یک دکمه ساده می تواند آن را تغییر دهد

یک دکمه ساده می تواند آن را تغییر دهد

شاخک های علم عقب نشینی به اعماق رسانه های اجتماعی می رسد.  یک دکمه ساده می تواند آن را تغییر دهد.

رابطی که اطلاعات بیشتری در مورد علوم بررسی شده نمایش می دهد چگونه کار خواهد کرد؟ اعتبار تصویر: جودی کی و همکاران، دانشگاه سیدنی

در سال 1998، تحقیقات مرتبط با واکسن های دوران کودکی و اوتیسم در مجله منتشر شد. چاقوی جراحی، تنها در سال 2010 پس از افشای این علم پس گرفته شد.

چهارده سال پس از انصراف، ادعای اصلی روزنامه هنوز در رسانه های اجتماعی پررنگ است و به اطلاعات نادرست و گمراه کننده درباره ایمنی و اثربخشی واکسن ها دامن می زند.

تیمی از دانشگاه سیدنی امیدوار است به کاربران رسانه های اجتماعی کمک کند تا پست های حاوی اطلاعات نادرست و اطلاعات نادرست ناشی از علم را شناسایی کنند. آنها رابط جدیدی را توسعه داده و آزمایش کرده اند که به کاربران کمک می کند اطلاعات بیشتری در مورد ادعاهای احتمالی در رسانه های اجتماعی پیدا کنند.

این مطالعه در مجله منتشر شده است مجموعه مقالات ACM در مورد تعامل انسان و کامپیوتر.

آنها اثربخشی افزودن دکمه «اطلاعات بیشتر» به پست‌های رسانه‌های اجتماعی را ایجاد و آزمایش کردند. این دکمه به منوی کشویی پیوند می‌خورد که به کاربران امکان می‌دهد جزئیات بیشتری درباره ادعاها یا اطلاعات موجود در پست‌های خبری، از جمله اطلاعاتی درباره اینکه آیا آن داستان‌ها بر اساس علم بازپس‌گرفته شده‌اند یا نه، ببینند. محققان می‌گویند پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی می‌توانند از الگوریتمی برای پیوند دادن پست‌ها به جزئیات علم بازگردانده شده استفاده کنند.

آزمایش رابط بین گروهی از شرکت‌کنندگان نشان داد که وقتی مردم ایده بازپس‌گیری را درک می‌کنند و به راحتی می‌توانند تشخیص دهند که چه زمانی اخبار سلامت براساس ادعایی از تحقیقات پس گرفته شده است، می‌تواند به کاهش تأثیر و انتشار اطلاعات نادرست کمک کند زیرا احتمال کمتری دارد. برای اشتباه گرفتن آن را پست کنید.

پروفسور جودی کی از دانشکده علوم کامپیوتر که این تحقیق را رهبری کرد، گفت: “دانش قدرت است.” او گفت: «در دوران اوج همه‌گیری کووید-19، افسانه‌ها در مورد اثربخشی و ایمنی واکسن‌ها به وفور یافت می‌شود.»

“توانایی خواندن مقالات علمی اغلب پیچیده و تفسیر صحیح آنها یک مهارت بسیار تخصصی است – همه افراد این سواد را ندارند یا در مورد جدیدترین علم به روز نیستند، بسیاری از مردم پست هایی را در مورد تحقیقات واکسن دیده اند.” و فکر کردن: “این در یک مجله پزشکی منتشر شده است، بنابراین باید درست باشد.” متأسفانه در مورد نشریات پس گرفته شده اینطور نیست».

یکی از نویسندگان و Ph.D. طلبه وهیب یعقوب. در اوج همه‌گیری کووید-19، افسانه‌ها در مورد اثربخشی و ایمنی واکسن‌ها مانند آتش‌سوزی گسترده شد.

او گفت: «رویکرد ما نشان می‌دهد که وقتی مردم بازپس‌گیری را درک می‌کنند و می‌توانند تشخیص دهند که چه زمانی اخبار سلامت براساس یک مقاله علمی بازپس‌گرفته شده است، می‌تواند تأثیر و انتشار اطلاعات نادرست را کاهش دهد.»

این ابزار سواد فرآیندهای پشت تحقیقات علمی را ارتقا می دهد

این تحقیق بر روی 44 شرکت کننده انجام شد که با درک ناچیزی از ابرهای علمی شروع کردند. پس از تکمیل یک آموزش پنج دقیقه ای، آنها ارزیابی کردند که چگونه دلایل مختلف برای پس گرفتن نتایج جستجو را نامعتبر می کند.

سپس محققان نحوه استفاده شرکت‌کنندگان از دکمه «اطلاعات بیشتر» را بررسی کردند. آنها دریافتند که اطلاعات جدید باورهای شرکت کنندگان را در مورد سه ادعای سلامت بر اساس مقالات تحقیقاتی پس گرفته شده که در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده بود، تغییر داد.

این ادعاها عبارت بودند از: آیا ماسک در کاهش شیوع ویروس کرونا موثر است؟ و اینکه رژیم مدیترانه ای در کاهش بیماری قلبی موثر است. خوردن تنقلات هنگام تماشای فیلم اکشن منجر به پرخوری می شود.

ادعای اول مبتنی بر دو کاغذ بود که یکی کشیده و دیگری ترسیم نشده بود. دو ادعای دیگر بر اساس اسناد پس گرفته شده بود. محققان به طور خاص مقالاتی را انتخاب کردند که شرکت کنندگان در مورد آنها دانش متفاوتی داشتند.

شرکت‌کنندگان با اطمینان معتقد بودند که این ماسک‌ها از رژیم غذایی مدیترانه‌ای آگاه نبودند و بنابراین مطمئن نبودند که آیا این رژیم غذایی درست است یا خیر.

این دکمه زمانی که شرکت کنندگان در ابتدا اطلاعات کمی در مورد یک موضوع داشتند، تحت تاثیر قرار گرفت. وقتی شرکت کنندگان متوجه شدند که پست بر اساس یک مقاله تحقیقاتی پس گرفته شده است، کمتر احتمال داشت آن را لایک کنند یا به اشتراک بگذارند.

در رسانه های اجتماعی، هم اطلاعات نادرست (انتشار ناخواسته اطلاعات نادرست) و هم اطلاعات نادرست (اطلاعات نادرست که به طور عمدی با نیت مخرب منتشر می شوند) در حال افزایش هستند.

در صورت وجود مشکل در روش‌شناسی، نتایج یا آزمایش‌ها، ممکن است مقالات تحقیقاتی پس گرفته شوند.

محققان می‌گویند که برای پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی امکان توسعه نرم‌افزار بک‌اند که پایگاه‌های داده مقالات پس گرفته‌شده را به هم پیوند می‌دهد، وجود خواهد داشت.

پروفسور کی گفت: “اگر پلتفرم های رسانه های اجتماعی می خواهند کیفیت و یکپارچگی خود را حفظ کنند، باید به دنبال اجرای روش های ساده ای مانند روش ما باشند.”

اطلاعات بیشتر:
وهیب یعقوب و همکاران، مبانی توانمندسازی افراد برای شناسایی اطلاعات نادرست در اخبار رسانه های اجتماعی بر اساس Pulled Science، مجموعه مقالات ACM در مورد تعامل انسان و کامپیوتر (2024). doi: 10.1145/3637335

ارائه شده توسط دانشگاه سیدنی

نقل قول: شاخک های عقب کشیده شده علم در رسانه های اجتماعی عمیق تر می شوند: یک دکمه ساده می تواند آن را تغییر دهد (2024، 17 مه) در 20 مه 2024 از https://techxplore.com/news/2024-05-tentacles-retracted-science- deep بازیابی شده است. -social.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. علی‌رغم هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوا فقط برای مقاصد اطلاعاتی ارائه شده است.

منبع

بخوان  آزمایشی که سرطان پروستات را با ۹۴ درصد دقت تشخیص می‌دهد