سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیاردی اعتباری بخش خصوصی در دانشگاه‌ها



معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری اجرای بند ۱۱ و ۱۳ قانون جهان دانش‌بنیان را بسیار با اهمیت دانست و گفت: بر اساس این دو قانون امیدواریم سالانه حداقل ۲ هزار میلیارد تومان از محل اعتبار مالی صنایع و شرکت‌ها در دانشگاه‌ها هزینه‌های نقدی پژوهش‌ها را انجام می‌دهند. و فناوری شود.

به گزارش ایسنا، روح الله دهقانی فیروزآبادی در مراسم افتتاحیه بیست و چهارم نمایشگاههای پژوهش، فناوری و فن‌بازار که امروز در نمایشگاه مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: امروز تفاهم نامه با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منعقد شد که مربوط به عملیات عملیاتی بند ۱۳ قانون جهان دانش بنیان است و بر اساس آن پیش‌بینی می‌شود سالیانه حداقل ۲۰ میلیارد نفر باشد. تومان از محل اعتبار مالیاتی صنایع و شرکت ها در دانشگاه ها صرف هزینه های پژوهش و فناوری می شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری با اشاره به موضوع شاخص‌های رشد علمی کشور امروز بیش از هر چیزی که مورد بحث قرار گرفته است، گفت: یکی از ملاک‌های رشد علمی کشور تعداد دانشجویان و تعداد مقالات دیگر و کیفیت آنها است. سالهای سال است که سنجش رشد علمی کشور بر اساس تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و تعداد و کیفیت مقالات ارزیابی شده می شود.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه در سال‌های رشد بسیاری از مقالات کاهش پیدا کرده است، بیان می‌شود: به همین دلیل است که کشور رشد علمی را کاهش می‌دهد، در حالی که قطعاً یک اشتباه راهبردی است. اتفاقی که افتاد این است که دانشجویان و اساتید ما اگر در سال‌های اخیر مثلاً 10 مقاله منتشر می‌کنند، در حال حاضر 2 مقاله منتشر می‌کنند و 8 مقاله دیگر را به فناوری و پتنت تبدیل می‌کنند.

بخوان  مایکروسافت DLSS می کند؟ به دنیا نگاه کنید، ویژگی ارتقاء مقیاس مبتنی بر هوش مصنوعی برای بازی های رایانه شخصی در ویندوز 11 مشاهده شده است

وی ادامه داد: یکی از ملاک های مهم در دنیا که بیشتر از مقاله و تعداد دانشجو است، بالاخص در حوزه فناورانه، بحث هزینه های تحقیق و توسعه است. این که تحقیق و توسعه در هر کشور چقدر است، یکی از شاخص های اندازه گیری رشد علمی در کشور است.

دهقانی فیروزآبادی به آمار سهم تحقیق و توسعه برخی کشورها از تولید ناخالص داخلی اشاره کرد و گفت: سرانه تحقیق و توسعه مثل آمریکا نسبت به تولید ناخالص داخلی 3 و 12 دهم درصد، چین 2 و 23 درصد، ژاپن3 و 2 درصد. و کره جنوبی 4 و 7 دهم درصد است، در حالی که این عدد در کشور با وجود سیاستهای حاکم بر رهبری در سال 93 در افق 1404، 4 درصد پیش بینی شده است، اما مقدار آن به 8 دهم درصد رسیده است.

وی با تاکید بر این که بر روی رشد و توسعه سرمایه‌گذاری در توسعه و توسعه سرمایه‌گذاری انجام شود، گفت: بر اساس سیاست‌های اجرایی مدیریت بخش تحقیق و توسعه تا سال 1404 باید به 4 درصد برسد. تحقیقات در ایران رویهای تحقیق دنیا دو سوم هزینه‌ها و توسعه دولتی است و یک سوم مربوط به بخش خصوصی می‌شود، که در دنیا دو سوم هزینه‌های تحقیق و توسعه کسب و کارها و بخش‌های خصوصی تامین می‌شود.

معاون فناوری و اقتصاد اقتصاد رئیس رئیسجمهوری، ضمناً بر این نکته تأکید می‌کند که در سال 1401 تمام توان خود را برای اجرای قانون جهان تولید دانش بنیان گذاشته‌ایم، بیان کرد: دانش‌آموز معتقدم اگر قانون دانش‌بنیان 10 سال اجرا شود، می‌تواند به معنای واقعی اقتصاد بنیان و رسیدن به آن باشد. جی دی پیامدار را محقق کند.

بخوان  سیاستمداران از بیگانگان فرازمینی خطرناک ترند!

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه نسبت به سال گذشته درخواست ادعای اعتبار مالی تحقیق و توسعه 400 درصدی رشد پیدا کرده است، گفت: در بند 13 قانون جهان دانش تولید دانش بنیان به صراحت برنامه ریزی انجام شده است که صنعت و شرکت های دانش بنیان اعتبار مالی خود را در دانشگاه ها پرداخت می کنند. و با پیگیری‌های انجام شده، شیوه‌نامه عملیاتی در این مصوبه، ۶ آذرماه تصویب و قانون تصویب شد.

معاون علمی رئیسجمهوری امکان ارسال درخواست برای استفاده از اعتبار اعتباری در تمام سال و تامین 20 درصد هزینه های سربار دانشگاه ها را از ویژگی های این توافقنامه برشمرد و گفت: همچنین برای این همکاری مشترک، پذیرش ملاک تحقیق و توسعه تاییدیه رئیس دانشگاه کافی است و برای هزینه های بدون سند نیز پیش بینی شده است که رئیس دانشگاه تصمیم گیری کند.

انتهای پیام



منبع