خواب ناکافی تا چه حد بر بدن تاثیر منفی می‌گذارد؟

انتهای پیام



منبع

و تحلیل مشاهده‌های کمتر از 5 هزار و 000 نفر بزرگسال نشان می‌دهد که کمتر از پنج ساعت در شب می‌خوابد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اس اف، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که کم خوابی در شب می‌تواند خطری نتیجه را بگیرد. محققان مؤسسه کارولینسکا می‌گویند کمتر از ساعت با افزایش ۷۴ درصدی خطر ۵ به بیماری شریان محیطی در مقایسه با ۷ تا ۸ ساعت خواب مرتبط است.

یافته‌های یک مطالعه نشان داده شده است، خواب کافی را نمی‌تواند گرفتگی پا را تقریباً دو برابر کند.

روش تصادفی سازی این یافته را تایید کرد. نشان می‌دهد که در حالی که خواب می‌تواند به نتایج بیماری محیطی منجر شود، این وضعیت با افزایش احتمال خواب کوتاه مرتبط است.

خواب نیز می‌تواند خطرناک باشد. بزرگسالانی که هشت ساعت یا بیشتر می‌خوابید، ۲۴ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری شریان محیطی بودند. با این حال، روش تصادفی سازی مندلی نشان می دهد که هیچ رابطه ای بین خواب و بیماری شریان محیطی وجود ندارد.

پژوهشگران گفتند: علاوه بر این، مشکلات خواب در میان شکایات رتبه بندی شده در بیماران مبتلا به بیماری شریان محیطی قرار دارند. داده‌های محدودی در مورد شر عادات خواب بر بیمارییان محیطی و بالعکس وجود و هدف مطالعه ما برای این شکاف بود.

یافته‌های این مطالعه در «European Heart Journal» منتشر شد.

آیا خواب بیش از حد از خطر بیماری شریان محیطی تأثیر می‌گذارد؟

این تیم ۶۵۰ هزار شرکت کننده را در یک تحلیل و تحلیل دو قسمتی مورد مطالعه قرار داد. ابتدا یک مطالعه مشاهده‌ای انجام داد که ارتباط بین مدت زمان خواب و چرت زدن در طول روز را با خطر بیماری شریان محیطی بررسی می‌کرد. آن‌ها سپس از داده‌های ژنتیکی ۶۰۸ هزار و ۶۱۰ بزرگسال برای انجام کارآزمایی‌های تصادفی کنترل شده طبیعی به نام تصادفی‌سازی مندلی استفاده می‌شوند.

بخوان  معرفی 5 بهترین هدست واقعیت مجازی و عینک واقعیت افزوده در CES 2024

داده‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری شریان محیطی (PAD) مبتلا هستند. این بیماری باعث مسدود شدن شریان‌های پا، محدود شدن جریان خون و افزایش خطر سکته مغزی و حمله قلبی می‌شود. محققان گفتند: مطالعه ما نشان می‌دهد که خوابیدن هفت تا هشت ساعت در شب عادت برای کاهش خطر ابتلا به بیماری شریان محیطی است. خواب ناکافی در شب و چرت زدن در روز قبل با افزایش خطر بیماری سیرینر مرتبط بوده است که مانند بیماری شریان محیطی ناشی از گرفتگی بیماری است.