ابداع ماده‌ای برای خداحافظی با یخ زدگی جاده‌ها

یک ماده افزودنی جدید که به آسفالت می‌شود، می‌تواند برای همیشه جاده‌ها را از یخ نگه دارد. در واقع این میکروکپسول‌های حاوی نمک بر سدیم استات هستند که می‌توانند تا سالها یخ را روی آسفالت ذوب کنند.

نمک‌های ذوب‌کننده یخ بر پایه کلرید که در حال حاضر در روزهای سرد زمستانی به معنای یخ زدایی روی مسیرها پاشیده می‌شوند، وقتی از روی آسفالت شسته یا خارج می‌شوند و وارد آبراهه‌های مجاور می‌شوند، می‌توانند به محیط زیست آسیب بزنند.

علاوه بر این، پژوهشگران بر اساس آزمایش‌های آزمایشگاهی تخمین می‌زنند که یک تخته آسفالت به ضخامت پنج سانتی‌متر (2 اینچ) به مدت هفت تا هشت سال به آزادسازی میکروکپسول‌های نمک‌های خود ادامه می‌دهند و بدین ترتیب از یخزدگی جاده جلوگیری می‌کند و مسیر را در تمام مدت انجام می‌دهد. سال باز نگه میدارد.

در نهایت، مقداری از مواد معدنی پرکننده را در یک مخلوط آسفالتی معمولی با این میکروکپسول‌ها جایگزین کردند.

انتهای پیام



منبع

چنین نمک‌هایی به طور قابل توجهی کمتر از کلریدها برای محیط زیست مضر هستند و فولاد و سایر مواد را کمتر می‌خورند، به علاوه در دماهای پایین‌تر عمل می‌کنند.

مواد فعال سطحی موادی هستند که وقتی به مقدار بسیار ناچیز می‌شوند، سطح آب را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، یخ زدن مسیرها و جاده‌ها اصلاً چیز خوبی نیست، اما برای یخزدایی از نمک‌های موجود بر کلرید که دوست محیط زیست محیطی است، می‌شود که این هم چیز خوبی نیست. اکنون پژوهش یک جایگزین سبزتر و توسعه است که می‌تواند مستقیماً در مواد آسفالت مخلوط شود و برای سالها فعال بماند.

بخوان  سفر در زمان با استفاده از لیزرهای چرخشی

آنها همچنین می‌توانند جاده‌هایی را که یخزدایی می‌کنند، خراب کنند. علاوه بر این باعث زنگ‌زدگی خودروها می‌شود و همچنین باید در طول زمستان استفاده شود، چرا که به محض بارش باران یا برف و سرمای زیر صفر درجه، یک لایه یخ جدید روی آسفالت تشکیل می‌شود و رانندگان تا زمانی که وانت‌ها و کامیون‌های نمک‌پاش دوباره می‌شوند. نمک‌پاشی نکنند، در مسیر لیز میخورند و با خطر مواجه می‌شوند.

اکنون دانشگاه علم و فناوری هبی(Hebei) چین با همکاری سایر موسسات علم و فناوری چین، برای رفع این مشکل اقدام کرده و کار خود را با تولید نمک بر استات بدون کلرید آغاز کردند.

پژوهشگران با مخلوط کردن نمک با یک ماده فعال سطحی (سورفکت)، سیلیکون دی اکسیدانت، سدیم بی‌کربنات و ماده‌ای موسوم به سرباره کوره بلند کردند که در بتن ضد نمک می‌شود و در نتیجه یک پودر لطیف به دست آمد. سپس ذرات آن پودر با محلول پلیمری پوشانده شد و میکروکپسولهایی از آن تولید شدند.

مقالاتی در مورد این مطالعه به تازگی در مجله ACS Omega منتشر شده است.

زمانی که این آسفالت ویژه در یک بزرگراه آزمایش شد، مشخص شد که نه تنها برف‌هایی را که بر روی آن می‌نشیند به طور مداوم آب می‌کند، بلکه نقطه انجماد آب را از صفر درجه سانتیگراد (۳۲ ºF) به منفی ۲۱ درجه سانتی‌گراد می‌دهد.