این قرص رباتیک می‌تواند جای تزریق‌های دردناک را بگیرد

انتهای پیام



منبع

شرکت «رانی تراپیوتیکس» (Rani Therapeutics) مستقر در کالیفرنیا، کار توسعه بالینی این فناوری را بر عهده دارد و بودجه این پژوهش را تامین کرده است.

فاز اول آزمایشی که روی ۳۹ زن سالم انجام شد، ایمنی، تحمل و حرکت قرص رباتیک موسوم به «آرتی-۱۰۲»(RT-102) حاوی داروی تری‌پاراتاید موسوم به «پی‌تی‌اچ ۱-۳۴» (PTH ۱-۳۴) را در بدن انجام داد. ارزیابی کرد. تری‌پاراتاید یک شکل مصنوعی از طبیعی پاراتیروئید انسانی است. این دارو چندین دهه به عنوان یک داروی تزریقی با نام تجاری «فورتئو» (Forteo) برای درمان استخوان‌های شکننده‌کننده داروها به پوکی استخوان مورد استفاده قرار می‌گیرد. تری‌پاراتاید به تزریق روزانه تا دو سال مصرف می‌شود.

وقتی شخصی قرص رباتیک را می‌بلعد، قرص به صورت دست‌خورده در معده حرکت می‌کند. قرص در روده، یک بالون با قابلیت باد کردن خودکار سیستم به یک میکروسرنگ را آزاد می‌کند تا یک میکروسوزن پر از دارو را تزریق کند و دارو را بدهد.

پژوهشگران یک شرکت دارویی آمریکایی از ابداع یک قرص رباتیک خبر داده‌اند که می‌توان داروی تزریقی پوکی استخوان را به صورت خوراکی به بدن دریافت کرد.

دالا ادامه داد: این قرص رباتیک که در اصل یک تزریق کننده خودکار قابل بلعیدن به شکل قرص است، به گونه ای طراحی می شود که دارو را به صورت ایمن و کارآمد، در قالب یک تزریق بدون درد می دهد.

دکتر «آرویندر دالا» (Arvinder Dhalla)، از پژوهشگران این پروژه گفت: این پژوهش، اولین شواهد بالینی را در مورد تحویل ایمن و موفقیت‌آمیز داروی پوکی استخوان «تری‌پاراتاید»(Teriparatide) از طریق یک قرص رباتیک خوراکی ارائه می‌دهد. این پژوهش، بسیار دلگرم‌کننده هستند و برای افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند پوکی استخوان که به دردهای دردناک نیاز دارند، یک خوراکی را تولید می‌کنند.

بخوان  آیا دانشمندان در مریخ اکسیژن تولید کرده اند؟

دالا ادامه داد: روده‌ها واکنش درد را به سوزن نشان نمی‌دهند؛ بنابراین تزریق بدون درد است. سوزن به سرعت حل می شود و دارو جذب می شود. این در حالی است که مکانیزم تحویل می‌شود و به طور ایمن از بدن بیرون می‌آید.

این پژوهش، در نشست سالانه انجمن غدد درون‌ریز «ENDO ۲۰۲۳» در شیکاگو ارائه شد.

دالا افزود: این فناوری نوآورانه تبدیل به تزریقات به قرص‌های خوراکی، گامی رو به جلو در جهت پایان دادن به تزریق دردناک برای میلیون‌ها بیمار مبتلا به بیماری‌های مزمن است.

به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، شاید بتوان یک داروی را ثابت کرد و برای پوکی استخوان مورد استفاده قرار داد که در حال حاضر فقط به صورت تزریقی در دسترس است، به صورت خوراکی با استفاده از قرص رباتیک جدید یک تجویز می شود.

شرکت‌کنندگان این آزمایش به سه گروه تقسیم شدند. دو گروه، دوز کمتر یا بالاتر را همراه با قرص رباتیک دریافت کردند و به گروه سوم، یک تزریق استاندارد تری‌پاراتاید ارائه شد. پژوهشگران برای ردیابی قرص رباتیک درون و بیرون بدن، از تصویربرداری موسوم به «فلوروسکوپی»(Fluoroscopy) استفاده کردند. دارو در نمونه های خون جمع آوری شده در شش ساعت اندازه گیری شد. این آزمایش دارویی که با قرص رباتیک تحویل داده می شود، از نظر قابل قبولی در بدن، قابل مقایسه یا بهتر از دارویی است که از طریق تزریق می شود.