چین از سریعترین ابررایانه ملی خود رونمایی کرد



هیچ مشخصاتی از این ابرایانه فاش نشده است، اما مقامات چینی ادعا کرده‌اند که این ابرایانه جدید از ابرایانه معروف تیانه-2 (Tianhe-2) دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، مرکز ملی ابرایانه(NSC) در گوانگژو چین، یک ابررایانه ملی به نام «Tianhe Xingyi» را در یک رویداد صنعتی در استان گوانگدونگ رونمایی کرد. مرکز ملی ابرایانه سازمان مادری است که ابرایانه تیانه-2 نیز تحت هدایت آن ساخته شده است.

ابرایانه‌ها اجزاء حیاتی در پیشرفت یک کشور هستند زیرا در حل پیچیده‌ترین و فنی‌ترین مشکلات کمک می‌کنند. ایالات متحده به طور معمول در میزبانی از سریعترین ابرایانه ها، کشوری است که در فهرست 500 برتر برتر (TOP500) ثبت شده است، در جهان پیشتاز است.

قدرت محاسباتی بالای ابرایانه‌ها می‌تواند برای انجام شبیه‌سازی برای درک تغییرات آب و هوا، انجام تحقیقات تحقیقاتی، اکتشافات فضایی و یافتن درمان برای بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. به تازگی، ابرایانه‌ها برای توسعه مدل‌های هوش مصنوعی پیدا کرده‌اند و دسترسی به ابرایانه‌های پیشرفته می‌توانند در تعیین اینکه چه کسی در مرزهای بعدی اطلاعات رهبری را به دست می‌آورد، بسیار مهم است.

جستجوی چین ابرایانه‌ها در دهه ۱۹۸۰ آغاز شد، اما دو دهه طول کشید تا این کشور پیشرفت کند قابل توجهی باشد. تا پایان دهه اول این قرن، چین با توسعه ابرایانه تیانه-1 به شهرت جهانی دست یافت. سه سال بعد، دانشگاه ملی فناوری دفاعی تحت هدایت مرکز ملی ابرایانه، از ابرایانه تیانه-2 رونمایی کرد که در لیست TOP500 به رتبه اول رسید.

چین در این زمینه زمانی تسلط پیدا کرد که تیانه- برای سه سال شکست ناپذیر ماندن در ایالات متحده آمریکا این دانشگاه را در لیست سیاه قرار داد و دسترسی به فرآیندهای حیاتی اینتل را که در تیانه-2 استفاده می‌شد قطع کرد. این ابر رایانه شاید رتبه اول را از دست داده اما در بین ۱۰ ابر رایانه برتر جهان باقی مانده است.

بخوان  تکذیب ادعای قطع اینترنت در ساعات و روز‌های آینده

برتری این ابرقدرت آسیایی در سال ۲۰۱۹ به اوج خود رسید، زمانی که با ۲۲۸ ابر رایانه در لیست ۵۰۰ کشور آمریکا، ایالات متحده شکست داد. پس از آن، چین در رقابت‌های رتبه دوم رقابت‌ها قرار گرفت و به ایالات متحده اجازه داد تا بر اساس رتبه‌بندی تسلط‌ها، بسیاری از موضوعات را شگفت‌زده کند.

ساخت فناوری ملی

اکنون به نظر می‌رسد که چین سال‌های کار بعدی خود را صرف ساخت فناوری ملی برای حمایت از توسعه ابر رایانه‌ها کرده است. Tianhe Xingyi با استفاده از سازوکار ملی ساخته شده است.

هر چند مشخصات دقیق این ابرکامپیوتر مخفی شده است، لو یوتونگ (Lu Yutong)، مدیر مرکز ملی ابریانه می‌گوید که آخرین ابررایانه از قابلیت‌های تیانه-2 در زمینه‌هایی مانند قدرت محاسباتی CPU و کارایی شبکه، ذخیره سازی و عملکرد پیشی گرفته شده است. این امر به طور مستقیم این ابررایانه را در میان ۱۰ ابررایانه برتر جهان می‌دهد، که مستقل از فناوری‌های وابسته به ایالات متحده ساخته شده است.

چین توجه خود را بر روی توسعه‌دهنده‌هایی مانند Loong و اتصالات لازم برای ساخت ابررایانه‌های موجود با محدودیت‌های موجود و عدم قطعیت‌های زنجیره تامین‌شده ارائه کرده است. تصمیم ایالات متحده در سال ۲۰۱۶ ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد و چین را در مسیر استقلال فناوری در این زمینه سوق دهد.

با این سرعت، چین در موقعیتی که ایالات متحده آمریکا را دارد در حال توسعه ابررایانه‌های اگزامقیاس (exascale) است که می‌تواند یک محاسبات محاسباتی را در عملکرد انجام دهندگان شکست دهد و جایگاه اول را در لیست TOP500 به دست آورد.

انتهای پیام

بخوان  چین یک پهباد زیر دریایی پرنده ساخت



منبع