ارتباط با فرودگر ماه ژاپن دوباره متوقف شد



کاوشگر ماه ژاپن پس از یک هفته خاموشی و عدم فعالیت به دلیل بروز مشکل در منبع تغذیه الکتریسته، فعالیتش را دوباره آغاز کرد.

به گزارش ایسنا، آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن اعلام کرد که یکشنبه شب تماس خود را با این فرودگر می کند و این نشان می دهد که مشکلات اصلی آن مشخص شده است. به گفته آژانس اطلاعاتی ژاپن، سلول‌های خورشیدی آن پس از تغییر شرایط و جذب نور، می‌توانند از منبع انرژی انرژی خورشیدی تغذیه کنند، دوباره به کار بیفتند.

به نقل از دیجیتال‌ترندز، زمانی که در روز ۲۰ ژانویه این کاوشگر فرود آمد، سلول‌های خورشیدی آن را از نور تغذیه می‌کنند به این دلیل که در جهت مخالف نور قرار دارند از دست داده‌اند و می‌توانند انرژی مورد نیاز برای فعالیت‌های کاوشگر را جذب و تولید کنند. کنند.

این کاوشگر هوشمند ماه که SLIM نام دارد، ژاپن را به پنجمین کشوری تبدیل کرد که پس از ایالات متحده آمریکا، اتحاد جماهیر شوروی سابق، چین و هند، بر روی ماه فرود بیاید. پس از فرود این کاوشگر، برای چند ساعت با باتری کار ‌کرد تا اینکه مقامات تصمیم بگیرند آن را خاموش کنند تا امکان بازیابی احتمالی الکتریسیته در هنگام تغییر زاویه نور خورشید، فراهم شود.

آژانس پژوهش‌های هوافضای ژاپن در شبکه اجتماعی ایکس تصویری را به اشتراک بگذارید که SLIM یک صخره را در همان نزدیکی گرفته بود و توضیح داد که این صخره شبیه به سگ پودل اسباب بازی است.

به گفته این آژانس، کاوشگر ژاپن اقدام به تجزیه و تحلیل و تجزیه و تحلیل ترکیبی در ماه خواهد کرد، تا در جستجوی سرنخ‌هایی درباره منشاء ماه کمک کند. کاوشگر SLIM در لبه یک دهانه استوایی به نام شیولی در فاصله 55 متری هدف اولیه خود فرود آمده است.

بخوان  Apple Vision Pro با یک معضل حالت مهمان همراه است - می توانید عشق را به اشتراک بگذارید اما نمی توانید تنظیمات را حفظ کنید

آژانس پژوهش‌های هوافضای ژاپن از این فرود به عنوان «فرود دقیق بی‌سابقه» یاد کرده است.

به گفته ژاپن، فناوری فرود SLIM می‌تواند به اکتشافات آینده در قطب‌های ماه که به عنوان منابع بالقوه سوخت، آب و تلقی می‌شوند، تبدیل شود.

موفقیت در فرود این کاوشگر، پس از شکست در جستجوهای قبلی ژاپن انجام شد. از جمله، جستجوهای یک شرکت تازه تاسیس به نام آی‌اسپیس بود که رایانه‌اش در ارتفاع از سطح ماه اشتباه کرد و بر روی ماه سقوط کرد.

از نظر آماری ثابت شده است که فرود آمدن روی ماه بسیار سخت است و حدودا تنها نیمی از تمام تلاش‌ها موفق بوده‌اند. آژانس اکتشافات فضایی ژاپن در حال حاضر نمی‌تواند بگوید که SLIM تا چه زمانی امکان فعالیت در ماه را خواهد داشت.

پیش از این گفته شده بود که این فرودگر نمی‌تواند در شب قمری فعالیت کند و برای انجام آن طراحی نشده است.

یک شب قمری، زمانی است که سطح ماه در معرض خورشید قرار نمی‌گیرد و حدود ۱۴ روز در زمین است.

انتهای پیام



منبع