلیکیشنی بود که به طور مداوم و منفی با نتایج خواب مرتبط بود.

به ازای هر ۱۵ دقیقه‌ای که نوجوانان به تماشای یوتیوب می‌گذرانند، ۲۴ درصد شانس بیشتری برای داشتن کمتر از هفت ساعت خواب مفید داشتند. تماشای یوتیوب و استفاده از کنسول‌های بازی هر دو با احتمال زیاد خواب ناکافی همراه بود.

گرادیسار می‌گوید یک نکته برای والدین این است که استفاده از همه فناوری‌ها قبل از خواب برای نوجوان آن‌ها مضر نیست. مادر و پدر نیز می‌توانند این یافته‌ها را برای سلامت خواب خود اعمال کنند. ما اغلب توصیه می‌کنیم که افراد قبل از خواب آزمایش‌های خود را با استفاده از فناوری خود انجام دهند. چیزی را پیدا کنید که لذت بخش باشد تا رابطه بدی با تخت یا اتاق خواب خود ایجاد نکنید. فناوری که استفاده می‌کنید باید آرامش بخش باشد، اما مراقب باشید که آیا زمان خواب شما را متاثر می‌کند یا خیر.  نور آبی تلفن‌ها بعد از ساعت ۹ شب نیز تاثیر خود را دارد که فاز خواب را حتی بیشتر به تاخیر می‌اندازد.

او می‌گوید: خواب کافی نمی‌تواند راهی برای افسردگی باشد. ممکن است بر مهارت‌های تفکر و عملکرد تحصیلی تاثیر بگذارد. اینکه افراد بدانند تا چه اندازه به خواب نیاز دارند، مهم است. برای بزرگسالان این هفت تا هشت ساعت در شب است. نوجوانان زیر ۱۸ سال به ۸ تا ۱۰ ساعت زمان نیاز دارند و این خواب باید ثابت باشد.


بیشتر بخوانید


منبع: مدیکال اکسپرس



منبع