همکاری ناسا و دارپا برای ساخت یک موشک هسته‌ای

انتهای پیام



منبع بر اساس این توافق، ناسا برای عملیات موسوم به «دراکو»(DRACO) به دارپا می‌پیوند که در سال ۲۰۲۱ آغاز شد. این برنامه به دنبال توسعه یک موتور حرارتی است که فضای آزمایشی طراحی شده توسط دارپا آن را به کار خواهد برد. دارپا راکتور و موتور هسته‌ای را برای این موشک توسعه خواهد داد که دارپا و ناسا امیدوارند تا اوایل سال ۲۰۲۷ در فضا به پرواز درآیند. نلسون این مشارکت را یک سرمایه‌گذاری هیجان انگیز در اکتشاف فضای انسانی آینده و یک سرمایه‌گذاری بزرگ برای رسیدن به مریخ خواند.

ملروی گفت: ناسا سابقه‌های طولانی در همکاری با دارپا طی پروژه‌هایی دارد که مأموریت‌های مربوط به ما را می‌توانند بپذیرند. گسترش مشارکت ما در پیشرانه‌ای، به پیشبرد هدف ناسا برای فرستادن انسان به مریخ کمک خواهد کرد.

در همین حال، شرکت «اسپیس ایکس» (SpaceX) می‌گوید که به زودی پرواز مداری موشک «استارشیپ» (Starship) خود را انجام خواهد داد که در نهایت روی مریخ فرود بیاید قرار می‌گیرد. سایر شرکت‌های فضای خصوصی نیز برای دستیابی به این هدف تلاش می‌کنند.

ناسا و دارپا از همکاری خود برای ساخت یک موشک هسته‌ای خبر داده‌اند که قرار است در سال ۲۰۲۷ ارائه شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، ناسا می‌خواهد تا سال ۲۰۲۷ یک موشک حرارتی هسته‌ای را طراحی کند و کار کند.

«بیل نلسون»(بیل نلسون)، مدیر ناسا، این پروژه را روز سه‌شنبه ۲۴ ژانویه طی‌‌ای در انجمن علمی و فناوری «مؤسسه هوانوردی و فضای‌نوردی آمریکا» (AIAA) معرفی کرد که در شهر نشنال هاربر ایالت مریلند برگزار شد. نلسون گفت که ناسا با «سازمان پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی آمریکا» یا «دارپا» (دارپا) همکاری خواهد کرد تا به توسعه و نمایش پیشرانه حرارتی هسته‌ای پیشرفته بپردازد. این یک فناوری دگرگون‌کننده است که می‌تواند فرصتی برای ماموریت‌های آینده فضای انسانی گسترش دهد.

بخوان  محققان به دنبال اسرار زمین در یک شهاب سنگ مریخی

فرستادن انسان به مریخ، به یکی از سازمان‌های فضای دولتی و شرکت‌های خصوصی پرواز فضایی تبدیل می‌شود. برنامه «آرتمیس» (Artemis) ناسا، بخشی از چشم‌انداز «ماه تا مریخ» این آژانس خبری است که از آنچه ناسا در مورد اکتشاف برنامه‌ریزی‌شده ماه یاد می‌گیرد، برای حضور انسان در سیاره سرخ استفاده می‌کند.

ناسا و دارپا، یک توافقنامه بین سازمانی را منتشر کردند که نقش‌ها و مسئولیت‌های هر آژانس در آن مشخص شده است. این توافق، اختیار نهایی را در مورد توسعه و ساخت موتور موشکی هسته‌ای به ناسا می‌دهد و اختیارات ابزار آزمایشی را به دارپا اعطا می‌کند. این وسیله، فضاپیمایی است که از موتور موشک‌های برنامه‌ریزی‌شده، قدرت می‌گیرد و دارپا عملیات عملیاتی و تنظیم آن در مدار خواهد بود.

این چشم‌انداز برای موشک‌های دهه‌های پیش باز می‌گردد. برنامه «موتور هسته‌ای ناسا برای کاربرد خودروهای موشکی» (NERVA) به دنبال پرتاب یک مأموریت سرنشین‌دار به مریخ در سال 79 با قدرت موشک هسته‌ای بود اما در سال 72 به دلیل کاهش بودجه و نگرانی‌ها در مورد جنگ سرد منتشر شد.

«پم ملروی» (پم ملروی)، معاون ناسا در این نشست گفت: دراکو مهم‌ترین ارزیابی فناوری‌هایی است که ما را به فضای عمیق‌تری از منظومه شمسی می‌برد. هدف ما هدایت و توسعه طرحی برای اکتشاف انسانی و حضور پایدار در سراسر منظومه شمسی است. این یک هدف بسیار مهم به شمار می‌رود و ما باور داریم که این فناوری‌های پیشرفته، مهمی از آن خواهند بود.