شناسایی فرصت های فناورانه و توسعه فناوری در صنایع برق و انرژی ایران



توافقنامه همکاری مشترک بین معاونت علمی ریاست جمهوری، پژوهشگاه نیرو و اقتصاد دانش بنیان، پژوهش و فناوری فناوری برق و انرژی در قانون معرفی و شناسایی فرصت‌ها در حوزه توسعه فناوری برق و انرژی با استفاده از ظرفیت‌های جهش تولید، صبح امروز در محل پژوهشگاه نیرو امضا شد. .

به گزارش ایسنا، در این توافقنامه که به امضای شقایق حق‌جوی جوانمرد، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی؛ مجید عمیدپور، رئیس پژوهشگاه نیرو و سپهر برزی مهر؛ صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنعت برق و انرژی (نیرو) به حمایت از فعالیت‌های تحقیق و توسعه و تولید محصولات دار در حوزه صنعت برق و انرژی با هدف افزایش ضریب نفوذ دانش و فناوری در این صنعت و ترویج و توسعه بازار محصولات رسید. دانش‌بنیان داخلی و ارتقاء ابزارهای حمایتی در حمایت از تولید نیز تاکید شده است.

موضوع این توافقنامه، برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های توسعه فناوری و بومی‌سازی فناوری‌های نوین و نوپا از طریق شرکت‌های صنعتی و یا دانش‌بنیان با استفاده از ظرفیت‌های قانون تولید دانش‌بنیان در زمینه‌های بهینه‌سازی و مدیریت مصرف انرژی، اتوماسیون و ساخت هوشمند شبکه‌های برق، انرژی‌های انرژی‌پذیر. همچنین، برنامه برای تعریف و اجرای سه هزار تومان طرح و پروژه تحقیقاتی و فناورانه است.

حق جوی جوانمرد، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری طی سخنانی در این مراسم با بیان این پژوهشگاه نیرو، بهترین گزینه برای توسعه فناوری‌های صنعت برق بوده است، گفت: دغدغه‌مندی این پژوهشگاه در حوزه توسعه بوده است. و نزدیک بودن آن به رگولاتوری و دسترسی به فناوری سیاستگذاری و تعیین و شناخت بازار دلیل این انتخاب بود، چرا که این پژوهشگاه بنا بر پژوهشی که کاملاً به اولویت قانون‌ها، ظرفیت‌ها و امکانات آگاه است.

بخوان  برتری کوانتومی قرار است جهان را تغییر دهد!

وی ادامه داد: در حوزه فناوری‌های راهبردی با دو دسته پروژه وجود دارد. اولین طرحهای کوتاه مدت ثروت آفرین که به توسعه بازار می‌شود و دوم طرحهای قدرت آفرین بلندمدت که ما را تابآور می‌کند. از این رو، در معاونت علمی می‌کوشیم تا با بهره‌گیری از ابزارها و حمایت‌های مالی و تنظیم‌کننده به ظرفیت‌های موجود در کشور، برای این منظور و در جهت دهی نگاهمان به شرکت‌های دانش بنیان بالغ و با توسعه و توسعه شرکت‌های نوپا به آنها مهم است. را رقم بزنیم.

نکته دیگری که رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی در توافق‌نامه بر آن است، بر روی چند فیلد و برنامه مشخص شود تا نهایتاً در یک زمان مشخص به خروجی‌های قابل قبول برسد.

مجید عمیدپور، رئیس پژوهشگاه نیرو هم پیمان‌نامه یکی از اولین گام‌ها برای همکاری بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان جمهوری و نیرو خواند و با بیان اینکه حدود هزار شرکت در حوزه آب و فعالیت‌های انرژی دارند، گفت: کارهایی که وزارت نیرو باید در دستور کار خود قرار دهد، این شرکت ها را فعال می کند و به آن ها می دهد.

عمید هم بر پرهیز از پراکنده‌کاری تاکید کرد و بر چند محوری و اولویت راه و مورد استفاده برای رسیدن به خروجی در بازه زمانی خاص رای دانست.

وی در پایان امیدواری کرد که با شرایط مناسب برای شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین فعالیت‌های فناورانه می‌تواند تا پایان دولت سیزدهم کارنامه را در حوزه صنعت برق و آب به جا بگذارد.

به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری جمهوری، مدت زمان و اعتبار توافقنامه از زمان شروع همکاری مشترک به مدت سه سال است.

بخوان  پهپاد نظامی آمریکا پس از ۹۰۸ روز پرواز فرود آمد

معاونت علمی، در این توافقنامه متعهد شد تا از شرکت‌های فعال در صنعت برق و انرژی کشور، شرکت‌های دانش‌بنیان، واحدهای فناور و خلاق جهت توسعه فناوری‌های نوین و ارتقای کیفی محصولات با اولویت نیازهای احصاء و اعلام‌شده پژوهشگاه یا سایر شرکت‌ها و ذی‌نفعان صنعت برق و انرژی. کشور با استفاده از قابلیت‌های تولید قانون جهش دانش بنیان حمایت و پشتیبانی کند. همچنین، جهت اخذ مجوزهای تخصیص مالیاتی برای سرمایه گذاری شرکت‌ها در فعالیت‌های اولویت‌دار موضوع توافق‌نامه و حمایت از توسعه زیرساخت‌های مرتبط با سازمان‌های آزمایشگاه‌های مرجع دیگر معاونت علمی در این توافقنامه است.

در مقابل پژوهشگاه نیرو هم احصاء، مطالعه و اولویت‌بندی و معرفی طرح‌ها و پروژه‌های اولویت دار صنعت برق و انرژی، پشتیبانی فنی و آزمایشگاهی از طرح‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی و فناورانه، تصویب مصوبات استاندارد در صنعت برق از طریق تنظیم استاندارد و انجام آزمون‌های مرتبط. در آزمایشگاه‌های مرجع داخلی، حمایت از تجارت‌سازی و کاربست نتایج پروژه‌های فناورانه موضوع توافق‌نامه در صنعت برق و انرژی را هم متعهد شد.

صندوق دانش‌بنیان ریاست جمهوری جمهوری طرف سوم توافقنامه هم‌متعهد به شناسایی و جذب شرکت‌های صنعتی و دانش‌بنیان به منظور اجرای موضوع توافقنامه، حمایت و مشارکت با شرکت‌های صنعتی و یا دانش‌بنیان جهت بهره‌مندی از اعتبار مالی برای سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های تحقیق و توسعه و .. شد.

انتهای پیام



منبع