افزایش شک و نگرانی در مورد یک پادتن مقابله‌کننده با آلزایمر

پادتنی در سال 2022 برای مقابله با آلزایمر مورد بررسی قرار گرفت.

شرکت ایزای اعلام کرد که تمام عوارض جانبی جدی را در ارزیابی ایمنی لیکانمب در نظر می‌گیرد. این شرکت به پرسشهای سایت در مورد این که آیا هشدارها باید روی برچسب محصول درج شوند یا خیر پاسخی ندارند.

رقیق‌کننده‌های خون و سایر داروهایی که بر انعقاد تأثیر می‌گذارند، معمولاً برای درمان بیماری‌هایی که می‌توانند از جمله افراد مبتلا به آلزایمر استفاده کنند، می‌شوند.

ساینس قبلا گزارش داده بود «tPA» که یک عامل قوی برای از بین بردن لخته خون و یک درمان استاندارد برای سکته مغزی است، در ماه سپتامبر برای درمان یک زن در ایلینوی به کار رفت. به گفته شوهر این بیمار، پس از انتقال سریع زن به بیمارستان، پزشکان او یک وب سایت حاوی اطلاعاتی درباره دارو را بررسی می کنند و به این نتیجه رسیده اند که تزریق tPA نسبتا کمی دارد. با این وجود، بیمار دچار تشنج شد و به ونتیلاتور نیاز پیدا کرد و چند روز بعد درگذشت. کالبد شکافی، یک خونریزی مغزی قابل توجه را نشان داد.

در یادداشت شرکت ایزای آمده است: خطر کلی مغزی در اثر مصرف لیکانمب کم است، اما این خطر در مصرف داروهایی که از خون رقیق‌کننده می‌شوند، بیشتر می‌شود. تزریق در مغز، به ویژه زمانی که داروهایی از لخته شدن خون مصرف می‌شوند، ادامه می‌یابد و حتی می‌تواند منجر به مرگ شود. پیش از تصمیم گیری برای ادامه یا عدم ادامه مشارکت در این آزمایش، مهم است که احتمال وقوع یک عارضه مغزی در خود را با پژوهشگر مطرح کنید.

بخوان  گرمای ۱۶۰ خورشید توسط نیمه‌رسانای خودترمیم‌شونده

در ماه اکتبر گذشته نیز گزارش شد که یک مرد سالخورده به دلیل مشکل معالجه داروی رقیق‌کننده خون مصرف می‌کرد، پس از آن که از مغز در هنگام دریافت پادتن، جان خود را از دست داد.

به نظر می‌رسد بازبینی فرم رضایت‌بخش است که پیشتر توسط ساینس (علم) فاش شد، این ادعای شرکت ایزای را به چالش می‌کشد که لیکانمب (lecanemab) را پادتن می‌کند (lecanemab) مغزی شدید شده بود، نبود.

انتهای پیام



منبع

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اعلام کرد که این دارو ممکن است تا ششم ژانویه ۲۰۲۳ برای فروش بررسی شود.

در سومین مورد مرگ و میر که سایت در اوایل دسامبر 2022 فاش کرد، یک زن در فلوریدا نسخه‌ای از فرم رضایت‌نامه را امضا کرد که ممنوعیت هشدار ضد انعقاد جدید بود. این بیمار در ماه سپتامبر، علائم سکته مغزی را تجربه کرد. عصب شناسانی که سوابق این زن را بررسی کردند، مرگ او را تنها به پادتن نسبت می دهند، اما برخی از محققان می گویند که مرگ این زن و دیگران را نشان می دهند که مسئولین باید خطرات احتمالی ناشی از پادتن لیکانمب را برای مصرف کنندگان روشن کنند. حتی اگر این دارو را بسازد.

در بازبینی فرم انجام آزمایش پادتن لیکانمب، به شرکت‌کنندگان اطلاع داده شده است که می‌تواند اثر ترکیبی از پادتن با داروهای رقیق‌کننده خون از دنیا بروند را داشته باشد.

این شرایط، باید در میزان شفافیت شرکت ایزای در مورد خطرات محصول خود باشد و اینکه آیا این شرکت و شرکای آزمایش بالینی آن، هشدارهای لازم را به شرکت‌کنندگان انجام داده‌اند، ایجاد کرده‌اند.

بخوان  فکر می کنید گوگل و سامسونگ روی اپل ویژن پرو می خوابند؟ کوالکام برای شما خبری دارد

به گزارش ایسنا وبه نقل از سایت، توسعه‌دهنده پادتن‌های امیدوارکننده است که برای کاهش یک بیماری آلزایمر طراحی شده بود، یک هشدار کلیدی به شرکت‌کنندگان در پروژه بررسی این داروی آزمایشی داد. شرکت زیست‌فناوری «ایزای» (عیسی) هشدار داد که مصرف پادتن موسوم به «لیکانمب» در کنار داروهایی است که برای جلوگیری از خون‌سازی می‌شوند، باعث افزایش می‌دهند.