دانشمندان چینی خورشید را با لیزر بازآفرینی کردند

قرار گرفتن یک شراره خورشیدی در کلاس X نشان دهنده قوی ترین شراره است که از خورشید پرتاب می شود.

یک نسخه ساده از آزمایش مجدد مغناطیسی که سال‌ها پیش انجام شد

گزارش شده است این مرکز بازآفرینی شراره‌ خورشیدی می‌تواند پرتوهای لیزری توانی بیش از کل خروجی شبکه‌های برق جهانی را در یک میلیاردم مکان کند و پلاسمای با بالا را برای آزمایش‌های مختلف برهمکنش لیزر-پلاسما می‌دهد.

جیایونگ می‌گوید: شبیه‌سازی آزمایشگاهی در مقایسه با رصد تلسکوپی، کنترل‌کننده قابل کنترل است و صرفه‌جویی در زمان می‌شود. این کار به امکان می‌دهد مدل‌های قابل اعتمادی بسازند و بهتر پیش‌بینی کنند که چه زمانی و در کجا اتصال مغناطیسی اتفاق می‌افتد.

جیایونگ می‌گوید: ما در آن آزمایش، کلیدهای کلیدی را به درستی بررسی کنیم تا مطمئن شویم که با یک شراره واقعی خورشیدی در خورشید سازگار است.

این انفجارهای شدید، تشعشعات ناشی از انتشار انرژی مغناطیسی مرتبط با لکه‌های خورشیدی هستند که می‌توانند خطرناک باشند. به عنوان مثال، در فوریه ۲۰۲۲ شرکت اسپیس ایکس ۴۰ ماهواره ارتباطی استارلینک تازه پرتاب شده خود را به دلیل یکی از همین طوفان‌های ژئومغناطیسی از یک شراره خورشیدی از دست داد.

امروزه پژوهشگران چینی برای بهتر دانستن شراره‌های خورشیدی و محافظت از ماهواره‌ها و شبکه‌های برق روی زمین، برای اولین بار از لیزرهای قدرتمند برای تقویت این انفجارهای مغناطیسی در سطح خورشید استفاده کرده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا در تاریخ ۱۰ ژانویه یک شراره عظیم خورشیدی در کلاس خطرناک X را ثبت کرد. این انفجار، موادی را به پرتاب کرد و تشعشعات ناشی از این شراره باعث اختلال در ارتباطات رادیویی در سراسر جنوب اقیانوس آرام شد. این طوفان طغیان خورشیدی سومین شراره در کلاس X ظرف کمتر از یک هفته بود.

بخوان  تصاویر جدید ثبت شده توسط جیمز وب و نظرات اخترشناسان

ژونگ با اشاره به اینکه این پدیده خورشیدی بسیار پیچیده است، آن آزمایش را فقط یک ساده از اتصال مغناطیسی را تقلید کرد.

جیایونگ میگوید: پژوهش‌ها حول این تلاطم قبلاً به یک جامعه کوچک محدود می‌شد و فقط بر جنبه‌های نظری بود و اکنون من خوشحالم که می‌بینم پژوهش‌های تجربی درباره آن در حال انجام است.

انتهای پیام



منبع

گفتنی است که وی و گروهش از آکادمی علوم چین، دانشگاه پکن و دانشگاه جیائو تونگ شانگهای بیش از یک دهه پیش از این آزمایش را انجام دادند.

نتایج این پژوهش در مجله بین المللی Nature Physics منتشر شده است.

دانشمندان چینی از لیزرهای قدرتمند برای شبیه‌سازی شراره‌های خورشیدی که باعث انفجارهای مغناطیسی در سطح خورشید با آسیب دیدگی و ایجاد اختلال در سیستم‌های ارتباطی زمین می‌شوند، استفاده می‌کنند.

این گروه یک پیوند مجدد مغناطیسی ملتم را رقم زد که در آن میدان مغناطیسی موازی اما غیر هم‌جهت خورشید به چشمگیری با هم می‌شوند، می‌شکنند و دوباره هم‌تراز می‌شوند و در این روند، مقدار زیادی از تشعشعات را به فضای پرتاب می‌کنند. این ذرات، شراره‌های خورشیدی را تشکیل می‌دهند که می‌توانند به زمین برسند تبدیل شوند.

این آزمایش‌ها در مرکز لیزر شن‌گوانگ ۲(ShenGuang II) در شانگ‌های انجام شد که با یک سیستم لیزری هشت پرتویی و یک سیستم لیزر پرانرژی چند منظوره تشکیل شده است.

آنها در سال 2010، مجددا مغناطیسی را با استفاده از دو لیزر پرقدرت برای فعال کردن یک فایل صوتی و تولید حباب های پلاسما انجام دادند. با گسترش این حباب‌ها، میدان مغناطیسی با هم وارد شد و ارتباط مجدد مغناطیسی مشاهده شد.

بخوان  قیمت روز گوشی موبایل ۲۳ تیر

پروفسور ژونگ جیایونگ، استاد نجوم دانش‌سرای عالی پکن و نویسنده اصلی این مطالعه گفت: ما این روند را دوباره انجام می‌دهیم و هرج و مرج را در آزمایشگاه بازآفرینی می‌کنیم و تغییرات رایج را در طول شری‌های خورشیدی که توسط مأموریت‌های تلسکوپی مشاهده می‌شود، نشان می‌دهد. دادیم.

امکان تشکیل پلاسمای با بالا برای آزمایش های مختلف

این مطالعه جدید یک منطقه بزرگ‌تر برای این تلاطم، همراه با دو برابر تعداد لیزرها و مقدار فویل خریدی ارائه کرد.