استفاده از هوش مصنوعی برای توانمندسازی بیماران هنردرمانی


هنر دیجیتال

اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

محققان یک ابزار هنر دیجیتال جدید با کمک هوش مصنوعی ایجاد کرده‌اند که به بیماران هنردرمانی کمک می‌کند تا خود را بهتر بیان کنند و در عین حال اثربخشی این فرآیند را حفظ کنند.

تحقیق، DeepThInk: طراحی و بررسی خلق مشترک انسان و هوش مصنوعی در هنر درمانی دیجیتال، در منتشر شد مجله بین المللی مطالعات انسان-رایانه.

این ابزار که DeepThInk نام دارد توسط محققان علوم کامپیوتر در دانشگاه واترلو و دانشگاه علوم و فناوری جنوب با همکاری هنردرمانگران طراحی شده است. DeepThInk از چالش‌هایی که درمانگران با آن مواجه بودند، زمانی که همه‌گیری COVID-19 آنها را مجبور کرد کار خود را به صورت مجازی انجام دهند، رشد کرد.

جیان ژائو، استادیار علوم کامپیوتر در دانشگاه واترلو، می‌گوید: «همه لوازم هنری زیادی در خانه ندارند. بسیاری از ابزارهای هنر دیجیتال موجود یا گزینه های کافی را ارائه نمی دهند یا برای افرادی که نمی دانند چگونه از آنها استفاده کنند، بسیار پیچیده و ترسناک هستند.”

DeepThInk برای حل این مشکل توسعه داده شده است: این برنامه دارای هر دو ابزار طراحی و نقاشی سنتی و همچنین یک “براش هوش مصنوعی” است که پس‌زمینه یا مناظر پیشنهادی کاربر را به تصاویر پیچیده تولید شده توسط هوش مصنوعی تبدیل می‌کند.

Xuejun Du، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر در دانشگاه می گوید: «به عنوان مثال، شما با قلم موی هوش مصنوعی شروع می کنید و یک بخش رنگی بزرگ که اقیانوس را نشان می دهد ترسیم می کنید، سپس مکرراً مناظر اقیانوس را ایجاد می کنید تا زمانی که مناظری را پیدا کنید که با دید شما برای قطعه مطابقت داشته باشد. دانشگاه واترلو “بعد از آن، با استفاده از برس های کاربری، چیزهای خود را اضافه می کنید. به عنوان مثال، یک قایق در اقیانوس.”

این تیم با پنج درمانگر ثبت شده از انجمن هنر درمانی کانادا در یک فرآیند تکراری که 10 ماه به طول انجامید، همکاری کرد. کار آنها با درمانگران به آنها آموخت که روی استفاده از هوش مصنوعی برای تولید تصاویر پیچیده و پر زرق و برق تمرکز نکنند، بلکه تصور کنند که انسان و هوش مصنوعی چگونه می توانند برای خلق هنر مشترک کار کنند.

ژائو می‌گوید: «DeepThInk هوش مصنوعی را به عنوان یک ماده هنری برای مشتری در نظر می‌گیرد که می‌تواند به همان خلاقیت و آسانی استفاده از رنگ معمولی، اما با بیانی بسیار بیشتر، استفاده کند.

در حالی که DeepThInk در مرحله نمونه اولیه خود است، تیم امیدوار است که آن را به عنوان یک برنامه تبلت رایگان و منبع باز در دسترس قرار دهد. این آخرین فناوری ایجاد شده توسط محققان واترلو برای کاربرد در مناطق و صنایع جدید خواهد بود.

هدف این نرم افزار جایگزینی انسان هنرمند نیست بلکه تقویت توانایی های موجود آنهاست. ژائو گفت: «در هنر درمانی، نتیجه به اندازه فرآیند مهم نیست. ما می‌خواهیم به کاربر قدرت دهیم که به طور کامل در آن فرآیند شرکت کند.»

اطلاعات بیشتر:
Xuejun Du و همکاران، DeepThInk: طراحی و بررسی خلق مشترک انسان و هوش مصنوعی در درمان هنر دیجیتال، مجله بین المللی مطالعات انسان و کامپیوتر (2023). DOI: 10.1016/j.ijhcs.2023.103139

ارائه شده توسط دانشگاه واترلو


نقل قول: استفاده از هوش مصنوعی برای توانمندسازی بیماران هنردرمانی (2024، 24 ژانویه) بازیابی شده در 24 ژانویه 2024 از

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.





منبع

بخوان  اپل بی سر و صدا پشتیبانی از کنترلر نینتندو را برای iPhone، iPad، Mac و Apple TV اضافه می کند