اجرای 35 درصد پروژه‌ها با مشارکت بین‌المللی/عرضه 2202 محصول جدید در نمایشگاه فناوری



وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه از بیش از 35 درصد تولیدات ایران با مشارکت‌های بین‌المللی است، گفت: بودجه امروز تنها فناوری در حوزه تحقیق و توسعه 83 صدم درصد است و در برنامه هفتم توسعه این رقم به دو درصد می‌رسد.

به گزارش ایسنا، محمدعلی زلفی‌گل امروز در آیین افتتاحیه بیست و چهارم نمایشگاههای پژوهش، فناوری و فن بازار که در محل مصلای امام خیمنی (ره) در حال برگزاری است، گفت: در زمان قبل از انقلاب اسلامی تولیدات علمی کشور ما حدود 500 نفر بود و در زمان دفاع مقدس از دشمنان جنگ را به ما تحمیل کردند و در آن زمان پزشکان ما هندی و بنگلادشی بودند و حتی ساخت یک سیم خاردار را نداشتیم.

وی افزود: بعد از انقلاب اما شرایط متفاوت قرار گرفته است، به گونه‌ای که تنها امسال ۷۸ هزار سند علمی و ۲۲۰۲ محصول جدید ارائه شده است که در TRL بین ۴ تا ۵ قرار دارند. یعنی محصولاتی که در حال تبدیل شدن به خلق ثروت هستند.

زلفی‌گل با بیان این‌که‌های امروز نتیجه جهاد علمی خانواده بزرگ دانشگاهی، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری است، گفت: امروز ما ۹۳۰ دانش‌آموز یک درصد بین‌المللی و بیش از ۲۲۴۰ دانش‌مند دو درصد بین‌المللی در کشور داریم، همچنین ۴۰۰ دانش‌مند برتر یک درصد علوم انسانی هستند. در پایگاه استندادی جهان اسلام داریم.

وزیر علوم با بیان اینکه محصولات فناورانه برون‌داد دانشگاه‌ها است، اظهار کرد: هفته گذشته شاهد بودیم که کپسول زیستی بعد از 10 سال توقف در دولت سیزدهم با موفقیت پرتاب شد و این نتیجه نتیجه یک همکاری علمی بین‌المللی دفاعی و پژوهشگاه فضایی و سازمان بود. فضای ایران بوده است.

بخوان  درخواست سران G7 برای قابل اعتماد کردن مصنوعی مصنوعی

زلفی‌گل با اشاره به اینکه ایران رتبه اول تولید علم بر اساس پایگاه علمی اسکوپوس را در منطقه، افزود: تحقیقات بین رشته‌های و چند رشته از ماموریت‌های مشترک معاونت علمی ریاستجمهوری و معاونت‌های پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بیش از ۳۵ درصد با مشارکت تولیدکنندگان بین‌المللی ایران است.

وی افزود: باید قدر کارهای تحقیقاتی-توسعه‌ای و علوم پایه را بدانیم. زیرا این دو در کنار هم باعث می‌شوند، رشدی که ایران در حوزه تولید علم رتبه خوبی دارد، باید در حوزه فناوری هم خود را در جایگاه رشد جهانی قرار دهیم و پژوهش در این نقش آفرین خواهد بود.

وزیر علوم با اشاره به این که با وزارت امور خارجه و معاونت علمی اتفاقات خوبی برای توسعه فناوری در کشور افتاده است، گفت: در سامانه ایده‌ها و نیازهای وزارت علوم بیش از هزار مورد نیاز ثبت شده است. هزار دانشجوی ارشد و دکتری از طریق این سامانه وارد صنایع کشور شده‌اند.

زلفی گل افزود: امسال هم ۲۰ درصد را از طریق آزمون سراسری ی جذب کرد.

وی با اشاره به قانون‌های اقتصاد دانش‌بنیان در ماده‌های ۱۱ و ۱۳ جهش تولید دانش‌بنیان، گفت: همکاری خوبی با معاونت علمی ریاست‌جمهوری صورت گرفته و برای ایجاد مجوزهای خوبی در نظر گرفته شده است.

علوم تاکید: بودجه امروز فناوری در حوزه تحقیق و توسعه تنها ۸۳ صدم درصد است و وزیر می شود تا در برنامه هفتم توسعه این رقم به دو درصد برسد. امروز شاهدیم که کشوری مانند ترکیه حدود ۱.۴ دهم درصد صرف تحقیق و توسعه می‌کند و این امر برای جامعه دانشگاهی ایران شایسته است.

بخوان  Google Maps Live View به شما امکان می دهد از AR برای کاوش در شهرهای بزرگ مانند نیویورک استفاده کنید

زلفی‌گل اظهاران کرد: بدون تولید علم مرجعیت نمی‌شود، ولی این یک مطالب به حق تولید علم به مصرف علم تبدیل می‌شود. زیرا هدف علم و دانش ایجاد، امنیت و سلامت است.

انتهای پیام



منبع