مصرف زیاد ضدبیوتیک توسط دیگران بر شما هم اثر می‌گذارد!

حتی برخی از افراد که به‌تدریج از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شوند، هم در مواردی که مصرف آن‌بیوتیک بالایی دارند، نسبت به افراد سالم در مصرف آن‌ها، نسبت به افراد سالم در برابر مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، بیشتر می‌شوند.

کوینس توضیح می‌دهد: بدن ما به طور مداوم میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا را وارد کرده و منتقل می‌کند. ژن‌های این سویه‌ها نیز خود جابجا می‌شوند و تغییر می‌کنند بنابراین این چالش باید به صورت خرد و کلان حل شود.

کوینس می‌اید: ما دریافت می‌کنیم که در آن آنتی‌بیوتیک‌ها به‌طور منظم‌تر مصرف می‌شوند، در جوامع آن‌ها تعداد ژن‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک در میکروبیوم می‌توانند دیده شوند.

استفاده از بیوتیک‌ها برای مبارزه با آنتی ویروس، جانبی ناگواری از جمله آسیب میکروبیوم میزبان و همچنین افزایش ژن‌های مقاوم به‌بیوتیک در میان‌ه‌های مختلف میکروبی را دنبال می‌کند.

ارتباطات به طرز چشمگیری قوی بود. بنابراین، استفاده از آنتی بیوتیک‌ها ممکن است باعث شود که ژن مقاومت ضدبیوتیکی در سراسر جمعیت و نه تنها در بین افرادی که مستقیماً در معرض آن قرار دارند، شایع شود.

این گروه ۳۰۹۶ نمونه میکروبیوم روده را از افراد ۱۴ کشور مختلف تجزیه و تحلیل کردند تا در مورد ضد میکروبی‌ها بیشتر بیاموزند. آزمایش بر روی نمونه‌های افراد بود که احتمال زیاد مصرف بیوتیک نمی‌کردند تا ژنی میکروبیوم‌های تغییر نیافته روده به دست بیاید.

کریس کوینس (Chris Quince)، اکولوژیست میکروبی موسسه ارلهام و موسسه کوادرام می‌گوید: حتی یک فرد سالم که به تازگی آنتی بیوتیک مصرف نمی‌کند هم به طور مستقیم از میکروب‌های افراد یا حیوانات خانگی که با آن‌ها دارای قرار دارند می‌گیرند، مصرف نمی‌کنند. به قرارگیری ژن‌های مقاوم در برابر ضدبیوتیک در این افراد می‌شود.

بخوان  هابل برای اولین بار جرم یک ستاره مرده را اندازه گرفت

این تحقیق در مجله «Nature Communications» منتشر شده است.

بر اساس تحقیقات، مقاومت ضدبیوتیکی هر ساله هزاران اروپایی را می‌کشد و این موضوع در آینده بدتر خواهد شد. به عنوان نگران کننده، سومین علت مرگ و میر در سراسر جهان در سال ۲۰۱۹، مقاومت ضدبیوتیکی بود که عامل مرگ ۴.۹۵ میلیون نفر شد.

بنابراین نویسندگان مطالعه کردند که میکروب‌های ساکن در روده می‌توانند نقش مهمی در مقاومت ضدبیوتیکی داشته باشند.

به دلیل سهولت انتقال ژن‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک، استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند بر روی کل میکروبیوم و نه تنها عوامل بیماری‌زایی که در بین بروند قرار دارند، تأثیر بگذارد.

تحقیقات اخیر موسسه‌ای ارلهام(Earlham) و موسسه کوادرام(Quadram) در بریتانیا به همراه یک تیم بین‌المللی از پژوهشگران می‌دهند که همه‌ی باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌هایی هستند که درون و روی بدن انسان زندگی می‌توانند منبعی برای مقاومت ضدبیوتیکی باشند.

اگر این افراد در جمعیتی با بار سنگین مصرف بیوتیک حضور داشته باشند، ژن‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک بیشتر در میکروبیوم آنها ایجاد می‌شود.

به منظور تعیین نحوه انتقال‌های مقاومت‌های آنتی‌بیوتیکی از میکروب به عوامل بیماری‌زا، بررسی‌های دقیق بین نمونه‌ها و یک پایگاه جامع مقاومت آنتی‌بیوتیکی انجام شد.

به گزارش ايسنا و به نقل از ساينس آلرت، عوامل بیماری‌زای انسانی در ایجاد مقاومت در برابر آنتی بیوتیک‌ها خطری جدی برای سلامت عمومی است، اما این خبر وجود ندارد.

انتهای پیام



منبع

مطالعات انجام شده در مورد مقاومت آنتی‌بیوتیکی(AMR) بیشتر بر روی درجه مقاومت مشاهده شده در میکروب‌هایی که باعث بروز آن در انسان می‌شود، بوده است. اما میکروب‌ها در همه‌جای بدن انسان وجود دارند و اکثریت آنها بی ضرر هستند و بسیار از آنها مفید هستند.

بخوان  نحوه فعال کردن ویژگی «کلوز فرند» در توئیتر

در حالی که کل میکروبیوم در سلامت و بیماری نقش دارد، میکروبیوم روده به طور ویژه در عملکردهای غذایی و تشکیل سیستم ایمنی مهم است. دستگاه بدن انسان به طور واقعی برای میلیون‌ها انواع مختلف از میکروب است که بیش از هر جای دیگری در بدن آنها را در خود جای داده است.

شاید تعجب کنید اگر بتوانید از آنتی‌بیوتیک توسط افرادی که در اطراف شما زندگی می‌کنند استفاده کنید، به طور مستقیم بر روی شما نیز تأثیر می‌گذارند.

نتایج مطالعات جدید، مقاومت بیوتیکی نمی‌تواند بدون استفاده از آنتی بیوتیک در روده ظاهر شود.