دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به شبکه ملی ساخت سریع فناوری‌های راهبردی پیوست



توافقنامه همکاری بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و دانشگاه فنی و حرفه‌ای با هدف توسعه شبکه ملی ساخت سریع به امضا رسید.

به گزارش ایسنا، مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری با حضور شقایق حق‌جوی جوانمرد. مرکز توسعه فناوری راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، صادق صادق‌زاده؛ دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته، عرفان خسرویان؛ رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای و جمعی از مدیران، مدیران، اعضای هیئت علمی و دانشجویان این دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، جهان‌شاهی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای به ارائه گزارش عملکرد پژوهشی یک‌ساله این دانشگاه پرداخت و گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای با ۱۸۱ دانشکده، ۲۰۰ هزار دانشجو و نزدیک به هزار عضو هیئت‌علمی، دانشگاهی در تراز ملی است. که با انجام مأموریت های مختلف، وارد صنعت و بازار شده است. این دانشگاه با ۹ مرکز نوآوری در کشور، ۱۹ مرکز رشد و ۵۶ کانون فعالیت شکوفایی می‌کند.

معاونت پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به برگزاری اولین کنسرسیوم مهارت‌آموزی و کار در کرمان، گفت: در این کنسرسیوم شغلی برای بیش از ۹۲۰۰ نیروی انسانی در کرمان ثبت شد. همچنین، احداث تأسیسات تأسیسات خدماتی و کاریابی در تهران انجام می‌شود که می‌خواهم از تهران در سایر استان‌ها نیز این مراکز را راه‌اندازی کنند.

دوی امدادی برای توسعه فناوری
بحران آینده جهان، بحران نیروی انسانی متخصص

شقایق حقجوی جوانمرد، رئیس توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت فناوری، و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری علمی نیز با اشاره به مرجع بزرگ رهبری به توسعه فناوری، گفت: داستان توسعه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در کشوری که در سال‌های اخیر، نمونه‌ای از مقام معظم رهبری نیز وجود دارد. بوده است، به‌مثابه دوی امدادی است و هیچ‌کس به‌تنهایی قهرمان این بازی نمی‌شود. اگر فرض کنیم قاطبه نظام آموزش عالی کشور، مسؤول توسعه و طراحی اکوسیستم علم است، باید این موضوع را در نظر بگیریم که بسیاری از یافته‌های علمی بعد از انتشار مقاله به سمت فراموشی و نیستی پیش می‌روند. چرا که بسیاری از آسمانهای علم نمی توانند روی زمین زندگی اجرا شوند.

بخوان  ترک سیگار با کمک یک گردنبند هوشمند

وی در ادامه افزود: در کشور ما از فرصت‌ها، بلااستفاده مانده است، چرا که برای حل یک مسئله تنها به یک نخبه و متخصص نیاز نیست. بلکه به دستان توانمند و توانمند از مهارت جامعه فنی و حرفه ای نیاز است تا راه حل های طراحی شده توسط نخبگان، اجرا شوند.

حق‌جوی جوانمرد متخصص بر پرورش نیروی انسانی خلاق و گفت: بحران آینده جهان، بحران نیروی انسانی است و کشوری در موضع برتر خواهد بود که نیروی انسانی قدرتمند و مهارت‌ها داشته باشد. فعالیت‌های خوبی که در دانشگاه فنی و حرفه‌ای انجام می‌شود، تضمین‌کننده نیروی انسانی ماهر برای آینده کشور است.

افزایش ۴ برابری بودجه پژوهشی دانشگاه فنی وحرفه‌ای

خسرویان، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی این دانشگاه، گفت: دانشگاه‌ها در شرایط پساکرونا، چالش‌های بزرگی هستند تا به پیشرفت آموزش و پژوهش کمک کنند. چرا که پس از همه‌گیری به‌شدت با افزایش هزینه روبه‌رو می‌شود و گزارش‌ها حاکی از آن است که در زمان پس از همه‌گیری، برای هزینه‌ها، هزینه‌های زیادی انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: در دوره جدید در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای، بودجه تا چهار برابر افزایش یافت و امیدواریم سهم پروژه‌های تحقیقاتی نیز افزایش یابد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در پایان پیشنهادان کرد: با اجرای طرح‌های موفق توسعه‌ی شغل‌پذیری دانش‌آموختگان (تاد) به دنبال این هستیم که در برنامه‌ی دانشگاه، با صنعت و بازار پیوند محکم‌تری داشته باشیم و زمینه‌ای را برای فارغ‌التحصیلان فراهم کنیم.

شبکه ملی ساخت سریع فناوری‌های راهبردی، بستری برای کسب و کار فناورانه

در بخش پایانی، توافقنامه همکاری بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و دانشگاه فنی و حرفه‌ای به امضای حق‌جوی جوانمرد و خسرویان رسید.

بخوان  هشدار درباره احتمالی جنگ در فضا

حق‌جوی جوانمرد درباره این تفاهم‌نامه همکاری گفت: این تفاهم‌نامه به همت و جستجوی صادق‌زاده، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته به ثمر نشسته و از ثمرات آن توسعه شبکه ملی ساخت سریع فناوری‌های راهبردی خواهد بود.

افزایش مهارت نیروی کار، توسعه بستر کارآفرینی با حمایت از نوآوری و خلاقیت، ایجاد فرصت برای راه‌اندازی صنایع فنی و تخصصی و نوظهور، افزایش فرصت‌های شغلی برای جویندگان کار به‌خصوص فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و کاهش بیکاری از سایر امضای تفاهم نامه بوده است.

به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، در آنجا که نمونه اولیه یکی از بخش‌هایی ساخته می‌شود که فناوران برای انجام آن چالش اصلی هستند، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جمهوری جمهوری به منظور ایجاد زیرساخت حمایت و کمک به فرآیند توسعه نمونه اولیه هستند. محصولات فناورانه، اقدام بعدی به ایجاد شبکه ملی ساخت سریع فناوری‌های راهبردی است که مراکزی که دارای زیرساخت «ساخت و تولید» هستند می‌توانند در این سامانه عضو شوند. مراکز ساخت سریع با دارا بودن زیرساخت‌ها و قابلیت‌ها، خدمات ساخت سریع را به ارائه می‌دهند.

انتهای پیام



منبع