تصویربرداری از مغز ۶۴ میلیون برابر واضحتر از قبل

به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس، سال پس از آن که پال لاتربر(Pal Laterbur) شیمی‌دان آمریکایی بود که اولین تصویربرداری پرتو مغناطیسی(MRI) را انجام داد، سالگرد این موفقیت پزشکی تاریخی را با واضح‌ترین اسکن‌های مغز موش تا این جشن برگزار کرد.

تصویربرداری از مغز ۶۴ میلیون برابر واضحتر از قبل

این ام‌آرای قادر به ثبت تصاویر با جزئیاتی بود که هر وُکسل آن تنها پنج میکرون یا پنج هزار میلی‌متر بود. وکسل(voxel) نسخه سه بعدی یک پیکسل است.

انتهای پیام



منبع

دانشمندان با استفاده از مجموعه‌های موش‌ها در سنین و ساختارهای مختلف ژنتیکی، می‌توانند ببینند که چگونه می‌توان حیوان را در طول زمان تغییر داده و چگونه مناطقی مانند سابیکلوم (subiculum) که با حافظه ارتباط دارد، به طور قابل‌توجهی بیشتر از مناطق دیگر است. تغییر کرده است. این تصاویر همچنین نشان دادند که بیماری آلزایمر چگونه شبکه‌های عصبی را از بین می‌برند.

موفق به ارائه اسکن مغز موش با مشاهده ۶۴ میلیون برابری نسبت به قبل شدند.

جی آلن جانسون(G. Allan Johnson)، استاد رادیولوژی، فیزیک و مهندسی زیست پزشکی در دوک، می‌گوید: این چیزی است که واقعاً امکان پذیر است. ما می‌توانیم به روشی کاملاً متفاوت با بیماری‌های آسیب عصبی نگاه کنیم.

این تصویر به وضوح تنها با استفاده از فناوری‌های چشمگیر امکان پذیر است. این تیم از یک آهنربای قدرتمند 9.4 تسلایی که در حالت معمول 1.5 تا سه تسلایی است، مجموعه‌ای از سیم‌های پیچ‌های مختلف است که صدها برابر قوی‌تر از سیم‌های موجود در اسکن‌های استاندارد وجود دارد و یک ابریاب معادل 800 لپ‌تاپ تا تصویری استفاده می‌شود. از مغز موش ثبت کنند.

بخوان  کشف یک آسیب پذیری خطرناک در تراشه‌های اینتل و AMD

مواردی که در ویدئوی زیر دیده می‌شود، اسکن ام آرآی قادر به ثبت تصاویر باورنکردنی از اطلاعات مدارک در سراسر مغز موش بود.

دانشمندان بر این باورند که این سطح از تصویربرداری دقیق، بیشتر از تغییر مغز با افزایش، رژیم غذایی و بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر ممکن است می‌سازد.

این تحقیق راه را برای توسعه فناوری‌های بیشتر برای تصویر کشیدن مغز انسان با جزئیاتی هموار می‌کند که می‌تواند از زوال مغز مفید جلوگیری کند.

علاوه بر این، پس از تکمیل تصاویر ام‌آرآی، بافت مغز را با میکروسکوپ صفحه نوری اسکن کردند. این کار به این امکان را می‌دهد تا گروه‌های خاصی از سلول‌ها را نشان دهد تا چگونگی پیشرفت بیماری‌های عصبی را در طول زمان تماشا کنند.

این معنی است که در حالی که فناوری‌های تصویربرداری واقعی به اندازه کافی برای تشخیص تومور مغزی پیشرفت کرده‌اند اما این نوع تصویربرداری واضح می‌تواند همه چیز را یک قدم جلوتر ببرد.

با نزدیک به 40 دهه، مرکز میکروسکوپ درون بدن دانشگاه دوک، همراه بای از مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تنسی، دانشگاه پنسیلوانیا، دانشگاه پیتسبورگ و دانشگاه ایندیانا، تصاویر ام‌آرای تولید شده‌اند که 64 میلیون برابر از تصاویری است که فناوری‌های امروزی ارائه می‌کنند. می کنند.

این تحقیق در مجله PNAS منتشر شد.

تصویربرداری از مغز ۶۴ میلیون برابر واضحتر از قبل