تخصیص بودجه بیشتر «دارپا» برای توسعه سریع‌تر موشک‌های مافوق صوت



آژانس تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا (دارپا) بودجه‌های بیشتری برای برنامه‌های مافوق صوت با موتور اسکرم جت اختصاص داده است که با اعطای آن، غول‌های فناوری توسعه فناوری دفاعی یعنی شرکت‌های Raytheon و Northrop Grumman پروژه‌ها برای توسعه بیشتر سلاح‌های مافوق صوت می‌کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، شرکت‌های ریتون(Raytheon) و نورثروپ گرامن(Northrop Grumman) قراردادی مکمل توسط دارپا برای توسعه و اعتبارسنجی «تسلیحات پروازی مفهومی نظری مافوق صوت»(HAWC) منعقد کرده‌اند.

این دو شرکت در ژوئن ۲۰۱۹ توافقنامه‌ای برای همکاری به منظور توسعه سلاح‌های مافوق صوت کننده هوا امضا کردند.

موشک‌های ساخت ریتون و موتورهای اسکرام جت تهیه‌شده توسط نورثروپ گرامن برای برنامه ۲۰۰ میلیون دلاری HAWC و ارائه یک سیستم کاربردی برای دارپا انتخاب‌شده. این دو از تجربیات خود برای نشان دادن شرکتی برای ارائه سیستم‌های موشکی آینده استفاده می‌کنند و این توافقنامه امکان ادامه همکاری در زمینه برنامه HAWC و سایر موشک‌های مافوق صوت را می‌کند.

موشک کروز آینده

برنامه HAWC برای ساخت و توسعه یک موشک رزمی هوا به هوای مافوق صوت است که توسط دارپا برای نمایش فناوری‌های حیاتی برای ارائه موشک‌های کروز مافوق صوت و مقرون به صرفه توسعه و آزمایش شده است.

این موشک دوربرد که با سرعتی بیش از 5 ماخ حرکت می‌کند، توسط شرکت‌های ریتون، دیفنس و نورثروپ گرام در حال توسعه است و شرکت لاکهید مارتین نیز به عنوان رقیب آنها در حال توسعه چنین موشکی است.

برنامه HAWC با طرح لاکهید مارتین در آزمایش نهایی پروازی در ژانویه ۲۰۲۳ با موفقیت تکمیل شد. دارپا قصد دارد از داده ها و دانش جمع آوری شده برای پیشرفت فناوری HAWC از طریق برنامه بعدی خود، فرصت های بیشتری را جستجو کند.

بخوان  نانوذراتی که ژن‌درمانی را مستقیماً به ریه‌ها می‌رسانند

کالین ویلان، رئیس فناوری پیشرفته شرکت ریتون می‌گوید: ما آموخته‌های هر آزمایش موفقیت آمیز پرواز HAWC را به کار بردیم تا مطمئن شویم که این سیستم پیچیده‌ترین سیستم در نوع خود است.

وی افزود: این برنامه مهم، دانش ما را در مورد پرواز مافوق صوت گسترش می‌دهد و ما می‌توانیم به ادامه حیاتی مورد نیاز را جنگنده‌هایمان بپردازیم.

این تیم از داده‌ها و درس‌ها و مراحل شروع برای بهبود طراحی مفهومی برای استفاده از می‌کند. هدف ترکیب‌های تولیدی و گسترش پوشش عملیاتی از طریق آزمایش‌های پرواز و در عین حال اعتبارسنجی مدل‌های عملکردی این سیستم است.

گفتنی است که طراحی بدنه و موتور این موشک با موشک کروز مافوق صوت نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا به HACM نزدیک است.

دن اولسون، مدیر کل و معاونت‌های تسلیحاتی نورثروپ گرامن می‌گوید: قرارداد طرحی برای توسعه HAWC به عنوان یک برنامه راهنما برای توسعه موتور در مرکز جدید قابلیت‌هایپرسون آماده تولید ما در الکتون مریلند می‌کند.

وی افزود: طراحی کارخانه آینده ما به طور یکپارچه سیستم معتبر ما را به یک سیستم پیش‌روی عملیاتی برای پشتیبانی از آزمایشات بیشتر خواهد کرد.

قدرت گرفته از اسکرم جت

شرکت‌های ریتون و نورثروپ گرامن از سال ۲۰۱۳ برای توسعه و ادغام موتورهای اسکرم جت(scramjet) شرکت نورثروپ گرامن در سلاح‌های مافوق صوت شرکت ریتون با همکاری می‌کنند.

آنها در سال 2019 یک قرارداد برای ادامه این همکاری امضا کردند و اخیراً این ائتلاف برای توسعه HACM که یک سیستم موشکی تاکتیکی نسل جدید انتخاب شده است.

جستجوهای مشترک این دو شرکت تولید کننده سلاح های مافوق صوت، هوا را ممکن می سازد.

بخوان  ناکارآمدی پهپاد‌های اوکراینی در مقابل جنگ افزار الکترونیک روسیه

انتهای پیام



منبع