ناسا اولین نمونه فرودگر ماموریت «آروپا لندر» را آزمایش می‌کند


ناسا عکس‌ها و فیلمی را از آزمایش اولین نمونه فرودگر ماموریت «آروپا لندر» منتشر کرد که قرار است قمر «آروپا» را مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از یونیورس تودی، ناسا در سال ۲۰۲۴ ماموریت «آروپا کلیپر»(Europa Clipper) را پرتاب خواهد کرد. در این مأموریت، مدارگرد مورد نظر به سوی سیاره مشتری پرواز خواهد کرد تا قمر یخی آن موسوم به «اروپا» را بررسی کند. ماموریت اروپا کلیپر با یک مجموعه پرواز، فعالیت سطح قمر اروپا و ستون‌های بخار آب آن را به امید شناسایی مولکول‌های علی و سایر نشانه‌های احتمالی حیات بررسی خواهد کرد. اگر همه چیز خوب پیش برود، ناسا قصد دارد یک مأموریت دیگر را نیز برای فرود آمدن روی سطح اروپا بفرستد و سطح یخی قمر را با دقت بیشتر بررسی کند. این مأموریت «اروپا لندر» (Europa Lander) نامیده می‌شود.

هیچ تاریخی برای پرتاب اروپا لندر مشخص نشده و این ماموریت هنوز در مرحله تحقیقاتی به سر می‌برد اما گام‌های مهمی برای رساندن آن به مرحله توسعه برداشته شده است. در ماه اوت سال گذشته، مهندسان «آزمایشگاه پیشرانش جت» (JPL) ناسا در جنوب کالیفرنیا نمونه ای از این سیستم فرود پیشنهادی را در یک محیط شبیه سازی شده آزمایش کردند. این سیستم ترکیبی از سخت‌افزار مورد استفاده در فرودهای پیشین ناسا و برخی از عناصر جدید است که امکان ارسال یک ماموریت به اروپا را فراهم می‌کند. همچنین، این سیستم می‌تواند برای تسهیل پرتاب مأموریت‌ها به سیارات دارای اقیانوس و دیگر اجرام آسمانی منظومه شمسی ما سازگار شود.

از دهه ۱۹۷۰ زمانی که کاوشگرهای «وویجر» (Voyager) ۱ و ۲ ناسا از کنار مشتری و منظومه قمرهای آن عبور کردند، تحقیقات داشتند تا نگاهی دقیق‌تر به اروپا داشته باشند. از آن زمان تعیین ماموریت از مشتری بازدید کرده است. از جمله کاوشگر فضایی «اولیس» (Ulysses) متعلق به ناسا و «آژانس فضایی اروپا» است که در سال‌های ۱۹۹۲ و ۲۰۰۴ از کنار منظومه‌های مدیریت عبور کرد. پس از آن، کاوشگر «کاسینی-هویگنس»(Cassini–Huygens) در سال ۲۰۰۰ به سمت زحل و مأموریت «نیو هورایزنز» (New Horizons) به سمت منطقه فرانپتونی پرواز کردند. با وجود این، تنها دو مأموریت به منظومه مشتری سفر کرده و برای مطالعه مشتری و قمرهای آن در آنجا باقی مانده است. یکی از آنها کاوشگر فضای «گالیله»(Galileo) بود که سال‌۹۵ تا ۲۰۰۳ در آنجا حضور داشت و فضای دیگری کاوشگر «جونو» (Juno) بود که از سال ۲۰۱۶ ۱۹۶جو در آنجا بود.

بخوان  محصولاتی که رنگ آمیزی به علم و فناوری بخشیدند

قسمت زیرین کاوشگر اروپا لندر دارای ساختاری مانند یک شکم برآمده است که در برابر مقاومت نشان می دهد و از فرودگر در برابر زمین های بالقوه مضر محافظت می کند. زمانی که کف ساختار شکمی با سطح تماس می‌یابند، حسگرها مکانیزمی را فعال می‌کنند که مفاصل چرخشی پاها را قفل می‌کند. در این مرحله، پاها مسئول حفظ ثبات فرودگر هستند. اگر ساختار شکمی با زمین برخورد نکند، حسگرهای هر پا می‌توانند زمین را اعلام کنند. در این حالت، ساختار شکمی در بالای زمین معلق خواهد بود و فرودگر تنها توسط چهار پای خود پشتیبانی خواهد کرد.

ناسا اولین نمونه فرودگر ماموریت «آروپا لندر» را آزمایش می‌کند

با توجه به شرایط قمر اروپا توسعه داده شده است اما می‌توان آن را برای استفاده در سایر قمرها و زمین‌های آسمانی با چالش‌های اجراشده برانگیزاننده سازگار کرد. این سایت سودمند خواهد بود که ناسا و سایر آژانس‌های فضایی در نظر دارند مأموریت‌هایی را به سایر سیارات دارای اقیانوس در منظومه شمسی بفرستند که امرایی‌ها را زیر پوسته‌های یخی خود دارند و ممکن است در آنها حیات وجود داشته باشد.

در همین حال، مشتاقان مشتاقانه منتظر رسیدن ماموریت «کاوش قمرهای یخی مشتری»(JUICE) هستند که روز ۱۴ آوریل ۲۰۲۳ از پایگاه فضایی گویان فرانسه پرتاب شد. زمانی که این ماموریت در ژوئیه ۲۰۳۱ به زودی برسد، سه سال و نیم بعدی ماموریت اولیه خود را با مطالعه قمرهای گالیله‌ای مشتری یعنی «کالیستو»(کالیستو)، «گانیمد»(Ganymede) و اروپا اسپری خواهد کرد که می‌تواند دارای اقیانوس باشد. هستند.

ماموریت اروپا کلیپر نیز قرار است در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۴ پرتاب شود و در آوریل ۲۰۳۰ پیش از کاوشگر قمرهای یخی مشتری به منظومه مشتری برسد. داده‌های ارائه‌شده توسط این مأموریت‌ها، راه را برای مأموریت لندر اروپا هموار می‌کنند که شامل تحلیل سطوح، نظارت بر فعالیت‌های ستون‌های بخار آب و انتخاب مکان‌های فرود و علمی بالقوه است.

بخوان  «ChatGPT» برای تنظیم خودش لایحه نوشت!

در ویدئوی زیر می‌توانید روند آزمایش فرودگر اروپا لندر را ببینید.

انتهای پیام



منبع