هیچ مکان امنی روی زمین پیدا نمی شود

به گفته پروفسور گو، ناایمن PM2.5 همچنین الگوهای فصلی متفاوتی را نشان می‌دهد. به عنوان مثال، هوای جنوبی بالای PM2.5 در ماه‌های اوت و سپتامبر (مرداد و شهریور) در آمریکا و از ژوئن تا سپتامبر (خرداد تا شهریور) در جنوب صحرای آفریقا ثبت کردند.

پروفسور یومینگ گو Yuming Guo) سرپرست این مطالعه در یک بیانیه مطبوعاتی توضیح داد: در این مطالعه از یک ماشین ماشینی نوآور برای ادغام مجموعه ای از اطلاعات هواشناسی و زمین شناسی برای تخمین روزانه PM2.5 در سطح جهانی در نمای محیطی بالا تقریباً ۱۰ کیلومتر در ۱۰ کیلومتر استفاده کردیم.

از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹، حدود سالانه سطح PM2.5 در سراسر جهان ۳۲.۸ میکروگرم بر متر مکعب بوده است. بالاترین میزان PM2.5 در مناطق آسیای شرقی (۵۰ میکروگرم بر متر مکعب) و جنوب آسیا (۳۷.۲ میکروگرم بر متر مکعب) و به دنبال آن شمال آفریقا (۳۰.۱ میکروگرم بر متر مکعب) بوده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، بر اساس یک مطالعه پیشگامانه منتشر شده در Lancet Planetary Health، تنها یک هزارم درصد از جمعیت جهان در مجله سطح ایمن ریزذرات محیط روزانه (PM2.5) توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) در سطح جهان قرار دارند.

همچنین استرالیا و نیوزیلند (8.5 میکروگرم در متر مکعب)، سایر مناطق در اقیانوسیه (12.6 میکروگرم در متر مکعب)، و آمریکای جنوبی (15.6 میکروگرم در متر مکعب) کمترین میزان سالانه PM2.5 را تشکیل می دهند.

این گروه پژوهشی در دانشکده بهداشت عمومی و پزشکی پیشگیرانه دانشگاه موناش در استرالیا با استفاده از این تحقیقات، سلول‌های شبکه جهانی از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ توسعه یافتند. آنها روی مناطق بالاتر از ۱۵ میکروگرم در متر مکعب قرار دارند که توسط سازمان بهداشت جهانی، نصاب ایمن در نظر گرفته می‌شود.

بخوان  تبدیل توربینهای بادی مستعمل به بتن!

بر اساس اطلاعات منتشر شده سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۲۱، تنها ۰.۱۸ درصد از مساحت زمین در سال ۲۰۱۹ سالانه کمتر از این حد قرار گرفته است.

علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که بیش از ۹۰ درصد از روزها در جنوب و شرق آسیا دارای روزانه PM۲.۵ بالاتر از ۱۵ میکروگرم بر متر مکعب هستند.

این مطالعه به طور کامل از وضعیت هوای فضای باز امروز و تأثیر آن بر مردم می‌خواهد و بهتر از آن، می‌تواند به اطلاع‌رسانی به سیاست‌گذاران، نمایندگان بخش بهداشت عمومی و پژوهشگران کمک کند تا کوتاه‌مدت و سلامت باشد. هوا بر سلامتی را با دقت بیشتر تعیین کنند و برنامه‌های اقدام و عمل به کاهش هوای ایجاد کنند.

انتهای پیام



منبع

فقدان ایستگاه‌های پایش خطر عدم وجود اطلاعات کافی در قرار گرفتن در معرض PM2.5 محلی، ملی، منطقه‌ای و جهانی است، اما اکنون این مطالعه جدید یک نقشه تهیه‌شده جهانی است که اولین نقشه و مطالعه تحلیلی در جهان است. که نشان می‌دهد چگونه جهانی PM2.5 را در چند دهه گذشته تغییر کرده است.

یک مطالعه پیشگامانه در مورد هوا نشان می دهد که تقریباً هیچ مکان امنی روی زمین پیدا نمی شود، چرا که تنها 0.001 درصد از جمعیت جهان از منظر سازمان بهداشت جهانی در سطح ایمن فضای هوا قرار دارند.

نتایج این مطالعه در تاریخ ۶ اسفند در مجله Lancet Planetary Health منتشر شده است.

بدترین مناطق هوا در جهان

پژوهشگران دریافتند که در دو دهه منتهی به سال ۲۰۱۹، سطحی در اروپا و آمریکای شمالی کاهش یافته است. با این حال، این سطح برای جنوب آسیا، استرالیا، نیوزیلند، آمریکای مرکزی و دریای کاراییب افزایش یافته است و این مناطق در مجموع بیش از ۷۰ درصد بالاتر از حد ایمان را ثبت کرده اند.

بخوان  چه چیزی جانواران خونسرد را تهدید می کند؟