خاطرات فضانورد زن ناسا از مبارزه با تبعیضها در راه رسیدن به فضا

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، سوزان کلرین (Susan Kilrain)، فضانورد ناسا، به عنوان یک عضو نیروی دریایی از چندین دهه تجربه پرواز برای مقابله با یک موقعیت اضطراری فضایی استفاده کرد.

«سوزان کلرین»، فضانورد ناسا که هدایت یک شاتل فضایی را بر عهده داشت، از روش مبارزه با تبعیض در راه رسیدن به فضا و نقش خود در رسیدن به برابری جنسیتی در جامعه گفت.

کلرین که در سال 1985 به نیروی دریایی ملحق شد، گفت: مردم اکنون بسیار بیشتر از زمانی که من از نیروی دریایی می‌آورم، به زنان در حوزه مهندسی احترام می‌گذارند. وی در زمان خودش تلاش کرد تا مخالفان را نادیده گرفت و این امکان را فراهم کرد تا زنان جوان امروز فرصت‌های بسیار بیشتری (در فضای فضایی و مهندسی) داشته باشند.

کلرین پس از توقف ماموریت در مدار در هشتم آوریل 1997، شاتل فضایی کلمبیا (Columbia) را به سوی زمین هدایت کرد. این موقعیت اضطراری فضایی ناشی از یک سلول سوختی نامنظم بود و این فضانورد تنها پس از اسپری کردن چهار روز در فضا و به جای یک اقامت ۱۵ روزه، باید به زمین بازگردد.

انتهای پیام



منبع

ناسا، کلیت مامور را در سال ۱۹۹۷ دوباره با همان خدمه داد. شاتل کلمبیا بازسازی شد و سلول‌های سوختی در طی ماموریت ۱۵ روزه STS-۹۴ که در جولای ۱۹۹۷ آزمایش‌های علمی با ماژول اسپیس‌لب (Spacelab) اختصاص داده شده بود، بی‌عیب‌ونقص کار کردند.

خاطرات فضانورد زن ناسا از مبارزه با تبعیضها در راه رسیدن به فضا

کلرین در این نشست که در دانشگاه علم و صنعت ملک عبدالله (KAUST) برگزار شد، گفت: شاید روز بدی داشته باشید یا در مدار اضطراری قرار داشته باشید. شما این خطر را پشت سر خود قرار می دهید. شما موقعیت را همانگونه که برای کنار آمدن با آن آموزش دیده اید، مدیریت می کنید.

بخوان  به‌روزرسانی «لحظه فوریه 2024» ویندوز 11 هوش مصنوعی و ویژگی‌های دسترسی جدید را به همراه دارد - به علاوه دیگر باج‌گیری Bing (برای برخی افراد) وجود ندارد.

وی افزود: زنان مانند من، در راهنمایی کردن زنان جوانِ شاغل در زمینه‌هایی مانند مهندسی که از نظر مردان سنتی در نظر گرفته می‌شوند، نقش مهمی برعهده دارند. آنها برای ارتقای زنان در ساختار قدرت یک سازمان نقش‌آفرینی می‌کنند.

کلرین که در سال ۲۰۰۳ از دفتر فضایی بازگشایی شد، همچنان به عنوان فعالیت‌های فضایی حامی دارد یک جامعه می‌کند که امروز نقش خود را در تلاش برای رسیدن به یک جنسیت در جامعه می‌بیند.

وی و خدمه شاتل فضایی‌اش خوش‌شانس بودند. آنها به خاطر قوانین پرواز به زمین برمی‌گشتند، زیرا هر برق سه سلول سوختی سالم برای تولید مأموریت‌های شاتل مورد نیاز بودند و مهم نبودند که چه اتفاقی بیفتد.

کلرین با وجود نشان دادن مهارت‌های خود در شرایط سخت، با دهه‌ها تبعیض در مسیر فضای روبه‌رو شد. وی در مصاحبه‌ای که در نشست کمپ فضایی 2101 (کمپ فضایی 2101) عربستان سعودی، متوجه شد که چنین تبعیض‌هایی وجود دارند، اما به او یاد می‌کنند که چگونه مقوله‌بندی و اطلاعات برای ایمنی و سایر موارد حیاتی حفظ شود.