ژاپنی‌ها می‌خواهند باغ‌های فضایی را با لیزر تبخیر کنند



یک استارت‌آپ ژاپنی با همکاری یک شرکت استرالیایی قصد دارد فضای فضایی را با استفاده از لیزرهای زمینی تبخیر کند.

به گزارش ایسنا، یک استارت‌آپ ژاپنی به نام ایکس-فیوژن(EX-Fusion) با همکاری شرکت ای‌اواس اسپیس(EOS Space) استرالیا برای مقابله با معضل‌های فضایی در حال توسعه یک سیستم لیزری برای حذف آنها از مدار زمین هستند.

به نقل از آی‌ای، ایکس-فیوژن(EX-Fusion) یک استارت‌آپقر در اوزاکا زمین قصد دارد یک سیستم لیزری ایجاد کند تا به حذف‌های فضایی از زمین کمک کند. این نوآورانه در صورت موفقیت می‌تواند برای پاکسازی فضای شلوغ در اطراف سیاره زمین باشد.

محو کردن آشغال‌ها با لیزر

آشغال‌ها یا باغ‌های فضایی به اجسام ساخته‌شده توسط انسان در مدار زمین مانند ماهواره‌های قدیمی و قطعات موشک‌ها اشاره دارند که اکنون از کار افتاده‌اند و به بقایا تبدیل شده‌اند. این قطعات با اندازه‌های متفاوت، خطرات برخورد را برای فضاپیماهای عملیاتی و ایستگاه فضایی بین‌المللی ایجاد می‌کنند و می‌سازند و می‌توانند به کوچکی چند میلی‌متر می‌توانند با ماهواره‌ها و سفینه‌های فضایی مشکل ایجاد کنند.

در نتیجه، با گسترش فعالیت‌های مرتبط با فضا در سطح جهان، به ردیابی و حذف نیازهای فضای کوچک‌تر افزایش می‌یابد.

به عنوان، رسانه نیکی آسیا (Nikkei Asia) گزارش می‌دهد که یک ارت‌آپ مستقر در توکیو به نام استرواکسیل هولدینگز (Astroscale Holdings) قصد دارد یک ماهواره اختصاصی برای حذف منابع فضایی نسبتاً بزرگ پرتاب کند یا در نمونه‌های دیگر، شرکت ژاپنی اسکای پرفکت جیست دارد. (Sky Perfect JSAT) برای توسعه لیزر نصب شده بر روی ماهواره که فضاهای فضایی را به سمت جو زمین هدایت می‌کند تا بسوزند، جستجو می‌کند.

بخوان  یک کارخانه ستاره‌سازی در قلب کهکشان راه‌شیری رصد شد

اما استارت‌آپ ایکس-فیوژن متمایز است، زیرا زمینی را در پیش گرفته و می‌خواهد از زرادخانه فناوری لیزری خود روی زمین استفاده کند. گفتنی است که این زرادخانه لیزری در ابتدا برای دستیابی به قدرت همجوشی توسعه یافته بود.

این شرکت در ماه اکتبر یک قرارداد با شرکت استرالیایی EOS Space Systems منعقد کرد که پیمانکار استرالیایی دارای فناوری شناسایی‌های فضایی است.

اکنون ایکس-فیوژن برنامه‌های را برای نصب یک سیستم لیزری خود قدرتمند در رصدخانه فضایی EOS در نزدیکی کانبرا اعلام کرده است.

مرحله اولیه این پروژه شامل راه‌اندازی لیزری برای ردیابی فضای‌های فضایی با فناوری کمتر از ۴ اینچ(۱۰ سانتی‌متر) خواهد بود. این اندازه گیری به طور سنتی برای هدف گیری از زمین با استفاده از طرح های چالش برانگیز بوده است. در مرحله دوم، ایکس فیوژن و ای‌اواس اسپیس از پرتوهای لیزری از سطح زمین برای حذف پرتاب‌های فضایی استفاده خواهند کرد.

این روش پرتاب پرتوی به طور متناوب در جهت جلوگیری از حرکت فضایی برای کاهش سرعت آن است. این کاهش سرعت گردش در مدار، کمتر از نظر نظری باید باعث سقوط‌ها به جو زمین شود که منجر به سوختن آنها بر اصطکاک با هوا می‌شود.

گروه فضایی EOS در حال حاضر سیستم‌های تسلیحات لیزری را برای از بین بردن پهپادها تامین می‌کند، اما لیزرهای پرقدرت کاربردهای دیگر نیز دارند.

جیمز بنت معاون اجرایی EOS Space می‌گوید، لیزرهایی که برای حذف‌های فضایی طراحی شده‌اند، لیزرهایی که مورد استفاده در سلاح‌ها هستند. سلاح‌های لیزری چندین مورد از لیزرهای رشته‌های برای برش و ذوب کردن فلز و تخریب په‌پادها از طریق حرارت شلیک مداوم استفاده می‌کنند.

بخوان  راز نهفته پنهان در تصاویر تلسکوپی فضای جیمزوب

با این حال، روش ایکس-فیوژن از لیزرهای حالت جامد پمپ شده با دیود(DPSS) استفاده می‌کند. این لیزرها برای اعمال نیرو به‌هایی که به سرعت در حال حرکت هستند، شلیک می‌شوند و مانند یک ترمز آن را می‌کنند.

کازوکی ماتسو، سیستم عامل ایکس-فیوژن می‌گوید: قدرت یک لیزر برای بین بردن فضاهای یک درجه کمتر از توان مورد نیاز برای همجوشی هسته‌ای است، اما در چالش‌های فنی مانند کنترل از طریق آینه‌های ویژه مشترک است.

کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد

طرح ایکس-فیوژن برای ساقط کردن فضایی از روی زمین با توسعه‌های مرتبط با دقت و قدرت روبروست. با این حال، این مزیت را دارد که این امکان را فراهم می کند که این کار به راحتی از روی زمین انجام شود.

این فناوری به طور بالقوه می‌تواند در کنار خدمات حذف‌شده‌های فضایی ارائه‌شده توسط شرکت‌هایی مانند Astroscale مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام



منبع