پشه‌ها برای نیش زدن «رادار» دارند!

پژوهشگران ادعا کردند: یافتن RNA مرتبط با گیرنده‌های یونوتروپیک به این معنی است که نورون‌ها به احتمال زیاد می‌توانند تولید کنند.

برای این پژوهش، پاتر، جاشوا راجی و جوانا کونوپکا بر روی گیرنده‌های یونوتروپیک تهیه کردند، زیرا یونوتروپیک به هدایت پشه‌ها برای دادن یک نوع پوست انسان به نوع دیگری از طریق واکنش به اسیدها و آمین‌ها گفته می‌شود. در واقع پژوهشگران به دنبال رادار و آنتن روی شاخک‌های این حشرات گشتند.

این تحقیقات جدید بسیار مهم هستند، چرا که بیماری‌های منتقل می‌شوند از طریق پشه مانند مالاریا، تب دنگی ویروس و نیل ۵۰ نفری بیش از ۷۰۰ میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا و سالانه ۷ هزار نفر را به کام مرگ می‌کشد.

همه اینها به این معنی است که چند قدم به یافتن مواد دافع پشه‌ها که واقعاً عملی هستند، نزدیک‌تر شده‌اند. این پیشرفت، اگر موفقیت آمیز باشد، به انسان این امکان را می‌دهد که به همان اندازه از بیماری‌های منتقل شده از حشرات محافظت شود.

این پژوهش در مورد جفت‌هایی از گیرنده‌هایی که پیش‌بینی می‌شود، یونوتروپیک به اسیدها یا آمین‌ها را دریافت کرد، موفقیت آمیز بود.

دکتر کریستوفر پاتر دانشیار علوم اعصاب در دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز می‌گوید: شناخت زیست شناسی مولکولی حس بویایی پیشه برای ایجاد راه‌های جدید برای جلوگیری از نیش زدن و بیماری‌های مهلکی که ایجاد می‌کنند، کلیدی است.

این پژوهش در مجله Cell Reports منتشر شده است.

انتهای پیام



منبع پاتر می‌گوید، حشرات از حواس چندگانه برای یافتن میزبان‌ها (بو، چشایی و یونوتروپیک) استفاده می‌کنند، اما می‌توانند گیرنده‌های بو به پشه‌ها کمک کنند تا بین حیوانات و انسان‌ها تمایز قائل شوند، در حالی که دارای چشایی‌های کربنی هستند که می‌توانند تشخیص دهند.

بخوان  هشدار: باگ درایور گرافیک AMD می تواند کامپیوتر ویندوز 11 شما را خراب کند

محققان می‌کنند که اکثر کاربران یونوتروپیک را در قسمت انتهایی شاخک‌ها(دورترین قسمت از سر) پیدا می‌کنند و دریافت‌کننده‌های یونوتروپیک بیشتر در قسمت‌های پروگزیمال (نزدیک سر) دارند.

محققان در پژوهشی که می‌توان برای تولید مواد دافع حشرات استفاده کرد، می‌گویند این رادار پشه‌ها است که به آنها می‌گوید چه کسی را نیش بزنند.

پژوهشگران از تکنیکی به نام «هیبریداسیون درجای فلورسنت» استفاده کردند که نه خود گیرنده‌ها هستند، بلکه ماده ژنتیکی به نام RNA که پسرعموی DNA است را مشخص می‌کند.

خاص کردن مواد ژنتیکی

نتایج این پژوهش می‌دهد که شاخک‌های پشه‌ها پیچیده‌تر از آنچه قبلاً فرض می‌شد، هستند.

پاتر افزود: گیرنده های یونوتروپیک با گیرنده های «شریک» کار می کنند تا به بوها واکنش دهند.

اکنون امید این پژوهش جدید، یافتن مواد و روش‌های دافع بهتر است که در جذب بوها توسط پشه‌ها ایجاد کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، هر کس تا به حال توسط پشه گزیده شده باشد از خود بپرسید که چرا این حشرات جذب من می شوند؟ طبق بیانیه مطبوعاتی منتشر شده دانشکده پزشکی جانز هاپکینز اکنون پژوهشگران ممکن است پاسخی برای این سوال داشته باشند.

آنها ادعا می‌کنند گیرنده‌های تخصصی روی سلول‌های عصبی حشرات را یافته‌اند که می‌توانند آنها را برای تشخیص بوی‌های خوشایند به ویژه در پوست انسان تنظیم کنند.