بالون ناسا در اعماق اقیانوس دفن شد

دبی فربرادر(Debbie Fairbrother)، رئیس برنامه‌های علمی ناسا در بیانیه‌ای در روز یکشنبه گفت: این، پایان ناگواری برای ماموریت است و ما علت را که به ما در بهبود فناوری بالا می‌کند، بررسی می‌کند.

بالون فوق پرفشار بار محموله‌ای‌ به نام رصدخانه فضایی اکستریم ۲ را حمل می‌کند که برای شناسایی ذرات پرتوهای کیهانی بین کهکشانی با انرژی فوق‌العاده طراحی شده است. این ذرات در دام جو زمین می‌افتند. منشا این نوع ذرات تا حد زیادی از محققین دور مانده است. مدیریت، EUSO-2 اکنون در کف اقیانوس قرار دارد و ناسا برنامه‌ای برای پرتاب بالون فوق فشار دیگری در سال جاری ندارد.

انتهای پیام



منبع

این بالون در لایه استراتوسفر در فاصله حدود ۱۰۰ هزار فوتی (۳۰۵۰۰ متر) شناور است و تلسکوپ تصویربرداری بالن فوق‌کند بر فشار (SuperBIT) را حمل می‌کند که برای اندازه‌گیری میزان ماده تاریک در خوشه‌های کهکشانی به کار می‌رود.

EUSO-2 دومین و آخرین پرتاب بالن فوق پرفشار از واناکا بود. بالون در روز ۱۵ آوریل به آسمان رفت و هنوز در حال پرواز است.

ناسا پس از بروز یک ناهنجاری در بالون پرفشار غول پیکرش، آن را به درون اقیانوس آرام انداخت.

در صورت بروز نقص در مأموریت بالون فوق پرفشار مشابه آن چه رخ داد، محموله به عنوان یک لنگر برای بالون می‌کند و به سرعت آن را به کف اقیانوس می‌کشاند و از اکثر جانداران دریایی دور می‌کند.

نزدیک بودن این بالون‌ها به زمین در مقایسه با پرتاب‌های مداری باعث می‌شود که تعداد زیادی می‌شود. EUSO-2 حدود دو تن وزن داشت و بنابراین پرتاب آن به فضای بسیار فضایی بود.

بخوان  وقتی کرم های کوچک راه جوانی را به ما نشان می دهند

به گزارش ناسا و به نقل از اسپیس، ماموریت یک بالون علمی ناسا حدود یک روز و نیم پس از پرواز در روز یکشنبه(14 ماه) پس از بروز یک نشست غیرقابل جبران جبران شد. این بالون که دومین بالون ناسا در نوع خود است اکنون در اعماق اقیانوس آرام قرار دارد.

ناسا بالون فوق پرفشار(SPB) خود را در روز جمعه(۱۲ ماه) در ساعت ۸:۰۲ بعد از ظهر به وقت منطقه شرقی(۰۳:۳۲ بامداد شنبه به وقت ایران) از فرودگاه واناکای نیوزلند به سمت آسمان هدایت کرد. پس از شناسایی و تلاش ناموفق برای رفع آن، مسئولین پرواز در ساعت 8:54 صبح به وقت منطقه شرقی(16:24 به وقت ایران) در روز یکشنبه بر فراز اقیانوس آرام به این ماموریت خاتمه دادند.