اولین آزمایش «استارشیپ» با ۳۱ موتور

این موشک از جنس فولاد ضد زنگ است و از قسمت تشکیل شده است: یک دو تقویت کننده غول پیکر به نام سوپر هوی (Super Heavy) و یک فضاپیما با ارتفاع ۱۶۵ فوت (۵۰ متر) که به نام استارشیپ شناخته می شود.

کشتی ۲۴ یک بار دور زمین خواهد چرخید و سپس در اقیانوس آرام در نزدیکی جزیره کائوآی هاوایی فرود آمد.

نمونه اولیه مرحله اول موشک استارشیپ موسوم به بوستر ۷(Booster ۷)، ۳۱ موتور از ۳۳ موتور رپتور خود را طی آزمایش «آتش ثابت» روز گذشته (۹ فوریه) در تاسیسات استاربیس (Starbase) شرکت اسپیس‌ایکس در جنوب تگزاس روشن کرد.

انتهای پیام



منبع

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، موشک استارشیپ (Starship) به تازگی گامی عظیم برای اولین بار از آزمایش پروازی که مداری خود را برداشته است، می‌تواند در ماه آینده انجام شود.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، «بوستر ۷» اندکی پس از بلند شدن به زمین بازخواهد گشت و در خلیج مکزیک فرود آمد.

استارشیپ در اولین پرواز مداری خود تبدیل به قدرتمندترین موشکی خواهد شد که تا به حال به فضا پرواز کرده است و از موشک سیستم پرتاب فضایی(SLS) ناسا که در ۱۶ نوامبر در ماموریت قمری «آرتمیس ۱» به فضا پرتاب شد، پیشی می‌گیرد.

ایلان ماسک بنیانگذار و مدیر عامل اسپیس‌ایکس، درست پس از پایان آزمایش در توییتر گفت: گروه عملیات یک موتور را درست قبل از شروع خاموش کردن و یک موتور نیز به خودی خود تبدیل کرد، بنابراین به طور کلی ۳۱ موتور روشن شدند که خوب شدند. تعداد موتور برای رسیدن به مدار زمین است.

بخوان  تردمیل زدن فضانورد اماراتی در ایستگاه فضایی

تقویت کننده بزرگ موشک استارشیپ که توسط شرکت فضایی اختصاصی اسپیس‌ایکس در حال توسعه است، برای اولین بار در یک آزمایش تاریخی با ۳۱ موتور روشن آزمایش شد.

موشک SLS حدود 8.8 میلیون پوند نیروی در هنگام ایجاد کرد. در حالی که طبق اعلام پایگاه SpaceflightNow ،۳۳ موتور رپتور سوپر هوی حدود ۱۶.۵ میلیون پوند نیروی دریایی رانش را در حالت قدرت کامل تولید می‌کنند.

ایلان ماسک موسس و مدیر عامل اسپیس‌ایکس گفته است که پرواز مداری مورد انتظار استارشیپ ممکن است تا اوایل ماه آینده انجام شود.

هدف این بود که تمام 33 موتور رپتور آن در طول این آزمایش روشن شود، اما میسر نشد.

شرکت اسپیس‌ایکس موشک استارشیپ را به عنوان یک سیستم حمل و نقل و انتقال انقلابی می‌بیند، سیستمی که می‌تواند مریخ و سایر شاهکارهای جاه‌طلبانه فضایی را از نظر اقتصادی امکان‌پذیر کند.

نمونه اولیه کشتی ۲۴ در سپتامبر گذشته هر ۶ موتور رپتور خود را در استاربیس روشن کرد و بوستر ۷ نیز ۱۴ موتور از ۳۳ موتور خود را دو ماه بعد روشن کرد. آن آزمایش موفق‌ترین آزمایش آتش ثابت استارشیپ تا آزمایش روز گذشته بود.

استارشیپ و سوپر هوی به گونه‌ای طراحی می‌شود که کاملاً قابل استفاده باشد و هر دو از موتور رپتور نسل جدیدیس‌ایکس بهره می‌برند که ۳۳ موتور برای تقویت‌کننده و ۶ موتور برای مرحله فوق‌العاده استفاده می‌گیرند.

اسپیس‌ایکس ماه‌هاست که بوستر ۷ و نمونه اولیه استارشیپ به نام کشتی ۲۴ را برای آزمایش پرواز مداری آماده می‌کند. این آماده کردن شامل آزمایش‌های سوخترسانی به این دو قسمت بود که اسپیس‌ایکس در ۲۳ ژانویه به آن دست یافت و آزمایش آتش ثابتی داشت که در آن موتورها برای مدت کوتاهی مشتعل می‌شوند، در حالی که موشک روی زمین ثابت است و به هوا بلند نمی‌شود.

بخوان  اپلیکیشن ایران من راه اندازی شد

به گفته اين شركت، اين آزمايش آتش ثابت در حدود هفت سال طول انجاميد.