در دل پروژه اینترنت قمری چه می‌گذرد؟

انتهای پیام



منبع

کلی لارسون (Kelly Larson)، سرور استارت‌آپ آکواریان اسپیس (Aquarian Space) که بر روی ارتباطات قمری تمرکز دارد، می‌گوید: میزان داده‌ای که مشتریان در حال حاضر می‌توانند روی ماه دریافت کنند، مانند سیستم dial-up است. حتی شبیه به dial-up هم نیست. درست مثل این است که شما برای دسترسی به آن میجنگید.

برای بهبود خدمات، ناسا در حال برنامه‌ریزی برای پرتاب ماهواره‌های قمری است که به هم متصل می‌شوند و سپس به زیرساخت‌های ارتباطی روی زمین باز می‌گردند. فضاپیمای ارتباطی به ویژه برای مناطق صعب‌العبور ماه، مانند سمت دور و قطب جنوبی ماه سودمند خواهد بود که ناسا امیدوار است فضانوردان در نهایت به کاوش در آنها بپردازند. همچنین، ناسا مجموعه‌ای از ایستگاه‌های زمینی را که مانند برج‌های مخابراتی کار می‌کنند، روی سطح ماه مستقر خواهد کرد. تئوری این برنامه را نشان می دهد که ارتباطات قمری شبیه به یک خط تلفن و بیشتر شبیه به یک شبکه اینترنتی کار خواهند کرد.

تیری کلاین، رئیس بخش تحقیقات آزمایشگاه‌های بل (Bell Labs) گفت: این طرح برای ما با معدن، دکل، مزرعه بادی دورافتاده یا کارخانه، متفاوت است. این هدف بسیار دور و شرایط آن بسیار ناملایم است اما از نظر ارتباطی به نظر می‌رسد یک نسخه افراطی از کاری است که ما هر روز انجام می‌دهیم.

کشوری که مقرون به‌صرفه‌ترین اینترنت قمری را ارائه می‌دهد، برنده این رقابت خواهد بود.«نامراتا گوسوامی» (Namrata Goswami)، کارشناس سیاست فضایی گفت: این موضوع بسیار مهم است که کدام کشور می‌تواند مورد نیاز اینترنتی را داشته باشد که برای رسیدن به ماه در دهه‌های آینده برنامه‌ریزی می‌شود، ارائه می‌دهد. کشوری که مقرون به‌صرفه‌ترین اینترنت قمری را ارائه می‌دهد، برنده این رقابت خواهد بود.

هرکسی که اینترنت را در ماه شکل می دهد، قدرت قابل توجهی را در اختیار خواهد داشت. از دیکته کردن نحوه همکاری ارائه دهندگان شبکه تا توزیع نشانی‌های شبکه قمری. اما هیچ تضمینی وجود ندارد که همه آن ها را امضا کنند. این نکته همچنین قابل توجه است که روسیه و چین در پروژه های قمری خود با یکدیگر همکاری می کنند.

بخوان  گوگل به تازگی با گوشی های اندروید زندگی را برای کاربران ویندوز 11 بسیار آسان کرده است

در هر حال، چالشهایی در این میان وجود دارد. انتقال داده ها بین زمین و ماه آسان نیست؛ به ویژه از قطب جنوبی ماه و سمت دور آن که مستقیما به زمین قرار نگرفته است. مانع دیگر، حمل و نقل است. سفرها به ماه خیلی مکر مخلوط؛ حمل و نقل تجهیزات اینترنتی قمری ممکن است مدتی طول بکشد. برنامه آینده از مأموریت سرنشین‌دار آرتمیس ۲ (Artemis II) که در حال حاضر در سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده است، شامل نمایش فناوری ارتباطات ماه خواهد بود. با وجود این، پیش‌بینی نمی‌شود که همه چیز تا این دهه به طور کامل راه‌اندازی شود.

شرکت های تخصصی باید در ساخت این زیرساخت جدید اینترنتی نقش داشته باشند. به عنوان مثال، آکواریان اسپیس در حال برنامه ریزی برای پرتاب اولین ماهواره‌های ارتباطی ماه خود در سه ماه دوم سال ۲۰۲۵ است. همچنین، ناسا در همکاری با نوکیا (Nokia) برای ساخت یک شبکه اینترنتی 4G برای ماه است. این شرکت پیشتر برنده قراردادی به مبلغ بیش از ۱۴ میلیون دلار با ناسا و اولین پایگاه آن همراه با تجهیزات رادیویی است که در سال آینده با شرکت اسپیس ایکس پرتاب و به ماه می رسد.

مخاطرات ژئوپلیتیکی بسیار بالا

انتظار می‌رود که حتی در کوتاه‌مدت نیز برای اینترنت قمری افزایش می‌یابد. طبق گفته آکواریان اسپیس، در سال ۲۰۲۱ تنها ۱۳ ابزار از چندین فرودگر و ماه‌نورد در ماه و اطراف آن وجود دارد، اما پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که تا پایان دهه ممکن است بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ مورد از آنها وجود داشته باشد.

خیلی از انگیزه های ورای سرویس اینترنتی ماه در واقع در مورد لجستیک اولیه هستند. از آنجا که تعداد بیشتری از بازدیدکنندگان انسان و ربات‌ها قصد دارند پیاده‌روی روی سطح ماه را آغاز کنند، به یک شبکه ارتباطی برای کمک به آنها در مسیرها نیاز خواهند داشت که تا حدودی شبیه به سیستم موقعیت‌یابی جهانی (GPS) استفاده روی زمین است. . برای برنامه ریزی فعالیت ها در سطح ماه و در مدار ماه بسیار مهم است. این شبکه می‌تواند به نظارت بر سلامت فضانوردان و ردیابی آب‌وهوای ماه کمک کند.

بخوان  متاورس خطرناک است!

پروژه بردن اینترنت به ماه، یکی از برنامه‌های مهم و جاه‌طلبانه بشر به شماره می‌رود که به موضوع مهم سازمان‌های فعال در حوزه تبدیل می‌شود.

روی زمین، سال‌ها از ماهواره‌های موجود در مدار برای اتصال به شبکه مخصوص در هواپیماها استفاده می‌کنند. شرکت‌هایی مانند اسپیس ایکس (SpaceX)، وان وب (OneWeb) و آمازون (Amazon) در حال حاضر در حال حاضر در حال حاضر در حال ساخت شبکه‌هایی متشکل از هزاران ماهواره در مدار پایین زمین هستند تا به ارائه خدمات سریع‌تر از فضا کمک کنند. ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) نیز به شبکه متصل استT اما هنوز نمی‌توانم این جمله را در مورد ماه گفت.

آرتمیس۱ اولین ماموریت از مجموعه ماموریت‌هایی است که هدف از بردن فضانوردان آمریکایی به سطح ماه و نهایتاً ایجاد یک پایگاه قمری دائمی را دنبال می‌کند. ناسا اکنون در حال آماده شدن برای یک هدف به همان اندازه مهم است. هدف جدید، اطمینان یافتن از این است که وقتی فضانوردان آینده در نهایت روی ماه فرود بیایند، یک سلفی را ارسال کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از فست کمپانی، انسان در حال بازگشت به ماه است و این بار سعی می کند اینترنت را به آنجا ببرد. ناسا سال گذشته، ماموریت آرتمیس۱ (Artemis 1) را با موفقیت انجام داد.

ناسا امیدوار است که با افزایش فعالیت در ماه و اطراف آن، این شبکه گسترش یابد. این آژانس فضایی انتظار دارد که با ایستگاه فضایی جدید قمری موسوم به «دروازه ماه» (Lunar Gateway) شرایط تغییر کند.

در دل پروژه اینترنت قمری چه می‌گذرد؟

ناسا در مراحل اولیه توسعه پروژه «لونانت» (LunaNet) به سر می‌برد. لونانت، یک طرح نوپا اما حیاتی با هدف ایجاد یک شبکه اینترنتی برای ماه است. هدف از این تلاش بیش از این است که فضانوردان فقط چند سلفی را ارسال می کنند. در مقایسه با مقامات تاریخ‌ساز آپولو (Apollo) که برای اولین بار روی آوردن انسان به ماه گزارش شدند، برنامه آرتمیس اهداف بلندتری دارد. ناسا در حال حاضر برنامه‌ریزی برای ایجاد توسعه‌ای از زیرساخت‌ها در ماه و اطراف آن است. از جمله زیستگاه انسان، ایستگاه فضایی جدید و سرویس شبکه ماه که می‌تواند همه چیز را به اینترنت متصل کند.

بخوان  تشخیص یک بیماری عصبی رشدی با کمک واقعیت مجازی

در هر حال، ویژه است مدتی طول بکشد تا اینترنت قمری، به در زندگی روزمره ما، اجتماعی به نظر برسد. اینترنت قمری در ابتدا، بیشتر شبکه‌های ارتباطات بین ربات‌ها و فضای حرفه‌ای حرفه‌ای را می‌سازد و در اولین ماموریت‌ها کمک می‌کند که صدها هزار مایل دورتر از زمین انجام شود. از بسیاری جهات، این گسترش بزرگ وب در ابتدا نامرئی خواهد بود و به چند سازمان و شرکت دولتی محدود خواهد شد.

برای برنامه ریزی فعالیت ها در سطح ماه و در مدار ماه بسیار مهم است. این شبکه می‌تواند به نظارت بر سلامت فضانوردان و ردیابی آب‌وهوای ماه کمک کند.آژانس فضایی اروپا (ESA) در حال انجام روی یک پروژه موازی به نام «مون‌لایت» (Moonlight) است که هدف شرکت‌هایی برای ساخت زیرساخت‌های مخابراتی ماه را دنبال می‌کند.

یک گام بزرگ برای فضای اینترنتی