بزرگترین موتور هواپیمای جهان آزمایش است


بزرگترین موتور هواپیمای جهان که به دست شرکت رولزرویس در حال توسعه است، اکنون کاملا عملیاتی و آماده آزمایش است.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، شرکت رولزرویس می‌گوید ساخت اولین نسخه موتور عظیم اولترا فن(UltraFan) خود را که بزرگترین موتور هواپیمای تاریخ است، به پایان رسانده است. موتوری که در نهایت در هواپیماهای مسافربری که در دهه ۲۰۳۰ ساخته شد، به آسمان خواهد رفت.

آزمایش این موتور به‌زودی آغاز می‌شود، در حالی که انتظار می‌رود شاهد جهش ۲۵ درصدی در کارایی آن نسبت به موتورهای دیگر باشند.

هواپیماهای مسافربری تا آینده‌ای نه چندان دور و قابل پیش بینی به سوزاندن سوخت‌های هیدروکربنی ادامه خواهد داد، چرا که هنوز هیچ جایگزینی برای وجود ندارد که بتواند برد و پایداری طولانی مدت فعلی را ارائه دهد. بنابراین رولزرویس به توسعه موتور نسل جدید اولترا فن روی آورده است.

این توربوفن غول پیکر با تیغه آبی، اولین موتوری است که به یک خانواده کامل از موتورهای هواپیماهای باریک و پهن نیرو نیرو خواهد داد و نیروی رانش آن می‌تواند از ۲۵ هزار پوند بر فوت تا حدود ۱۱۰ هزار پوند متغیر باشد.

این موتور با قطر ۱۴۰ اینچ (۳.۵۶ متر) تقریباً ۵ درصد بزرگتر از موتور جنرال الکتریک موسوم به GE9X است که در حال حاضر بزرگترین موتور در کلاس هواپیماهای مسافربری است.

اولترا فن از فرآیند جدید تولید با کامپوزیت سه بعدی شرکت رولزرو همراه با کنترل رباتیک بهره برده است، روشی که اکنون قادر به تولید انواع پیچیده مورد نیاز برای آیرودینامیک پرهای موتور است.

بزرگترین موتور هواپیمای جهان آزمایش است

عنصر تیتانیوم هنوز مهندسان برای لبه‌های جلویی تیغه‌ها انتخاب می‌شوند، اما بقیه قسمت‌ها از کامپوزیت کربن ساخته شده است. این باعث می شود که موتور بسیار سبک تر از موتورهای تمام تیتانیومی شود. همین وزن سبک دلیل اصلی آن است که رولزرویس انتخاب موتوری به این بزرگی بسازد.

اولترا فن همچنین یک گیربکس بین فن و کمپرسورهای پشتی دارد، بنابراین فن‌آوری می‌تواند با سرعت پایین‌تر و بهینه‌سازی کار کند، در حالی که کمپرسورها با سرعت بهینه و بالاتر کار می‌کنند. این گیربکس در آزمایش‌های قبلی حدود ۶۵ مگاوات (۸۷ هزار اسب بخار) قدرت داشت که در زمینه هوافضا بود.

در جایی که قطر این بسیار زیاد است، توربین‌های داخل آن نسبتاً فشرده شده است و مهندسان رولزرویس مطمئن هستند که حجم زیادی از هوا در اطراف هسته رایانه دارند و مستقیماً از پشت موتورها عبور می‌کنند، نه اینکه موتورها از میان موتورها عبور می‌کنند. حرکت درآوردن کمپرسورها عبور کند. این امر، به کاهش ۳۵ درصدی سر و صدای موتور کمک می‌کند و همچنین در بازدهی سوخت به موتور می‌دهد.

رولزرویس می‌گوید اولترا فن حدود یک چهارم سوخت کمتری نسبت به موتورهای نسل اول خود مصرف می‌کند و باعث می‌شود این موتورها ارزان‌تر شوند، دارای طولانی‌تر و برای محیط زیست بهتر باشند. آنها همچنین به عنوان محسوسی انتشار NOx کمتری دارند و آن را تا حدود 40 درصد کاهش می دهند و کم و بیش از انتشار ذرات را به طور کلی حذف می کنند.

این موتور برای شروع با سوخت ۱۰۰ درصد پایدار هوانوردی طراحی شده است، اما رولزرویس همچنین به دنبال الکتریکی سازی و هیبریدی کردن آن و همچنین احتراق هیدروژن برای حرکت به سمت کربن زدایی کامل است.

اکنون که اولین نسخه از این فناوری به طور کامل مونتاژ شده است، به تاسیسات کاملاً جدید این شرکت که با ۱۰۸ میلیون دلار آمریکا در دربی انگلستان به طور خاص بر اساس نیازهای برنامه آزمایشی اولترا ساخته شده و بزرگترین و هوشمندترین مرکز آزمایشی موتور هواپیما در جهان است. است، منتقل می شود تا در آنجا آزمایش شود و توسعه آن ادامه یابد.

انتهای پیام



منبع