ماجرای درخشش مرموز بر فراز کشور چه بود؟

آژانس‌های فضایی سرتاسر جهان سعی می‌کند بیش از ۳۰ هزار نمونه از بزرگ‌ترین قطعات این وسایل را بررسی کنند، اما بسیاری از آنها را برای کنترل کنترل‌ها، بسیار کوچک می‌کنند.

در ویدئوی زیر می‌توانید درخشش بر فراز مردم را ببینید.

«جاناتان مکداول»(Jonathan McDowell) ستاره‌شناس «مرکز اخترفیزیک هاروارد اسمیتسونین»(CFA) دوباره در یک توییت جدید نوشت: یک بار دیگر می‌گویم درخششی که بر فراز کی‌اف دیده شد، ربطی به ورود مجدد ماهواره RHESSI ناسا که مدار آن تا هزاران را ندارد. کیلومتری نمی‌رسد.

این ماهواره تنها یکی از باغ‌های فضای بالقوه خطرناک است که پس از سقوط غیرقابل کنترل از مدار خبرساز شده‌اند. چهار مورد از تقویت‌کننده‌های «لنگ مارچبی ۵» (Long March 5B) چین، بین سال‌های ۲۰ تا ۲۰۲۲ به زمین ۲۰ سقوط کردند و از آن‌ها در ساحل عاج، بورن اقیانوس و هند باریدند. در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، گل‌های ناشی از موشک‌های شرکت «اسپیس‌ایکس» (SpaceX) پس از سقوط، به مزرعه‌ای در شرکت‌های آمریکایی برخورد کردند و در یک مزرعه پرورش گوسفند در استرالیا فرود آمدند.

مقامات ناسا پیشتر در مورد سقوط ماهواره بودند. آنها در به‌روزرسانی ۱۷ آوریل نوشتند: انتظار می‌رود برخی از اجزای ماهواره برای ورود مجدد باقی بمانند. خطر آسیب رسیدن به مردم روی زمین کم است و تقریباً یک در ۲۴۶۷ می‌شود. به‌روزترین پیش‌بینی ناسا حکی از آن است که ماهواره روز چهارشنبه ۱۹ آوریل ساعت ۸:۵۰ بعد از ظهر به وقت منطقه شرقی در جو ما بوده و به احتمال زیاد بر فراز صحرای بزرگ آفریقا وارد شده است.

ناسا ادعاهای مقامات شهری کی‌اف را مبنی بر اینکه درخشش مرموز و خیره‌کننده بر فراز پایتخت کشور به دلیل سقوط یکی از ماهواره‌های از کار افتادن آن در زمین ایجاد شده است.

بخوان  جمع‌آوری بخاری آب سطح اقیانوس‌ها برای تامین آب آشامیدنی شهرهای ساحلی

درخشش مرموز بر فراز کی‌اف، رسانه‌های اجتماعی مردم را از تئوری‌های توطئه کرده است و بسیاری از افراد گمان را می‌سازند که بیگانگان سوار بر فراز کی‌اف‌ها علت این درخشش در آسمان هستند. این اولین باری نیست که مرموز بر فراز این کشور مشاهده می‌شود اما «آژانس فضایی داخلی»(SSAU) به تازگی گفت که این درخشش احتمالاً نتیجه یک شهاب‌سنگ و تبدیل شدن به یک گلوله آتشین هنگام ورود به جو زمین است.

انتهای پیام



منبع

ماهواره RHESSI در سال ۲۰۰۲ با موشک «پگاسوس XL» یا (Pegasus XL) به مدار پایین زمین پرتاب شد. این ماهواره از یک شناسایی‌سنج استفاده کرد که به پرتوهای ایکس و گاما می‌پرداخت تا داده‌های مربوط به فوران‌های خورشید به شکل شراره‌های خورشیدی و خروج جرم از تاج خورشیدی را ثبت کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، درخششی روز ۱۹ آوریل بر فراز کی‌اف دیده شد، مقامات شهر را بر آن داشتند تا هشدارهای هوایی را فعال کنند. «سرهی پوپکو» (Serhiy Popko)، رئیس اداره نظامی شهر با استناد به داده‌های اولیه گفت که این پدیده، نتیجه یک فضای ماهواره‌ای ناسا به زمین است اما ناسا بعداً این موضوع را رد کرد و گفت که در زمان درخشش، ماهواره‌ها ۳۰۰ زمینی هستند. «RHESSI» هنوز در مدار بوده است.