تولید بتنی که کربن‌دی‌اکسید جذب می‌کند

تولید سیمان به دماهای بسیار بالا نیاز دارد و معمولاً به مصرف سوخت نیاز دارد که در نتیجه باعث انتشار گاز کربن دی‌اکسید می‌شود. این را می‌توانم تا با روی آوردن به منابع انرژی حد امکان جبران کند، اما واکنش‌های شیمیایی که در این مخلوط رخ می‌دهد، باعث می‌شود که تعداد زیادی کربن دی‌اکسید آزاد می‌سازد و از آن مخاطره‌تر است. در مجموع، تخمین زده می‌شود که سیمان هشت درصد از کل انتشار کربن دی اکسید بشر را تشکیل می‌دهد.

در این مطالعه جدید، دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی روش را پیش گرفت که در آن بیوچار که زغالی است که از هزینه های ساخته شده، استفاده می شود. در حالی که پیش از این هم بیوچار به سیمان اضافه می شود اما این بار ابتدا آن را تحت فشار قرار دادند. این امر استحکام آن را افزایش داد و اجازه داد تا بیشتر از افزودنی با آن مخلوط شود. اما مهمتر از همه، بیوچار قادر بود تا ۲۳ درصد از وزن خود، دی اکسید کربن از هوای اطراف جذب کند.

نکته مهم این است که بتن بیوچار نیز استحکام خود را حفظ کند. وقتی استحکام آن بعد از ۲۸ روز اندازه گیری شد، مقاومت فشاری بتن ۲۷.۶ مگاپاسکال بود که برابر با مقاومت فشاری بتن معمولی بود.

در آزمایش‌ها، این تیم سیمانی تولید می‌کند که حاوی ۳۰ درصد بیوچار پالایش است و باعث می‌شود که بیشتر از تولید، کربن دی‌اکسید جذب شود. بر اساس محاسبات سوخت، یک گرم از بتن با ۳۰ درصد بیوچار، حدود ۱۳ کربن گرم دی‌اکسید یعنی بیشتر از آن چه تولید می‌کند، جذب می‌کند. شاید این مقدار زیاد به نظر نرسد، اما با توجه به اینکه بتن معمولی معمولاً مسئول انتشار حدود 0.9 کربن کربن دی‌اکسید به ازای هر یک خاک است، این تفاوت قابل توجه است.

بخوان  ChatGPT یک رقیب بزرگ جدید پیدا می کند زیرا Anthropic ادعا می کند که هوش مصنوعی Claude 3 آن را شکست داده است.

مواد فرمول آن را تغییر داده‌اند تا ردپای کربن ناشی از بتن را با جایگزینی آتشفشانی به جای آهک یا مواد افزودنی مانند دی اکسید تیتانیوم، آش‌های ساختمانی، جوش شیرین یا رسوب سنگ که معمولاً در حین خاک ریخته می‌شود، سنگ را کاهش می‌دهد. گروه های دیگر حتی سعی کرده اند از ریزجلبک ها برای رشد سنگ آهک مورد نیاز استفاده کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس، بتن به دلیل استحکام بالا و هزینه کم یکی از رایج‌ترین مواد روی زمین است اما همچنین یکی از بزرگترین منابع انتشار کربن دی‌اکسید به حساب می‌آید. مهندسان دانشگاه ایالتی واشنگتن (WSU) روشی را برای ساخت بتن ابداع کرده‌اند که کربن نسبت به انتشارش جذب می‌کند.

یک روش جدید به تولید بتن‌هایی می‌شود که بیشتر از کربن دی‌اکسید منتشر می‌کند، آن را جذب می‌کند.

این تحقیق در مجله Materials Letters منتشر شده است.

تولید بتنی که کربن‌دی‌اکسید جذب می‌کند

انتهای پیام



منبع

افراد قصد دارند به این روش ادامه دهند و آزمایش کنند که تا چه اندازه در هوا و سایر انواع آسیب‌ها در برابر می‌کند به دست آورند.