پرتاب آزمایشی موشک ژاپن با شکست روبه‌رو شد

یوی ناکاما، پژوهشگر مدعو از دانشگاه توکیو (UTokyo) در موسسه سیاست فضایی اروپا در نظر گرفت که دولت ژاپن در مه 2022 تصمیم گرفت پرتاب موشک داخلی را به طور قابل توجهی توسعه دهد تا به توانایی جهانی پرتاب در پی تهاجم روسیه به مشتریان برسد. نتیجه کند.

پرتاب آزمایشی موشک ژاپن با شکست روبه‌رو شد

علیبرتی گفت: با نگاهی به آینده می‌توانم گفت که H3 احتمالا نقش مهمی را در آرزوی ژاپن برای ظرفیت‌های پرتاب خدمه ایفا کند.

موشک جدید ژاپن که ماهواره بررسی زمین را به همراه داشت، در اولین پرواز آزمایشی خود شکست خورد.

در هر حال، H3 باید پس از بلند شدن خود ثابت شود که قابل اعتماد است. همچنین، این موشک به پشتیبانی دولت ژاپن برای مأموریت‌ها نیاز دارد. یکی از منابع ماموریت‌ها، نیازهای امنیتی ژاپن خواهد بود. ناکاما گفت: عملیات پایدار H3، کمک قابل توجهی را به امنیت ژاپن خواهد کرد. یکی از اهداف اصلی H3، حفظ خودمختاری به شماره می‌رود و منظور از آن به کارگیری ابزار پرتاب اصلی مربوط به خود کشور است که مأموریت دولت را می‌کند.

پرتاب روز ششم مارس، دومین تلاش H3 بود. این موشک، اولین جستجوی خود را در ۱۶ فوریه آغاز کرد. آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن پس از بررسی موشک، در نهایت به مشکلی در سیستم الکتریکی آن پی برد که نیرو را به موتورهای مرحله نخست LE-9 موشک می‌رساند.

این پرتابگر جدید، موشک H-IIA خواهد بود که انتظار می رود آخرین پرواز خود را در سال ۲۰۲۴ انجام دهد.

کنترل‌کننده‌های مأموریت‌های اندکی پس از آن، فرمان آندام موشک را صادر کردند و اولین پرواز آزمایشی آن را به پایان رساندند. در زیرنویس پخش زنده آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن نوشته شده است: یک فرمان بر آندام صادر شده است، زیرا امکان صدور مجوز وجود ندارد.

بخوان  آژده‌های پرنده به کمک آتش‌نشان‌ها می‌رود!

این پرتاب ناموفق پس از یک دهه توسعه پیش آمد که به طور مشترک توسط آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن و صنایع سنگین میتسوبیشی (Mitsubishi Heavy Industries) صورت گرفته بود. آماده‌سازی‌های قوی بر روی هیدروژن موتور و مایع موشک LE-9، به دقت قابل توجهی در پرتاب نخست می‌شود.

انتهای پیام



منبع

مارکو علیبرتی، کارشناس ارشد موسسه سیاست فضای اروپا (ESPI) در وین معتقد است که با وجود این موضوعات، پیشرفت‌های بعدی در بخش‌های دیگر، فرصت‌هایی را برای H3 ایجاد کرده‌اند.

نسخه‌ای از موشک‌هایی که روز دوشنبه در پرتاب شکست خورد، دارای دو تقویت‌کننده سوخت جامد بود، اما این موشک را می‌توان با چهار تقویت‌کننده همراه کرد تا بتواند آن را افزایش دهد. در پرواز آزمایشی روز دوشنبه نیز تنها از یک جفت موتور LE-9 استفاده شد؛ در حالی که انواع توانمندتر این موشک از سه LE-9 استفاده می‌کنند.

گزارش گزارش، کاوش‌های هواضای ژاپن، H3 برای رسیدن به قابلیت‌های پذیرنده بالا، اطمینان بالا و پایین‌تر نسبت به H-IIA طراحی شده است. با وجود این، پس از ظهور موشک فالکون۹ (Falcon 9) قابل استفاده مجدد از شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) است که ثابت کرده بسیار قابل اعتماد و مقرونبه‌صرفه است، موشک H3 در بازار پرتاب بین‌المللی با چالش‌هایی روبه‌رو خواهد شد.

هنگام صدور فرمان دام، ماهواره ALOS-3 که با نام DAICHI-3 نیز شناخته می‌شود، روی موشک قرار داشت و به سمت مدار خورشید همگام در فاصله 669 کیلومتری بالای زمین حرکت می‌کرد. این برای ارائه تصاویر با وضوح ماهواره از ژاپن و سایر مناطق طراحی شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، موشک جدید H3 متعلق به آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن (JAXA)، روز ششم مارس ساعت 8:37 بعد از ظهر شرقی به وقت منطقه زمانی از مرکز فضای تانیگاشیما (TNSC) پرتاب شد. پنج دقیقه و ۲۷ ثانیه پس از بلند شدن، فرمان جداسازی مرحله و روشن شدن مرحله دوم به موشک فرستاده شد. درست پس از گذشت هفت دقیقه از پرواز، مفسران پرتاب در پخش زنده خاطر نشان دادند که سرعت دوم در حال کاهش است و روشن شدن مرحله قابل تایید نیست.

بخوان  توییتر هک شد: در اینجا نحوه محافظت از حساب خود آورده شده است

در صفحه مشخصات H3 نوشته شده است که این موشک قادر است محموله‌ای به وزن چهار تن یا بیشتر را به مدار خورشیدهمگام (مدار همگام خورشید) و ۶.۵ تن یا بیشتر را به مدار انتقالی زمین‌ایستا برساند.

علیبرتی گفت: توقف استفاده از موشک‌های روسی در این بازار، همراه با عدم وجود یک پیشنهاد از سوی رقیب اروپایی، فرصت‌های رشد را برای پرتابگرهای ژاپنی ایجاد می‌کند که پیشتر در بازار تجاری غایب بودند.