ردیابی کربن ۱۰ میلیارد درخت توسط ناسا

این صحرا، بزرگترین بیابان گرم جهان و سومین منطقه بیدرخت بزرگ از جنوبگان و شمالگان است که با چین یا ایالات متحده آمریکا قابل مقایسه است.

به گزارش ایسنا و به نقل از ناسا، گروه بین‌المللی از پژوهش‌های پژوهشگران ناسا با استفاده از تصاویر با مشاهده بالای‌های تجاری و هوش مصنوعی، حدود ۱۰ میلیارد درخت در مناطق خشک آفریقا، تا مقدار کربن خارج از جنگل‌های انبوه استوایی این قره را تعیین می‌کنند.

زمانی که نتایج ماشینی با ارزیابی‌های انسانی مقایسه شد، مشاهده شد که میزان دقت محاسبه‌ها در اندازه‌گیری مساحت تاج درختان 96.5 درصد است.

این بیابان بزرگ از غرب به اقیانوس اطلس، از شمال به کوه‌های اطلس و دریای مدیترانه، از سوی شرق به دریای سرخ و مصر و از جنوب به سودان و دره رود نیل محدود می‌شود. صحرای بزرگ، قره آفریقا را به دو بخش تقسیم می‌کند به نام‌های شمال آفریقا و آفریقای سیاه. انسان در لبه‌های این صحرا به مدت ۵۰ هزار سال زندگی می‌کند و قدمت این صحرا را دو و نیم میلیون سال می‌داند.

دما در صحرا در هنگام روز و در سایه به 57 درجه سانتی‌گراد و هنگام شب به دلیل دمای دمای زیر صفر درجه سانتی‌گراد می‌رسد. بلندترین تپه‌های ماسه‌ای جهان در این بیابان وجود دارد که ارتفاع آن‌ها گاهی به ۴۳۰ متر می‌رسد. هوا در شبهای صحرای بزرگ آفریقا در حدود ۱۰ درجه زیر صفر است.

قدرت ماشینی و هوش مصنوعی

کامپتون تاکر، دانشمند زمین‌شناس در مرکز پرواز فضایی گادرد ناسا در مریلند و دانش‌آموز این پروژه گفت: گروه ما، کربن‌های را تا سطح درختان در سراسر مناطق و نیمه خشک آفریقا یا جاهای دیگر جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کرد. کاری که قبلا فقط در موردهای کوچک و محلی انجام می‌شود. تخمین‌های ماهواره‌های گذشته از کربن‌های درختان در زمین‌های خشک، میوه‌ها و علف‌ها را با درختان اشتباه می‌گرفتند که همین امر باعث می‌شود بیش از حد کربن در آنجا باشد.

بخوان  موشک سوخت متان چین برای سومین پرتاب آماده می شود

انتهای پیام



منبع

ناسا در یک پروژه جدید موفق به اولین جمع آوری از تراکم کربن موجود در درختان در مناطق ساحلی، صحرای بزرگ و سودان آفریقا است.

صحرای بزرگ آفریقا همچنین بزرگ‌ترین صحرای گرم جهان است و با مساحتی معادل ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع در شمال آفریقا واقع شده است. حدود دو و نیم میلیون نفر در این منطقه زندگی می‌کنند که بیشتر مردمان صحرانشین بخش‌هایی از موریتانی، مراکش و الجزایر هستند.

پژوهشگران در پژوهش‌های تازه خود تخمین زدند که آفریقای خشک دارای حدود ۰.۸۴ پِنتا کربن گرم (۱ پنتا گرم برابر با ۱ میلیون متریک تن) است.

اکنون پژوهشگران دریافتند که جمعیت درختان در سراسر منطقه نیمه خشک آفریقا بسیار بیشتر از آن چیزی است که قبلاً می‌شد. با این حال، مقدار کربن ذخیره شده کمتر از پیش بینی چند مدل است.

این پروژه به منظور تعیین جامع از تراکم کربن درختان در مناطق ساحلی، صحرای بزرگ و آفریقا است که گروه پژوهشگران آن یافته‌های خود را به تازگی در مجله Nature منتشر کرده و آن را به صورت رایگان برای عموم در دسترس قرار داده است.

کربن دائماً بین خشکی، اقیانوس، جو و فراتر از آن در نوسان است. در طول پروسه فتوسنتز، درختان دارای گاز هستند. به همین دلیل است که افزایش پوشش درختان به عنوان راه حل برای مقابله با انتشار روزافزون کربن پیشنهاد می‌شود.

پژوهشگران این تصاویر را از طریق مرکز شبیه سازی آب و هوای ناسا به دست آوردند و از آنها برای آماده سازی و سازماندهی برای ماشینی استفاده کردند.

بخوان  با خانواده اولین نئاندرتال آشنا شوید!

پژوهش در طول این پژوهش، ازگران ماشینی پیچیده و الگوریتم مصنوعی برای بررسی حدود 326 هزار تصویر ماهواره‌ای تجاری از ماهواره‌های GeoEye-1، WorldView-2، QuickBird-2 و WorldView-3 استفاده کردند.

ساحل (از غرب به شرق) مناطقی از شمال سنگال، موریتانی جنوب، مرکز مالی، جنوب الجزیره و نیجر، مرکز چاد، جنوب سودان، شمال جنوب جنوب و آریتره را در برمی‌گیرند.

ساحلمنطقه‌ای است با اقلیم و تنوع زیستی مشابه که میان صحرای بزرگ آفریقا و ساوانای سودان قرار گرفته‌اند. این منطقه در شمال آفریقا از اقیانوس اطلس تا دریای سرخ کشیده شده است. نام ساحل برگرفته از واژه عربی ساحل است و علت نامگذاری آن است که مراتع این منطقه چون ساحلی در کنار شنزارها می‌مانند.

به گفته محققان، هر چیزی که دارای تاجی سبز و برگدار و مجاور باشد، می‌تواند به عنوان یک درخت تعریف شود. نرم‌افزار دانشگاه ماشینی با استفاده از این تعریف می‌توان درختان را در حین ابرایانش با ابرایانه بلو واترز (Blue Waters) در ایلینوی بشمارد.