طراحی ابزار جدید برای پیش بینی شدت زلزله

یافته‌های این تحقیق در مجله Science منتشر شده است.

دمیان سافر، یکی از محققان این تحقیق، متخصص ژئوفیزیک در دانشگاه تگزاس در آستین گفت: فیزیک و منطق یکسان باید برای انواع گسل‌ها در سراسر جهان اعمال شود. با نمونه‌های مناسب و مشاهدات میدانی، اکنون می‌توانم پیش‌بینی‌های قابل آزمایشی در میزان بزرگی و تعداد دفعات لغزش‌های لرزه‌های بزرگ در سایر گسل‌های اصلی مانند کاسکادیا در شمال غربی اقیانوس آرام انجام شود.

انتهای پیام



منبع

ایسنا/خراسان رضوی گروهی از سرپرستان به سرپرستی دانشگاه تگزاس در آستین آمریکا به‌تازگی کشف کرده‌اند که یک ویژگی معمول فیزیکی ممکن است ابزاری حیاتی در پیش‌بینی قوی‌ترین زلزله‌های جهان باشد.

مثلاً به‌عنوان، از آنجایی که در کاسکادیا، کمی از لرزش‌های کم عمق و با حرکت آهسته وجود دارد، شبکه وابسته به زمین لرزه شمال غرب آرام آسیا (PNSN) قصد دارد حسگرها را در مناطق کلیدی گسل قرار دهد تا احتمال لرزش زمین‌های بزرگ را داشته باشد. نظارت کند.

سنگ‌های جمع‌آوری شده از یک گسل به‌خوبی در سواحل نیوزیلند در یک دستگاه پرس هیدرولیک جمع‌آوری شده‌اند و متوجه شدند که این سنگ‌ها بسیار ترمیم می‌شوند و به‌راحتی می‌آیند. با معرفی این یافته‌ها در یک مدل رایانه‌ای که برای تخمین فعالیت‌های زلزله در آن منطقه استفاده می‌شود، نتایج به یک لرزش کوچک و با حرکت آهسته هر دو سال یکبار اشاره کرد که به‌طور مثال تقریبی با مشکات گسل نیوزیلند مطابقت دارد.

هارولد توبین، مدیر PNSN گفت: ما می‌خواهیم پروسه‌های کمی را به صفر برسانیم زیرا این چیزی است که اندازه سونامی را تعیین می‌کند. ترمیم گسل همه چیز را توضیح نمی‌دهد اما دریچه‌های عملکرد گسل‌های ناحیه فرورانش را به روی ما باز می‌کند که پیش از این اطلاعی از آن نداشتیم.

بخوان  رئیس پنتاگون از بشقاب‌پرنده‌ها خبر دارند!

بنابراین، گسلی که دیرترمیم می‌شود، به احتمال زیاد حرکت می‌کند، در حالی که گسلی که سریع ترمیم می‌شود، تا زمانی که به یک زلزله بزرگ و مخرب تبدیل شود، باقی می‌ماند، پدیده‌هایی که می‌توانند توضیح دهند، برای نمونه، چرا برای. راندن یک جعبه سنگین از حالت سکون، بیشتر نسبت به زمان حرکت آن لازم است.

به ارث، به گفته گزارش، یک پدیده اصطکاکی ممکن است کلید مهمی در درک زمان و چگونگی حرکت شدید گسل‌ها باشد. در حالی که این نکته به امکان پیش‌بینی زمان و مکان زمین‌های بزرگ بعدی را می‌دهد، زیرا باعث ایجاد زلزله‌های بزرگ بسیار پیچیده می‌شود، با این راه برای بررسی علل و امکان زلزله‌های مخرب درباره ارائه می‌دهد.

مطالعات بر این باورند که سنگ‌های غنی از خاک رس که در بسیاری از گسل‌های بزرگ مشترک هستند، ممکن است به صفحاتی از لغزش آرام از کنار همدیگر بدهند، زلزله‌ها را تنظیم و تجمع فشار را محدود کنند.

سریشاران شریدهاران، دستیار تحقیق، استاد علوم زمین در دانشگاه ایالتی یوتا توضیح داد: این ما را به پیش‌بینی واقعی زلزله‌ها نزدیک‌تر نمی‌کند اما به ما می‌گوید که آیا یک گسل ممکن است بی‌صدا و بدون زلزله بلغزد یا زمین‌لرزه‌های بزرگ باشد.