ساخت عینک ۳ بعدی برای موشها!



پژوهشگران عینک‌های واقعیت مجازی را برای موش‌ها ساخته‌اند تا بررسی کنند که مغز آنها چگونه در حال حرکت واکنش نشان می‌دهد. آنها این سیستم را iMRSIV می‌نامند.

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، در سال‌های گذشته که از نتایج واقعی برای مطالعه فعالیت‌های مغز موش‌های آزمایشگاهی استفاده می‌کنند. در گذشته، این کار با احاطه کردن موش‌ها با نمایشگرهای تخت انجام می‌شد که در آن‌ها برای شبیه‌سازی یک محیط واقعی انجام شد.

اکنون در تلاش برای ایجاد تجربه‌های فراگیرتر، تیمی در دانشگاه نورث وسترن در عینک‌های واقعیت مجازی کوچکی را توسعه داده‌اند که روی صورت و بدن موش‌ها قرار می‌گیرند. این عینک به آنها امکان می‌دهد تا تهدیدهای بالای سر خود را از جانب شکارچیان برای اولین بار شبیه‌سازی کنند و در تمام مدت فعالیت مغز موش‌ها را نقشه‌برداری کنند.

این سیستم که Miniature Rodent Stereo Illumination VR یا به اختصار iMRSIV نام دارد، مانند یک هدست واقعیت مجازی برای انسان روی سر موش قرار نمی‌گیرد. در عوض، این عینک‌ها جلوی یک ترمیل قرار می‌گیرند و تمام میدان را در حین دویدن احاطه می‌کنند.

جان عیسی نویسنده اول این مطالعه گفت: ما یک نگهدارنده سفارشی برای عینک طراحی کرده ایم و کل نمایشگر و لنزها دور تا دور موش را دربر میگیرند.

محققان می‌گویند، در آزمایش‌ها به نظر می‌رسند موش‌ها سریع‌تر از گذشته در محیط زیست مجازی جدید خو می‌گیرند.

این تیم برای ایجاد خطرات شکارچیان بالای سر موش‌ها اقدام به شبیه‌سازی پرندگانی کرد که برای شکار طعمه آزاد می‌شوند.

دام پینک از اعضای این تیم پژوهشی گفت: نحوه واکنش موش‌ها به این تهدیدها مانند یک رفتار آموخته شده نیست.

بخوان  جستجوی ماهواره چینی برای بازرسی در مورد ماهواره‌های آمریکایی در مدار زمین

پژوهشگران با این روش هم واکنش‌های بیرونی موش‌ها مانند خوردن و خشک شدن یا افزایش سرعت و هم فعالیت‌های عصبی آنها را ثبت می‌کنند.

در آینده آنها ممکن است این سناریو را تغییر دهند و اجازه دهند موشها به عنوان شکارچی عمل کنند تا ببینند هنگام شکار حشرات چه اتفاقی در مغز آنها می‌افتد.

مقاله‌ای در مورد این پژوهش در مجله «نورون» (Neuron) منتشر شده است.

انتهای پیام



منبع