اولین استفاده از خودترم برای تعمیر لوله‌های نصب می‌شود

بر اساس این پژوهش، پژوهشگران ریزکپسول‌هایی با پوسته حساس به pH و هسته عامل لجن آلوم که محصول جانبی کارخانه‌های تصفیه است و همچنین پودر هیدروکسید کلسیم تولید خواهد کرد. این ترکیب در برابر خوردگی میکروبی مقاوم خواهد بود.

اولین پروژه در جهان که از بتن خودترمیم می‌شود برای تعمیر لوله‌های استفاده از می‌کند، نه تنها طول عمر سازه‌های بتنی را می‌دهد، بلکه اقتصاد چرخشی را نیز رونق می‌دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، لوله‌های گازدار زمانی اتفاق می‌افتد که لوله‌ها با اسید سولفوریک پیدا می‌کنند. لوله قدیمی در اثر این تماس می‌شود و لوله‌ها ترک میخورند.

هر صدها میلیون دلار برای پاکسازی لوله‌های فشار داخلی، نوسانات دما و اسیدخورنده آسیب می‌بینند، مورد نیاز است. این در حالی است که بتن خود ترمیم می شود به شکل ریزکپسول های حاوی لجن تصفیه آب می تواند همه چیز را تغییر دهد.

وی در پایان گفت: بهبود طراحی مخلوط بتن، روش مورد علاقه ما برای کنترل مصرف میکروبی در لوله‌های راه‌اندازی است. استفاده از بتن خودترمیم می‌تواند ترک‌ها را به خودی خود و بدون اینکه انسان را ببندد و یک راه حل عالی است.

انتهای پیام



منبع

ژوگه افزود: سرزمین استرالیا به تنهایی دارای حدود 400 تصفیه خانه آب آشامیدنی است که در یک سایت واحد سالانه تا 2000 تن لجن تصفیه آب می‌شود. بیشتر این لجن‌ها در محل دفن دفع می‌شوند که بیش از شش میلیون دلار در سال هزینه می‌کند و همچنین باعث ایجاد مشکلات شدید و مسائل زیست محیطی می‌شود.

بخوان  ۴ نظریه متفاوت در مورد شکل گیری ماه

اقتصاد چرخشی یا اقتصاد دورانی(Circular Economy) یک نظام اقتصادی است که هدف آن کمینه کردن پسماندها و بیشترین استفاده از منابع است. این بررسی‌کننده در مقابل اقتصاد سنتی خطی قرار می‌گیرد که در آن مدل تولید به صورت «دریافت مواد اولیه، تولید و دور انداختن» است. در این نوع نگاه، مصرف منابع ورودی، پسماندهای خروجی و هدررفت انرژی با بستن یا کوچک کردن حلقه‌های مواد و انرژی، از طریق طراحی، نگهداری، تعمیر، استفاده مجدد، بازتولید و بازیافت کمینه می‌شود.

ژوگه می‌گوید: ضایعات لجن نویدبخش کاهش مصرف میکروبی در لوله‌های انتقال بتنی است، زیرا به عنوان یک عامل شفابخش برای مقاومت در برابر اسیدی و بهبود ترک‌ها عمل می‌کند.

مهندسان در چند سال گذشته، ربات‌های بررسی را برای بازرسی لوله‌های راه‌اندازی و رفتن به مکان‌های ناامن برای توسعه انسان داده‌اند. این معناست که این ربات‌ها باید به مکان‌هایی بروند که ارتباطات بی‌سیم موجود نمی‌توانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند و بسیار زیاد باشند.

پروفسور یان ژوگه متخصص مهندسی در دانشگاه ساوث استرالیا در حال آزمایش یک راه حل جدید است که شامل هیچ انسان یا رباتی نیست و از راه چاره ای به نام “بتن خود ترمیم می شوند” استفاده می کند.

لجن آلوم در مرحله آخر، درون بتن تعبیه می شود تا از شکستگی محافظت شود و زمانی که مقدار pH تغییر می کند، ریزکپسول ها این عوامل شفابخش را آزاد می کنند.

ژوگه در بیانیه‌ای گفت: ما مطمئن هستیم که این بتن جدید خودترم می‌شود بر فناوری کامپوزیت پیشرفته، مسائل مربوط به مصرف لوله‌ها و دفع لجن را همزمان حل خواهد کرد.

بخوان  ایجاد رسته جدید ارزش گذاری فناوری در میان اختلاف دو نهاد حقوقی/تجربه چین از کپی کاری

ژوگه می‌گوید: این فناوری نه تنها طول عمر سازه‌های بتنی را افزایش می‌دهد و بیش از یک دلار از یک دلار در اقتصاد صرفه‌جویی می‌کند، بلکه با استفاده از لجن‌هایی که معمولاً به محل دفن ختم می‌شوند، اقتصاد چرخشی را نیز رونق می‌دهد، استفاده می‌شود.

این پروژه که در نوع خود اولین است، در صورت موفقیت می‌تواند به شما کمک کند. این کار می‌تواند از ترک خوردن ۱۷ هزار کیلومتر در استرالیا در آینده، آن هم بدون هیچ مداخله‌ای توسط انسان جلوگیری کند و به صرفه‌جویی ۱.۴ میلیارد دلاری در هزینه‌های تعمیر و نگهداری سالانه سیستم کمک کند.