کاوشگر میان‌ستاره‌های ناسا از مرگ بازگشت

فضاپیمای IBEX ناسا پس از این که سه هفته دستورات ارسالی را بی‌پاسخ گذاشته بود، بار دیگر راه‌اندازی شد.

مقامات ناسا در یک به‌روزرسانی درروز ۲۴ فوری گفتند: نرم افزار پرواز هنوز در حال اجرا است و به نظر می‌رسد که سیستم‌های این فضاپیما هنوز کارایی دارند.

ناسا برای اولین بار در فوریه های فوری مربوط به «بازیابی قابلیت فرماندهی» IBEX را اعلام کرد، اما تاکید کرد که این فضاپیما تنظیم و راه اندازی مجدد غیرمنتظره رایانه ها و قرار دادن IBEX در اضطراری، سالم است.

کاوشگر مرز میان‌ستاره‌های ناسا در اکتبر ۲۰۰۸ برای مطالعه لبه بیرونی هلیوسفر با بررسی «حباب» که مرز میان محیط خورشید و فضای میان‌ستاره‌ای را نشان می‌دهد، پرتاب شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، فضاپیمای ناسا پس از چند هفته مشکل در فضای به حالت عادی بازگشت.

IBEX بخشی از شبکه‌های از فضاپیماها را تشکیل می‌دهد که باد خورشیدی (جریان ثابت ذرات روان از خورشید) را در کنار خود خورشید مطالعه می‌کنند تا بهتر از نحوه شکل‌دهی هلیوسفر منظومه شمسی ما به دست بیاید.

هلیوسفر یا هورسپهر پهنه‌های حباب‌مانند که بادهای خورشیدی را دربرگرفته است. هورسپهر دربرگیرنده همه منظومه شمسی و میدان مغناطیسی خورشیدی است که کیلومترها دورتر از مداروتو را در بر می‌گیرد. پلاسمایی که از خورشید به بیرون دمیده می‌شود (طوفان‌های خورشیدی) این حباب را در مقابل فشارهای فضای میان‌ستاره‌ای، هیدروژن و هلیوم مولکولی که در آن‌ها راه‌شیری پخش می‌شوند، ایجاد می‌کنند و حفظ می‌کنند. جریان بادی از خورشید آغاز می‌شود و تا منطقه ضربه خروجی (Termination Shock) با سرعت پیش می‌رود تا بتواند به این منطقه تبدیل شود به خورشیدی از سرعت آن کا شود.

بخوان  ایجاد اولین شرکت تولیدکننده مواد بارورسازی ها در دانشگاه آزاد

مقام‌های ناسا به تازگی اعلام کرده‌اند که کاوشگر مرز میان‌ستاره‌های (IBEX) در نهایت به کنترل‌کننده‌ها اجازه می‌دهد رایانه آن را با راه‌اندازی دیگری انجام دهد (۶ مارس) و در سه هفته مشکل در تلاش برای برقراری ارتباط با این فضای پایانی است.

به گفته‌های ناسا، اکنون همه چیز به حالت عادی بازگشته است و دورسنجی IBEX نشان می‌دهد که فضای کاملاً عملیاتی است و به شکل عادی کار می‌کند.

این فضاپیما ۱۵ سال را در فضای گذرانده و بیش از یک دهه قبل از پایان ماموریت خود در سال ۲۰۱۱ به کار اصلی خود ادامه داد.

فضاپیمای IBEX در سال اول از پرتاب، به طور کامل از هلیوسفر نقشه برداری انجام داد و هر شش ماه یک بار تصویری از کل آسمان ثبت می کند.

دورسنجی، سنجش از راه دور یا تله‌متری (تله‌متری) به معنی اندازه‌گیری‌های خاص ازجمله دما، حرارت، ضربان قلب از راه دور و سپس ارسال آن‌ها از طریق مخابرات (اغلب بیسیم‌) به مکان دیگری است.

منطقه‌ای که بعد از ضربه‌ای که رخ می‌دهد، به نام پوش خورشیدی (Heliosheath) می‌شود. پوش خورشیدی منطقه‌های میانی است که مرز بیرونی آن، مرز هلیوسفر می‌شود. به مرز هلیوسفر منطقه توقف خورشیدی (Heliopause) نیز گفته می‌شود. شکل کلی حباب هلیوسفر با توجه به فشار و چگالی گازهایی که منظومه شمسی از داخل آن عبور می‌کند و همچنین نسبت به خورشید تغییر می‌کند و به شکل یک کره دقیق و کامل نیست. داده‌های داده و بکر و کاوش نشده بودن این مناطق منجر به وجود نظریه‌های بسیاری برای مدل‌سازی این نواحی شده است.

بخوان  رد درخواست ثبت اسم تجاری شبکه اجتماعی ترامپ

انتهای پیام



منبع

گروه عملیات این مأموریت یک عملیات «بازنشانی اضطراری» یا بازنشانی فضای خارجی را انجام داد که به کنترل‌کننده‌ها اجازه داد تا بار دیگر کنترل این فضاپیمای به اغما را به دست گیرنده انجام دهد.

مشهورترین کشف IBEX کشف ناحیه متراکمی از ذرات است که به نام “روبان IBEX” نامیده شده است.