عمر موش‌ها با برنامه‌ریزی مجدد ژن‌ها طولانی شد

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، محققان یک شرکت زیست‌فناوری مستقر در سن‌دیگو آمریکا موسوم به Rejuvenate Bio ادعا می‌کنند که با برنامه‌ریزی مجدد ژن‌های موش‌ها، طول عمر آنها را افزایش دادند. بر این باورند که روش‌های درمانی آنها در واقع مانند یک تکنیک پیری معکوسی عمل می‌کند که ممکن است روزی برای جوان‌سازی انسان‌ها استفاده شود.

پژوهشگران می‌گویند: بر اساس مطالعات اثبات مفهوم جدید ما در جمعیت موش‌های بسیار مسن (معادل بیش از ۸۰ سال در انسان) و پژوهش‌های قبلی در موش‌های جوان، ما جوان‌سازی را در انسان‌های مسن، ابتدا برای بیماری‌های خاص مرتبط با سن و سپس افزایش می‌دهند. کلی طول عمر پیش‌بینی می‌کنیم.

طول عمر آنها پس از معرفی آن ژن‌ها حدود ۷ درصد افزایش یافت. به گفته این گروه پژوهشی، این درصد را می‌توان با تحقیقات بیشتر بهبود بخشید و حتی ممکن است به آنها اجازه داده شود که عمر افراد مسن را افزایش دهند.

چالش پیری معکوس

راپامایسین یا سایر داروهای مشابه این است که مصرف آنها همیشه در طول زندگی دشوار است و عوارض جانبی متعددی را در موش ایجاد می‌کند. بنابراین، اگر حتی برای حیوانات بیخطر، چگونه می‌توان آنها را مورد استفاده انسان در نظر گرفت؟

پژوهشگران سه ژن را برنامه‌ریزی مجدد کردند و به موش‌هایی عرضه کردند که از عمر آنها حدود 9 هفته باقی مانده بود. جالب اینجاست که این موشها به مدت ۱۸ هفته پس از انجام این ژن‌درمانی زنده ماندند. گفتنی است که موش‌های مورد آزمایش قبل از ژن‌درمانی شبیه به انسان‌های ۷۷ ساله بودند.

هرچه سلول‌های بالغ (پیر) در معرض خطر یا ژن‌هایی می‌گیرند که در مراحل اولیه جنینی می‌شوند، مانند سلول‌های بنیادی جوان می‌شوند. این پروسه، برنامه ریزی مجدد ژنتیکی نامیده می شود. شینیا یاماناکا پژوهشگر ژاپنی، این جالب توجه ژن‌درمانی را برای اولین بار ارائه کرد و جایزه نوبل پزشکی را در سال ۲۰۱۲ دریافت کرد.

بخوان  بانوی دانشمند ایرانی ناسا برنده جایزه انجمن نجوم آمریکا شد

پژوهشگران استدلال می‌کنند که باید بیشتر انجام دهند و پژوهش‌های حیوانی را قبل از انجام این درمان برای انسان‌ها به دقت بررسی کنند، اما آنها می‌گویند که در طول آزمایش خود متوجه هیچ تووری نشدند.

با این حال، بسیاری از هشدارها می‌دهند که برنامه‌ریزی می‌تواند منجر به ژنتیکی شود. بنابراین، از این جهت که برای جوانسازی کامل بدن یا افزایش طول عمر در نظر گرفته شود، باید به طور کامل بررسی شود.

انتهای پیام



منبع

بر این باورند که پژوهش‌های آنها همراه با سایر تکنیک‌های پیشرفته، در آینده می‌توانند ایمن درمان‌های جوان‌سازی جزئی در انسان را ارائه دهند.

از طرف دیگر، برنامه‌ریزی مجدد ژنتیکی فقط یک بار انجام می‌شود و طول مدت آن اثر می‌کند. به همین دلیل است که محققان بر این باورند که می‌توانند به عنوان یک راه حل مناسب برای پیری معکوس در نظر گرفته شوند.

این تحقیق هنوز مورد بررسی همتا قرار نگرفته است و در حال حاضر در پایگاه bioRxiv منتشر شده است.

این روش ژن‌درمانی که طول عمر را افزایش می‌دهد، خاص است، زیرا بر خلاف سایر روش‌های ضد پیری به عنوان یک راه حل یک بار مصرف می‌کند. به عنوان مثال، در سال 2016 گروهی از پژوهشگران پیشنهاد کردند که دارویی به نام راپامایسین (راپامایسین) می‌تواند طول عمر موش‌های را افزایش دهد. این یک راه حل عالی به نظر می رسد، درست است؟

موش‌ها در محیط‌های آزمایشگاهی می‌توانند تا سه سال زنده بمانند. همه موش‌های آزمایش شده توسط این گروه حدود دو سال و نیم(۱۲۴ هفته) سن داشتند. پژوهشگران موش های خود را به دو گروه تقسیم کردند. گروه اول شامل موش‌هایی بود که هیچ ژن‌درمانی دریافت نکرد، در حالی که سه ژن برنامه‌ریزی مجدد به موش‌های گروه دوم تزریق شد.

بخوان  گوگل ۲۴ ساله شد
راز افزایش طول عمر موشها

بسیاری از دانشمندان در گذشته نشان داده‌اند که سلول‌ها می‌توانند از طریق ژن‌درمانی که شامل ژن‌های برنامه‌ریزی‌شده مجدد شوند، جوان‌سازی شوند. با این حال، جوان سازی حیوانات مانند آنچه توسط پژوهشگران مطالعه فعلی انجام شده است، یک شاهکار نادر است. دیویدسون و گروهش به نوعی، سلول‌های موش را به حالت جوان‌تر بازگردانند و منظور ما از سلول‌های موش، تمام بدن موش است.

نوآ دیویدسون، یکی از نویسندگان این مطالعه و مدیر ارشد علمی در شرکت Rejuvenate Bio می‌گوید: این یک فناوری قدرتمند است و این مفهوم آن است. ما می‌خواهیم بفهمیم که این کاری است که ما می‌توانیم در جمعیت مسن خود انجام دهیم.

همه اعضای گروه شاهد(کنترل) پس از 9 هفته از بین رفتند، اما در کمال تعجب، موش‌های گروه دوم هنوز زنده بودند. این ژن‌های برنامه‌ریزی‌شده مجدد، حیوانات گروه دوم را قادر ساختند تا دو برابر (۱۸ هفته) نسبت به گروه کنترل (۹ هفته) زندگی کنند.

تحقیقات با هدف غایی معکوس کردن روند پیری و بازیابی جوانی در انسان، ژن‌های موش‌ها را دوباره برنامه‌ریزی کردند تا عمر طولانی داشته باشند و موفق شوند.