اولین ترانزیستور چوبی الکتریکی جهان اختراع شد

دانشمندان موفق به ابداع اولین ترانزیستور چوبی الکتریکی جهان شدند، اما این اولین باری نیست که برای تولید ترانزیستورهای چوبی تلاش می‌کند، اما آزمایشات قبلی همگی با شکست شکسته شده بودند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، پژوهشگران دانشگاه لینشوپینگ و موسسه فناوری سلطنتی KTH اولین ترانزیستور برق چوبی جهان را مهندسی کرده اند که یک پیشرفت بزرگ در صنعت از نظر کارایی و پایداری است.

این اولین باری نیست که تحقیق کند تا ترانزیستورهای چوبی تولید کند، اما آزمایش‌های قبلی به نسخه‌هایی منجر شد که فقط می‌توانستند یون را تنظیم کنند و وقتی یونها تمام می‌شوند، ترانزیستور از کار می‌افتد.

انتهای پیام



منبع

اعمال این تغییرات به ایجاد یک ترانزیستور چوبی می‌شود که قادر به تنظیم جریان برق و ارائه عملکرد مداوم در سطح خروجی است و بهتر از آن است، حتی می‌توان با محدود کردن اغلب ناچیز، جریان برق را قطع و وصل کرد.

از طرف دیگر، این ترانزیستور جدید می‌تواند به طور مداوم برق کار کند و جریان را بدون وقفه تنظیم کند. این تا حد زیادی به دلیل استفاده از چوب بالسا است که برای ایجاد این ترانزیستور جدید استفاده می شود، زیرا این فناوری به چوبی نیاز دارد که ساختاری یکنواخت در سراسر آن وجود داشته باشد.

پژوهشگران تغییر در این چوب ایجاد کردند. آنها لیگنین (lignin) را که یک پلیمر آلی پیچیده در دیواره سلولی از گیاهان است که آنها را صاف و چوبی می‌کند، حذف کردند و تنها الیاف سلولزی بلند را با کانال‌هایی که لیگنین در آن قرار داشت، باقی گذاشتند. سپس این کانال‌ها با یک پلاستیک رسانا یا پلیمر به نام PEDOT:PSS پر شدند که در نتیجه یک ماده چوبی رسانای الکتریکی به وجود آمد.

بخوان  چطور بدون باز کردن واتساپ پیام بفرستیم؟

روشن و خاموش شدن

در بیانیه مطبوعاتی آنها آمده است: ما به یک اصل بی‌سابقه رسیده‌ایم. درست است که ترانزیستور چوبی و حجیم است، اما کار می‌کند و پتانسیل توسعه عظیمی دارد.

کانال نهایی ترانزیستور بسیار بزرگ است، اما پژوهشگران می‌گویند این یک مزیت است، چرا که به طور متوسط ​​بالقوه می‌تواند جریان بالاتری را نسبت به ترانزیستورهای علی معمولی تحمل کند و در نتیجه می‌تواند برای کاربردهای خاص در آینده مهم باشد.

پژوهشگران می‌گویند: اینطور نبود که ما این ترانزیستور چوبی را با هیچ کاربرد خاصی در ذهن ایجاد کنیم. ما این کار را انجام دادیم. کار ما شامل تحقیقات پایه ای است که نشان می دهد این کار امکان پذیر است و ما امیدواریم که تحقیقات بیشتری را انجام دهد که در آینده در کاربردهای کاربردی موثر باشد.

خاموش شدن آن حدود یک ثانیه طول می‌کشد، در حالی که روشن کردن آن حدود پنج سال طول می‌کشد.