از ویپ توسط مادر خطر مرگ نوزاد را تا ۳ برابر افزایش می‌دهد

پژوهش‌های این مطالعه در مجله «Pediatric Research» منتشر شد.

ریه‌ها دائماً در معرض ویروس‌ها و بیماری‌هایی هستند که ما آنها را می‌بینند. در نتیجه مهم است که سیستم ایمنی برای پاکسازی آنها به درستی عمل کند، اما ویپ‌ها می‌توانند به سلول‌های مفیدی مانند مانند خوارها و مونوسیت‌ها کمک کنند که پاتوژن‌ها را در خود قرار می‌دهند، آسیب برسانند. این موضوع، واکنش نشان دادن به را برای بدن مشکل می‌کند.

مصرف اسن با افزایش 7 درصدی خطر مرگ نوزاد قبل از تولد سه برابری سندرم افزایش رشد نوزاد همراه بود. خطرات مرتبط با مصرف اسنوس مانند مصرف یک تا 9 سیگار در روز بود.

اسنوس کیسه تنباکو و یک پودری است که معمولاً در دهان بین لب و لثه نگهداری می‌شود و نیکوتین را در جریان خون آزاد می‌کند. مواد سیگار، این ماده حاوی هیچ ماده احتراق کننده‌ای نیست، که این امر می‌تواند به این باور برسد که اسنوس و الکترونیکی برای سلامتی مضر است.

از ویپ توسط مادر خطر مرگ نوزاد را تا ۳ برابر افزایش می‌دهد

اسنوس

محققان معتقدند که نمی‌توانم با اطمینان بگویم که مصرف نیکوتین باعث مرگ کودکان می‌شود، زیرا عوامل ناشناخته دیگری ممکن است در این امر نقش داشته باشند.

نتایج مطالعه جدید در سوئد نوزاد موسسه کارولینسکا نشان می‌دهد که مصرف ویپ(vape) یا استفاده از اسنوس(snus) در دوران بارداری خطر مرگی را تا سه برابر افزایش می‌دهد.

وی افزود: نتایج مطالعه ما نشان می‌دهد که نیکوتین یک عامل خطرناک برای سلامتی نوزاد است، بنابراین نتیجه می‌گیریم که باید از همه محصولات دارای نیکوتین در دوران بارداری جلوگیری شود. وی بیان کرد که مصرف اسنوس به مصرف روزانه ۹ نخ سیگار برای نوزادان مضر است. با اسنوس، نیکوتین از طریق پوشش داخلی گونه‌ها وارد بدن می‌شود و با ویپ، نیکوتین از طریق ریه‌ها وارد بدن می‌شود.

دکتر «آنا گونربرک» نویسنده اصلی این مطالعه و متخصص اطفال از موسسه کارولینسکا در سوئد گفت که باید از مصرف انواع محصولات دارای نیکوتین در دوران بارداری جلوگیری شود. با توجه به افزایش چشمگیر استفاده از اسنوس در بین زنان جوان در سن باروری در سوئد در چند سال گذشته و محبوبیت فزاینده سیگارهای الکترونیکی، زنان باید از خطرات احتمالی این مواد برای نوزادان مشخص باشند.

خطرات استعمال سیگار در دوران بارداری از افزایش خطر ابتلای نوزاد به مدت‌ها قبل از بارداری است. با این حال، مطالعات کمی در مورد ویپ اسنوس و سایر محصولات دارای نیکوتین در رابطه با سلامتی نوزاد انجام شده است.

مدتی است که از دستگاه‌های وی رواج پیدا کرده است استفاده می‌شود و می‌تواند انجام شود. با ابداع ویپ‌ها و گسترش آنها، بسیاری از جوانان و نوجوانان به استفاده از آنها روی آورده‌اند. این ابزارها، با هدف القای حس سیگار یا قلیان کشیدن ابداع شده‌اند و شرکت‌های سازنده معمولاً تبلیغاتی را در مورد بی‌ضرر بودن آن‌ها ارائه می‌دهند، اما پژوهش‌های بسیاری نشان داده‌اند که ویپ‌ها، ابزارهای بی‌ضرری و خطرات بسیاری در پی دارند. ویپ‌ها، ابزارهایی هستند که در شکل‌ها و اندازه‌های گوناگون به بازار عرضه می‌شوند. این ابزارها با کار می‌کنند، یک عامل گرم‌کننده دارند و محفظه‌ای را شامل می‌شوند که مایعات را در بر دارد.

علاوه بر آن نیکوتین برای نوزادان در حال رشد مضر است زیرا می‌تواند به ریه‌ها و مغز آن‌ها آسیب برساند. مشخص نیست که چه تعداد از زنان باردار در ایالات متحده آمریکا ویپ می‌کشند یا اسنوس مصرف می‌کنند. استنشاق عناصر مضر موجود در ویپ که نباید در ریه وجود داشته باشد، می‌تواند به بسیاری از مشکلات ریوی منجر شود، به بافت‌های ریه آسیب آسیب برساند، سلول‌های مرده را به جا بگذارد و سیستم ایمنی بدن را نیز مختل کند. علاوه بر این اگر لوله ویپ آلوده باشد، باکتری‌ها مستقیماً به بافت‌ها ریه می‌رسند و می‌توانند هر گونه اختلالی را در آنجا وجود بیاورند.

بسیاری از افراد را برای سیگارهای سنتی می‌دانند، اما شواهد نشان می‌دهند که آن‌ها خطرات خود را دارند. به چندین متخصص سوئدی سوابق پزشکی بیش از دو میلیون زن و نوزاد آنها را در طول ۲۰ سال بررسی کردند. آن‌ها دریافت می‌کنند که در دوران بارداری از «اسنوس» استفاده می‌کند، خطر مرگ نوزادشان از تولد تا ۷۰ درصد افزایش یافته بود.

از ویپ توسط مادر خطر مرگ نوزاد را تا ۳ برابر افزایش می‌دهد

با این، کشیدن بیش از 10 نخ سیگار در روز چند نوزاد را در معرض خطر سندرم مرگی نوزاد قرار می دهد. اگر مادران از اولین نوبت معاینه قبل از زایمان خود مصرف اسنوس را انجام دهند، در مقایسه با استفاده مداوم، می‌توانند میزان خطر مرگ خود را کاهش دهند.

انتهای پیام



منبع

برای رفع هزینه‌های تحقیقاتی، پزشکان در سوئد به بیش از دو میلیون نوزاد متولد شده در این کشور بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۹ پرداختند. مطالعات در این مطالعه عواملی مانند وضعیت اجتماعی و اقتصادی و سن مادر و ارتباط آن با سندرم سلامتی نوزاد را نیز بررسی کرد. تنها دو نوزاد از هر ۱۰ هزار نوزاد در ۲۰ سال گذشته به سندرم مرگ نوزادی مبتلا شده بودند. بیش از یک درصد از مادران هنگام ثبت نام، اسنوس و هفت درصد سیگار می‌کشیدند.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، هم سیگارهای الکترونیکی و هم اسنوس (که گاهی تنباکوی دیپ یا بدون دود نیز نامیده می‌شود) در میان آمریکایی‌هایی که به دنبال سیگارهای سنتی هستند، محبوبیت فزاینده‌ای پیدا کرده‌اند و در اکثر فروشگاه‌های ایالات متحده فروخته می‌شوند.

سندرم مرگی نوزاد(SID)، مرگ غیرمنتظره و غیرقابل توضیح یک نوزاد به ظاهر سالم است. این سندرم، بزرگترین علت مرگ و میر در نوزادان زیر یک سال در ایالات متحده آمریکا است و سالانه حدود 3400 نوزاد جان خود را به همین دلیل از دست می‌دهند. در انگلستان این تعداد به 20 نفر میرسد.

بخوان  به مدل های یادگیری ماشینی نمی توان با اطمینان مطلق اعتماد کرد