پروژه «آژانس فضایی اروپا» برای پرتاب یک کاوشگر به اندازه تلفن همراه

گرس توسط «رصدخانه سلطنتی بلژیک»(ROB) و شرکت اسپانیایی «EMXYS» ابداع شده است. وزن این کاوشگر ۳۳۰ گرم است و فقط به نیم وات انرژی نیاز دارد. گرس از دو تیغه چرخان برای اندازه گیری نوسانات گرانشی روی سطح دیمورفوس که توسط سیارک مادر آن یعنی «دیدیموس»(Didymos) ایجاد می‌شوند، استفاده خواهند کرد. چرخش تیغه‌ها حتی تحت تأثیر جزئی‌ترین تغییرات محیط قرار می‌گیرند و می‌توانند تا دقت بیشتری داشته باشند.

گرس سوار بر یک کیوب‌ست به نام «یوونتاس»(Juventas) که بخشی از مأموریت «هرا»(Hera) برای دفاع از سیاره است، به سمت دیمورفوس خواهد رفت. «هانا گلدبرگ» (هانا گلدبرگ)، مهندس سیستم هرا گفت: ماموریت هرا پس از برخورد، داده‌های مربوط به سیارک دیمورفوس را جمع‌آوری خواهد کرد تا این آزمایش حرکتی را به یک روش کاملا درک کرده و تکرار پذیرش سیاره‌های تبدیل کند. اندازه‌گیری‌های گرس در سطح گرانش به پژوهشگران کمک خواهد کرد تا جرم دقیق را محاسبه کنند.

آزمایش‌های اخیر گرس، در آزمایشگاه سیستم‌های مکانیکی آژانس فضایی اروپا تکمیل شدند. کاوشگر طی این آزمایش‌ها، درون یک محفظه خلاء حرارتی قرار گرفت و برای شبیه‌سازی محیطی شبیه به فضا، در محیطی بسیار شدید قرار گرفت. تجهیزات کوچک کاوشگر باید از سختی‌های پرتاب موشک جان سالم در ببرند. بنابراین کاوشگر گرس برای بررسی این شرایط و شبیه سازی حرکت آینده خود به مدار، یک مجموعه آزمایش ارتعاشی را انجام داد.

پروژه «آژانس فضایی اروپا» برای پرتاب یک کاوشگر به اندازه تلفن همراه

آزمایش تجهیزات گرس در آزمایشگاه سیستم‌های مکانیکی آژانس فضایی اروپا

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، «آژانس فضایی اروپا» (ESA)، آزمایش‌های خلاء و ارتعاش را برای کاوشگر سیارکی خود موسوم به «جاذبه‌سنج اجرام کوچک منظومه شمسی» یا «گرس» (GRASS) تکمیل کرده است. گرس برای اندازه‌گیری گرانش سطح سیارک «دیمورفوس»(Dimorphos) طراحی شده است که فضاپیمای «دارت»(DART) ناسا به عنوان بخشی از مأموریت خود در سال گذشته با آن برخورد کرد.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود باشد، گرس ماموریت هرا را در اکتبر ۲۰۲۴ آغاز خواهد کرد و دو سال بعد به اهداف سیارکی خود خواهد رسید.

«آژانس فضای اروپا» می‌خواهد یک کاوشگر کوچک به اندازه تلفن همراه را روی یک سیارک فرود بیاورد تا گرانش آن را اندازه‌گیری کند.

انتهای پیام



منبع

زمانی که مأموریت هرا در دیمورفوس آغاز شود، یوونتاس را مستقر خواهد کرد. یونتاس پس از تکمیل عملیات تصویربرداری خود، به بالاتر از سطح دیمورفوس فرود خواهد آمد. گرس نیز متعاقبا سطح دیمورفوس را لمس خواهد کرد و خود را بر سیارک برای ارزیابی قرار خواهد داد. هر جا که گرس فرود بیاید، مدیران ماموریت آماده پشتیبانی خواهند بود.

بخوان  فناوری جدید، قیمت حافظه‌های HDD را به شدت کاهش می دهد