ارتباط غذاهای فوق فرآوری شده با سرطان‌های دهان و گلو



اطلاعات می‌گویند ارتباط مستقیم میان مصرف غذاهای فوق‌فرآوری شده و به سرطان‌های دهان و گلو یافته‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اس‌ای، بر اساس مطالعه مطالعاتی که توسط پژوهشگران دانشگاه بریستول و آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان(IARC) انجام شده است، مصرف بیشتر غذاهای فوق فرآوری شده (UPFs) با افزایش خطر ابتلا به سرطان‌های دهان، گلو و مری مرتبط است.

این پژوهش، عادات تغذیه و سبک زندگی ۴۵۰ هزار و ۱۱۱ بزرگسال را که برای یک بازه تقریباً ۱۴ ساله دنبال می‌کردند، مورد بررسی قرار دادند.

یک نتیجه غیر منتظره

شاید شگفت‌انگیزترین کشفی که از این مطالعه به دست آمد، این باشد که چاقی ناشی از مصرف بالای غذاهای فوق‌العاده تنها عامل ایجاد این سرطان‌ها باشد.

فرناندا مورالس-برستاین دانشجوی دکترا در دانشگاه بریستول و نویسنده اصلی این مطالعه گفت: غذاهای فوق فرآوری شده در چندین مطالعه مشاهده شده با اضافه وزن و افزایش بدن مرتبط بوده است. این امر منطقی است، زیرا آنها به طور معمول خوشمزه، راحت و در دسترس، ارزان، حجیم و دارای مقدار زیادی از حد هستند.

وی افزود که این تجزیه و تحلیل و تحلیل نشان داد که ارتباط بین مصرف غذاهای فوق العاده تولید شده و سرطان‌های دستگاه گوارش فوقانی به نظر نمی‌رسد با شاخص توده بدن یا نسبت دور کمر به باسن مرتبط باشد.

بر اساس تحقیقات این تیم، خوردن ۱۰ درصد غذاهای فوق‌العاده با ۲۳ درصد افزایش خطر سرطان و گردن و ۲۴ درصد افزایش خطر ابتلا به سرطان مری مرتبط است.

تنها بخش کوچکی از ارتباط آماری بین مصرف غذاهای فوق فرآوری شده و بروز این بدخیمی‌های دستگاه گوارش فوقانی را می‌توان با افزایش بدن توضیح داد که باعث می‌شود نویسندگان حدس بزنند که مکانیسم‌های دیگری ممکن است در کار باشند.

بخوان  برداشتن نیمی از مغز، عملکرد آن را نصف نمی‌کند

غذاهای فوق العاده فرآوری شده است و دارای تعداد زیادی افزودنی، نگهدارنده، طعم دهنده‌ها، رنگ‌ها و امولسیفایرها هستند، به این معنی که صرف نظر از افزایش وزن می‌شوند، به طور طبیعی برای بدن انسان مضر هستند. علاوه بر این، بسته شدن این مواد غذایی و تولید آنها ممکن است مقصر باشد، زیرا باعث می‌شود مواد شیمیایی به غذا اضافه شوند.

تحقیقات لازم است

برای یافتن تمام مکانیسم‌هایی که ممکن است ارتباط بین سرطان و غذاهای فوق‌العاده ارائه شود، به تحقیقات نیاز دارند. با این حال، از آنجایی که چاقی بدن نمی‌تواند این ارتباط را در این مطالعه نشان دهد، مورالس-برستاین اضافه می‌کند که بعید است صرفاً برای کاهش وزن کمک زیادی به این شرایط کند.

برای افزایش تندرستی عمومی، متخصصان سلامت از یک رژیم غذایی تغذیه می کنند که شامل غذاهای کم فرآوری شده و مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، تغذیه های بدون بیماری و سلامتی است، حمایت می کنند.

کاهش استفاده از غذاهای فوق‌العاده به شدت به عنوان یک گام مثبت در جهت بهبود عادات غذایی و رفع مشکلات سلامتی مرتبط با تغذیه با نظر گرفته می‌شود.

دکتر هلن کروکر نایب رئیس پژوهش و سیاست در تحقیقات بین‌المللی نتیجه‌گیری کرد: ارتباط بین مصرف بیش‌تر غذای فوق‌العاده و افزایش خطر مصرف غذا به سرطان دستگاه گوارش فوقانی، از توصیه‌های غذایی از سرطان ما برای خوردن یک رژیم غذایی سالم، غنی از غلات. کامل، سبزیجات، میوه و لوبیا حمایت می‌کند.

این مطالعه در مجله اروپایی Nutrition منتشر شده است.

انتهای پیام



منبع