فضانوردان ماموریت «کرو-۵» به زمین بازگشتند

انتهای پیام



منبع

ماموریت کرو-6 شرکت اسپیس ایکس در تاریخ سوم مارس برای یک اقامت شش ماهه به آزمایشگاه مداری رسیده و «وارن هوبورگ»(Warren Hoburg) و «استفان بوون»(Stephen Bowen) فضانوردان ناسا، «آندری فدیایف»(Andrey Fedyaev) فضانورد روسی و «سلطان النیادی»(Sultan Al-Neyadi) فضانورد امارات متحده عربی را در یک کپسول دراگون موسوم به «اندور»(Endeavour) به مقصد رساند.

«اندورنس» در ماه ژانویه به طور موقت برای حمل یک سرنشین روبیو در صورت نیاز به خرید اضطراری ایستگاه فضایی بین‌المللی دیگر می‌شود. قرار بود که دو سرنشین دیگر سایت شامل «سرگئی پروکوپیف» (Sergey Prokopyev) و «دیمیتری پتلین» (Dmitri Petelin) فضانوردان روسی، سوار بر سایوز آسیب‌دیده به زمین بیایند زیرا مقامات روسیه تشخیص داده بودند که فضاپیما می‌تواند دو نفر را حمل کند. اما امکان حمل سه نفر بدون مایع خنک کننده وجود ندارد. با وجود این، پس از اینکه «آژانس فضایی روسیه»(Roscosmos) یک سایت جایگزین را به عنوان محل اقامت روبیو، پروکوپیف و پتلین به فضا فرستاد، برنامه تغییر اندورنس حذف شد.

فضانوردان ماموریت «کرو-۵» به زمین بازگشتند

خدمه ماموریت کرو-۶

فضانوردان ماموریت «کرو-۵» پس از ۱۵۷ روز اقامت در فضا، به زمین بازگشت.

«اندورنس» اوایل روز ۱۱ مارس در ساعت ۲:۲۰ بامداد به زمانی که منطقه زمانی شرقی از ایستگاه فضایی بین‌المللی بیرون آمد و سپس یک مجموعه مانور را انجام داد تا خود را در مسیر ورود مجدد به جو قرار دهد. این پرتاب ایمان، پنجمین ماموریت عملیاتی اسپیس ایکس را برای برنامه سرنشین‌دار تجاری ناسا انجام داد و مبادله پرسنل ایستگاه فضایی بین‌المللی با اعضای تازه‌وارد ماموریت «کرو-6»(Crew-6) را به پایان رساند.

این چهار فضانورد در طول مامور به ایستگاه فضایی بین‌المللی، در ماموریتی که اولین پرواز فضایی برای ما، کاسادا و کیکینا بود، ۱۵۷ روز را در فضای اسپری کردند. این پرواز واکاتا بود که پنجاه و پنج روز را در فضا به سر برده است. پس از فرود، گروه‌های بازیابی اسپیس‌ایکس با قایق‌های سریع این شرکت به سرعت وارد صحنه شدند.

فضانوردان ماموریت «کرو-۵» به زمین بازگشتند

خدمه ماموریت کرو-۵

مان پس از فرود آمدن، طی یک پیام رادیویی به گروه کنترل ماموریت اسپیس ایکس گفت: سپاسگزارم اسپیس ایکس. این یک سواری خوب بود. ما خوشحالیم که در خانه هستیم.

این احتمال وجود دارد که پنجمین مسافر نیز در کپسول اندورنس به زمین بیاید. در اواسط دسامبر 2022 فضاپیمای روسی «سایوز»(Soyuz) که به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل می‌شود، می‌افتد و تمام مایع خنک‌کننده خود را ظاهراً از برخورد با یک شهاب‌سنگ از دست می‌دهد. آن فضاپیمای سایوز قرار بود برای سه فضانورد از جمله «فرانک روبیو» (Frank Rubio)، زمین فضانورد ناسا به سفر کند.

کرو-۶ نیز یک مأموریت تاریخ‌ساز است زیرا النیادی اولین فضانورد از امارات متحده عربی به شماره می‌رود که در یک ماموریت فضای بلندمدت پرواز می‌کند.

مقامات ناسا گفتند که کپسول دراگون هنگام ورود مجدد به جو زمین، آسمان شب را به صورت رگه‌ای درخشان از نور روشن کرد.

ماموریت کرو-5 به دو موفقیت تاریخساز دست یافت. مان، اولین زن بومی آمریکایی بود که به فضا رسید و کیکینا، اولین فضانورد روسیه بود که با یک فضای خصوصی آمریکایی پرواز کرد. به علاوه، این ماموریت پنجمین بازگشت واکاتا از فضا را رقم زد.

چهار فضانورد در یک کپسول دراگون به نام «اندورنس»(استقامت)، چند روز قبل ۱۱ مارس به سوی زمین پرتاب شدند و یک ماموریت پنج ماهه به مقصد «ایستگاه فضایی بین‌المللی» (ISS) را به پایان رساندند. «جاش کاسادا»(جاش کاسادا) و «نیکول مان»(نیکول من) فضانوردان ناسا، «کویچی واکاتا»(کویچی واکاتا) فضانورد ژاپنی و «آنا کیکینا»(Anna Kikina) فضانورد روسی پس از عبور از خلیج مکزیک، روز ۱۲ مارس در ساعت 9:02 شب به وقت منطقه زمانی شرقی روی زمین فرود آمدند.

فضانوردان ماموریت «کرو-۵» به زمین بازگشتند

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، کپسول «دراگون»(Dragon) شرکت «اسپیس ایکس»(SpaceX)، فضانوردان ماموریت «کرو-5»(Crew-5) را به زمین بازگرداند.

فضانوردان ماموریت «کرو-۵» به زمین بازگشتند

بخوان  آغاز پویش «نذر آب» همزمان با شروع ماه محرم