اگر سیارک ریوگو با زمین برخورد کند چه اتفاقی می‌افتد؟

انفجار این شهاب‌سنگ حدود 1000 نفر را مجروح کرد که به دلیل ریزش آوار و شیشه‌های خرد شده بود. شهاب سنگ چلیابینسک با قطر تنها ۶۶ فوت ۲۰ متر، بزرگترین جرمی بود که در سال ۱۹۰۸ از فضایی که در زمین وارد شده بود، تنها کسری از اندازه ریوگو است.

این پدیده به یک «انفجار هوایی» مشابه آنچه در ماه فوریه سال ۲۰۱۳ براز روسیه رخ داد، می‌شود. در آن زمان شهاب‌سنگ چلیابینسک(Chelyabinsk) در ارتفاعی حدود ۳۰ کیلومتری بر فراز زمین منفجر شد. در نتیجه این انفجار یک تابش نور درخشان و یک انفجار جوی معادل انفجار ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلوتن TNT پدیدار شد. این مقدار از انرژی ۳۳ برابر انرژی آزاد شده توسط بمب اتمی است که هیروشیما را در پایان جنگ جهانی دوم ویران کرد.

هایابوسا2 در آزمایشی موفق شد دو پرتابه یک سواری را با سرعت دو کیلومتر در سمت راست این صخره فضایی پرتاب کند که این به ایجاد دهانه‌های به قطر تقریبی ۲۰ متر روی آن رسید.

تاناکا توضیح داد که بدون مداخله انحرافی، اگر سیارک ریوگو به سمت زمین بیاید و با زاویه ۴۵ درجه و با سرعتی در حدود ۱۷ کیلومتر در عمق جو زمین در ارتفاع حدود ۴۰ تا ۳۵ کیلومتری درهم می‌شکند.

هایابوسا۲ که در ماه دسامبر سال ۲۰۱۴ پرتاب شد، پس از سفری ۴۲ ماهه در ماه ژوئن ۲۰۱۸ به ریوگو رسید. این سیارک با عرض تقریبی 0.6 مایل (900 متر) که در فاصله 166 میلیون مایلی (300 میلیون کیلومتری) از زمین قرار دارد برای زمین بیخطر است. هایابوسا2 علاوه بر جمع آوری نمونه هایی که در سال 2020 به زمین بازگردانده شدند، سطح نور را نیز بر روی سیارک فرود آوردند و دوتابه را به این فضای کوباند.

بخوان  نقش گوجه فرنگی در افزایش کارایی پنلهای خورشیدی

ساتوشی تاناکا (Satoshi Tanaka)، استاد گروه علوم منظومه شمسی آژانس فضایی چین، با ارائه نتایج محاسبات در هشتمین کنفرانس دفاع سیاره‌ای در وین، اتریش، برای انجام چنین تخمین‌هایی برای انجام چنین تخمین‌هایی حتی در مورد سیارک‌هایی مانند ریوگو هستند که در حال حاضر بیخطر هستند. هستند، تاکید کرد.

انتهای پیام



منبع

تاناکا گفت: ما در حال حاضر به اندازه کافی از قدرت کششی سیارک هستیم برای اینکه اطلاعات کافی را نداشته باشیم که پیش‌بینی کنیم اگر سیارک به زمین برخورد کند، قطعاتی را که روی سیاره ما سقوط می‌کنند چقدر خواهد بود.

محققان با استفاده از نمونه‌های جمع‌آوری‌شده توسط ماموریت هایابوسا2(Hayabusa2) محاسبه کرده‌اند که اگر سیارک ریوگو به سیاره ما برخورد کند، چه اتفاقی رخ خواهد داد.

بر اساس این داده‌ها، ریوگو، که در حال حاضر تخمین زده می‌شود که از صد هزار کیلومتر به زمین نزدیک‌تر نمی‌شود، یک سیارک سنگی با استحکام مکانیکی پایین در مقایسه با سنگ‌های معمولی است. این بدان معناست که اگر این سیارک به سمت زمین حرکت کند، باید برای جلوگیری از شکستن آن انجام دهند و حتی تلاش کنند آن را با استفاده از چیزی شبیه کاوش دارت(DART) که در ماه سپتامبر سال 2022 به قمر دیمورفوس سیارک انجام شود، باید مورد توجه قرار گیرد. دیدیموس برخورد کرد، منحرف کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، پیش‌بینی نتیجه‌ی چنین برخوردی به لطف تجزیه و تحلیل نمونه‌های بازگردانده شده به زمین‌پیماهای هایابوسا2 آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن(JAXA) امکان پذیر است.