اینترنت کودکان و نوجوانان، راهی برای جلوگیری از آسیب‌های فضای مجازی به خانواده‌ها

معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت زیرساخت درباره زیرساخت‌های اینترنت کودکان و نوجوانان گفت: وزارت ارتباطات تصمیم گرفت چالش‌های موجود را شناسایی کند و در نهایت تصمیم گرفتیم پر قدرت در این حوزه ورود کنیم.

او گفت: امروزه در روز ۱۰ تا ۱۵ ساعت از وقت کودکان در فضای مجازی سپری می شود و توجه به این فضا مهم است. نکته این است که آیا در این فضا قانون وجود دارد؟ آیا حتی برای افرادی غیر از کودک و نوجوان این فضا امن است و مشکل ندارد؟

علمیه درباره جذابیت‌های اینترنت کودکان گفت: در این امر خانواده‌ها تصمیم گیر هستند و می‌توانند تصمیم گیرنده باشند. کودکان ما مشتاق هستند که بتوانند در این فضای امن ایده پردازی کنند و در آینده همین کودکان می‌توانند برای تولید محتوا و بهتر شدن این فضا کمک کننده باشند.

او گفت: در حوزه فعال سازی از طریق اپراتور‌های همراه این سامانه تا پایان تابستان به اتمام می‌رسد.

سید آرش وکیلیان، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی فضای مجازی درباره آسیب‌های فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان گفت: تحقیق‌های زیادی در این باره در مجامع بین المللی شده و آسیب‌های فراوانی در این فضا برای کودکان و در کشور‌های مختلف اتحادیه اروپا گزارش شده است. این آسیب‌ها جهانی هستند و در تمامی کشور‌ها برای کودکان وجود دارند.

علمیه، کارشناس فضای مجازی گفت: هر سرویسی مثل اینترنت مزایا و معایبی دارد و باید آن را شناسایی کرد. کشور‌های مختلف به روش‌های گوناگون از مصرف کننده خود در این فضا محافظت کرده اند و این جا نیز همین اتفاق افتاده است.

بخوان  من ثابت کردم که یک آزمایش کننده شایسته هستم
لاجوردی درباره شبکه ملی ارتباطات گفت: ارزیابی پیشرفت این موضوع توسط مرکز ملی اعلام می‌شود و قبل از دولت سیزدهم پیشرفت این موضوع ۳۰ درصد بوده است؛ از ابتدای دولت سیزدهم به دنبال افزایش سرعت پیشرفت این موضوع بودیم و وزارت ارتباطات و شخص وزیر اجرای این امر را در دست گرفتند تا انتهای سال ۱۴۰۰ نزدیک ۵۰ درصد و تا انتهای سال ۱۴۰۱ پیش بینی پیشرفت بالای ۶۵ درصد را برنامه ریزی کرده ایم.



منبع او ادامه داد: آسیب‌هایی که بابت فضای مجازی به خانواده‌ها وارد می‌شود، بسیار جدی هستند و باید در این باره بیندیشیم.

او گفت: پیاده سازی قانون نیازمند آن است که تمامی دستگاه‌هایی که در این امر موظف به کمک هستند، پای کار بیایند و همدلی و حمایت خود را نشان دهند. اجرایی شدن قانون بد بهتر از بی قانونی است

او گفت: طبیعتا حلقه‌های مفقوده‌ای به خصوص در حوزه تولید داریم، اما افتتاح اینترنت کودکان کار بزرگی بود و می‌توان به آینده این سرویس امیدوار بود.

وکیلیان گفت: برنامه‌ای که برای خانواده‌ها داریم آن است که از طریق وزارت آموزش و پرورش و صدا و سیما بسته‌های اطلاع رسانی را تهیه کنیم و به مردم ارائه دهیم و این فرآیند تدریجا اتفاق می‌افتد و تا زمستان این بخش تکمیل می‌شود.