ثبت یک شراره خورشیدی قوی توسط رصدخانه ناسا

به گزارش ایسنا و به نقل از تی ای، رصدخانه پویایی‌شناسی خورشید ناسا چشم برای نظارت و بررسی خورشید است. این رصدخانه به طور مستقیم ایجاد فعالیت های خورشیدی و آب و هوای فضایی را مطالعه می کند.

انتهای پیام



منبع

شراره خورشیدی چیست؟

آخرینا این رصدخانه تصویری از خورشید که در حال حاضر یک شراره خورشیدی قوی در ساعت ۷:۵۷ شب به وقت منطقه زمانی شرقی(۰۴:۲۷ به وقت تهران) در پنج ژانویه ۲۰۲۳ ثبت شده است. این شراره خورشیدی با نام شراره X1.2 طبقه بندی می شود. وجود حرف X نشان دهنده قوی‌بودن این شراره است و این مقدار بیشتر در مورد قدرت آن ارائه می‌شود.

شراره‌های خورشیدی انفجار انرژی هستند که در اثر درهم تنیده شدن، عبور و یا سازماندهی مجدد مناطق مغناطیسی در نزدیکی لکه‌های خورشیدی ایجاد می‌شوند. در موارد شدید، شراره های خورشیدی می توانند ارتباط رادیویی و نیروگاه های روی زمین را غیرفعال کنند. اما علاوه بر این، آنها عوامل پدیده‌های خیره کننده آب و هوای فضایی نیز هستند. به عنوان شفق‌های قطبی با شراره‌های خورشیدی مرتبط هستند که در آن میدان مغناطیسی را تا حدی ضعیف می‌کنند که یک حباب پلاسمای خورشیدی می‌تواند از جو خورشید فرار کند. شراره خورشیدی از انفجار بزرگ در اتمسفر خورشید به وجود می‌آید و باعث آزاد شدن انرژی در حد ۶*۱۰ می‌شود که در حدود یک ششم انرژی از سطح خورشید در هر دقیقه خارج شود. این پدیده در سایر ستارگان هم دیده می‌شود که به آنها نیز شراره ستاره‌ای گفته می‌شود. اطلاعات با استفاده از ماهواره‌ها و تلسکوپ‌های خورشیدی اطلاعات زیادی در زمینه‌های تحقیقاتی که در طول شراره‌های خورشیدی رخ می‌دهد، به دست آورده‌اند.

بخوان  بلند مرتبه شاهی ز صدر زین افتاد/ اگر غلط نکنم عرش بر زمین افتاد...

شراره های خورشیدی انفجارهای قدرتمند انرژی هستند. آنها در مناطق مختلف فعال رخ می دهند. مناطق فعال نیز نواحی‌های در خورشید هستند که با حضور قوی میدان‌های مغناطیسی مشخص می‌شوند. مواردی که این میدان‌های مغناطیسی توسعه می‌یابند، می‌توانند به نقاطی از ناپایداری برسند و انرژی را به اشکال مختلف از جمله تابش الکترومغناطیسی، کنند. شراره‌ها و فوران‌های خورشیدی می‌توانند بر ارتباطات رادیویی، شبکه‌های برق، سیگنال‌های ناوبری تأثیر بگذارند و خطراتی را برای فضاپیماها و فضانوردان ایجاد کنند.

طبق گزارش سایت Spaceweather، این شراره از لکه خورشیدی به نام AR3182 فوران کرد و طی آن انبوهی از پلاسمای داغ و درخشان که در اثر انفجار متورم شده بود، بیش از یک ساعت بر روی محل رویداد باقی ماند. هیچ گونه خروج جرم از تاج خورشیدی(CME) از منطقه ای که مشاهده نشده است. پالس اشعه ایکس و تشعشعات فرابنفش شدید ناشی از این شراره، بخش بالای زمین را یونیزه کرد و باعث خاموشی و قطع کوتاه رادیویی در سراسر اقیانوس آرام جنوبی شد.

رصدخانه پویایی‌شناسی خورشید ناسا به تازگی یک شراره خورشیدی قوی را که از خورشید فوران می‌کرد، ثبت کرده است.