شکست شرکت اولین خصوصی در فرود روی ماه



کاوشگر خصوصی پرگرین (Peregrine) به دلیل نشت غیرقابل کنترل سوخت روی ماه فرود آمد.

به گزارش ایسنا، پرگرین اوایل صبح روز دوشنبه(8 ژانویه/18 دی) در اولین ماموریت موشک ولکان قنطورس(Vulcan Centaur) متعلق به شرکت ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی (ULA) پرتاب شد.

به نقل از اسپیس، پرتاب به خوبی انجام شد، اما پرگرین مدت کوتاهی پس از استقرار مرحله فوقانی موشک قنطورس یک ناهنجاری شد.

این فرودگر رباتیک نمی‌توانست به درستی جهت گیری خود را برای شارژ صفحات خورشیدی تنظیم کند. اعضای تیم ماموریت تشخیص دادند که در حال حاضر، مشکلی که کاوشگر را از انجام ماموریت خود باز می‌دارد، پرگرین است.

شرکت استروبوتیک(Astrobotic) روز گذشته(۹ ژانویه/۱۹ دی) در ایکس نوشت: با توجه به سوختن، هیچ شانسی برای فرود نرم افزار روی ماه وجود ندارد.

آخرین تحلیل‌های این تیم می‌دهد که حدود 40 ساعت سوخت برای پرگرین باقی مانده است به این معنی که فرودگر بیش از آن چیزی است که نشان می‌دهد زنده می‌ماند.

به گفته شرکت استروبوتیک، بررسی کار برای یافتن راه‌هایی برای افزایش عمر عملیات پرگرین ادامه می‌دهند. ما در یک عملیات پایدار و در حال آزمایش محموله‌ها و فضاپیماها و بررسی‌ها هستیم. ما همچنان به دریافت داده‌های ارزشمند برای اجزا و نرم افزار مربوط به مأموریت فرودگر بعدی ما به ماه به نام گریفین، ادامه می‌دهیم.

گریفین یک فرودگر رباتیک بزرگتر است که قرار است امسال در فراز موشک فالکون هوییس‌ایکس به سمت ماه پرتاب شود. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، گریفین ماه‌نورد وایپر را به منطقه قطب جنوب ماه تحویل خواهد داد.

استروبوتیک قصد دارد اولین شرکت خصوصی باشد که یک کاوشگر را روی ماه فرود می آورد. این افتخار اکنون می‌تواند به اینتوئتیو ماشینز(Intuitive Machines)قرار در هیوستون برسد که قصد دارد فرودگر نوا-سی(Nova-C) خود را ماه آینده بر فراز موشک فالکون اسپیس ایکس پرتاب کند.

بخوان  اختلال در دسترسی به پلتفرم‌های خارجی مرتفع شد

انتهای پیام



منبع