رونمایی از اولین وانت هیدروژنی ۱۰۰۰ اسب بخاری جهان



یک وانت غول‌پیکر با توان بیش از 1000 اسب بخار اولین در نوع خود در جهان است که از هیدروژن نیرو می‌گیرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، یک وانت عظیم الجثه موسوم به «ژوراسیک اتک»(Jurassic Attack) دارای یک موتور ۸.۴ لیتری شورلت با سرسیلندر دارت پرو۲ و میل ‌لنگ کوتاه Big M ۵۴۰ است.

در حالی که تغییرات جهانی به سمت فناوری‌های حامی محیط زیست و توانایی انتشار گازهای گلخانه‌های پیش می‌رود، یک مدعی شگفت‌انگیز به صفوف انقلاب سبز پیوسته است. در اقدامی پیش‌بینی نشده، شرکت تیم تراتل منستر (Team Throttle Monster) اولین وانت‌های هیولایی هیدروژنی جهان را معرفی کرد.

ژوراسیک اتک با توان بیش از 1000 اسب بخار که با دیناسورها بیشتر است، به عنوان یکی از خارق‌العاده‌ترین وانت‌های غول پیکر از نظر دیوانه‌وار بودن و مسئولیت زیست محیطی به حساب می‌آید.

این خودرو در رویداد انجمن بازار تجهیزات تخصصی(SEMA) در لاس وگاس به نمایش گذاشته شد و در کانون توجه قرار گرفت و کنجکاوی بسیاری از تماشاگران را برانگیخت.

این پروژه امکان استفاده از هیدروژن را به عنوان سوخت در موتورهای احتراق داخلی بزرگ(ICE) ارائه می‌کند. تنها تعداد معدودی از خودروسازان اصلی مانند تویوتا در حال بررسی این فناوری با آلایندگی صفر هستند.

یک پروژه مشتاقانه

مغز متفکر این پروژه شرکت متخصص هیدروژن «آرینگتون هیدروژن» (Arrington Hydrogen) است. به نظر می‌رسد، مدیر عامل این شرکت، مایک کوپلند (Mike Copeland)، به دنبال انجام یک آزمایش بزرگ و جسورانه برای پیشبرد توسعه موتورهای احتراق داخلی بزرگ هیدروژنی در این شرکت بوده است. می‌خواستند با وسایل نقلیه‌ای که پیش از این هرگز در این جهت استفاده نشده بود این کار را انجام دهند.

بخوان  چین یک پهباد زیر دریایی پرنده ساخت

شرکت آرینگتون هیدروژن با بهره‌گیری از آموختن پروژه‌های هیدروژنی قبلی، موتوری را مهندسی کرد که به اندازه کافی قوی بود تا این وانت را به حرکت درآورد. دستیابی به قدرت مورد نیاز مستلزم اجرای اصلاح بود که شرکت را بر آن داشت تا برای بهبودهای لازم از پس از فروش حمایت کند.

طی چند سال اخیر، آرینگتون تبدیل‌های هیدروژن متنوعی انجام شده است. یک مثال قابل توجه به نصب یک موتور ۵٫۰ لیتری در فورد فالکون اسپرینت ۱۹۶۴ است. علاوه بر این، آرینگتون با موفقیت یک GM 6.2 لیتری V8 را برای کار بر روی هیدروژن تبدیل کرد.

به‌طور سنتی، هیدروژن به سلول‌های فناوری سوخت محدود می‌شود، فرآیندی که در آن هیدروژن برق تبدیل می‌شود و سپس در باتری‌ها ذخیره می‌شود. این باتری‌ها به نوبه خود موتورهای واقع در هر چرخ را به حرکت در می‌آورند.

پیشرفته در فناوری

مسئولیت ساخت موتور برای این پروژه بر عهده شرکت «دارت ماشینی» (Dart Machinery) بود. نتیجه کار یک موتور 8.4 لیتری شورلت با سرسیلندر دارت پرو2 و میل‌ لنگ کوتاه Big M 540 که ترکیبی قدرتمند است و برای یک وانت با این مشخصات مناسب است. با این حال، ژوراسیک اتک به دلیل سیستم احتراق هیدروژنی خود متمایز به حساب می‌آید و شبیه به موتورهای احتراقی سنتی عمل می‌کند تا سلول‌های سوختی که در خودروهایی مانند تویوتا میرای دیده می‌شود.

با درک اینکه یک سیستم برای حمل سوخت کافی نیست، مهندسان در جای دیگری به دنبال کمک بودند. فینیا(Phinia) که یک شرکت فرعی زیرمجموعه شرکت بورگ وارنر(Borg-Warner) است، وظیفه توسعه انژکتورهای تخصصی هیدروژن M3.5 PFI H2 را برای این خودرو بر مهار و جریان بدون نشتی سوخت را به موتور قدرتمند تضمین کرد. تاد اندرسون(Todd Anderson)، مدیر ارشد فناوری و معاون رئیس فینیا، از مشاهده استفاده از فناوری این شرکت در یک موتور مسابقه‌ای با عملکرد بالا ارزیابی خرسندی کرد.

بخوان  چگونه سلامت باتری گوشی اندرویدی خود را بررسی کنیم؟

پیشرفت‌های دیگر شامل حلقه‌های پیستون Total Seal AP بود که برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و بهینه‌سازی قدرت طراحی شد. مشارکت قابل توجه برندهای بزرگ مانند آدلبروک(Edelbrock) و هالتک(Haltech)، تلاش مشترک در ساخت این وسیله نقلیه خارق‌العاده را بهبود بخشید.

سال‌ها تحقیق و توسعه اختصاصی برای استفاده از هیدروژن در موتورهای احتراق داخلی بزرگ سرمایه‌گذاری می‌شوند که نشان دهنده مجموعه‌های بزرگ است که نه تنها یک راه عملی برای حمل وسایل نقلیه موجود می‌کند، بلکه تحقیق و توسعه صنعت را برای کاربرد فراتر از خودروهای بزرگ می‌کند.

انتهای پیام



منبع